מחירי רכבי הליסינג יתייקרו בכמה אחוזים החל מ-1 באוגוסט

הייקור נובע מעדכון "המס הירוק" ומהחלטה להקטין את הפחת על כלי רכב לחברות הליסינג שהתקבלה אמש בועדת הכספים ■ וגם: חברות הליסינג החלו לחלט את רכבי הליסינג של עובדי חברת אלווריון, שנקלעה לכינוס נכסים

מחירי הליסינג צפויים לעלות במספר אחוזים ב-1 באוגוסט. כך העריכו היום (ב') בכירים בענף הליסינג. לדברי המקורות העלאת המחיר היא בלתי נמנעת והיא נובעת משני מהלכי מיסוי נפרדים, שיתממשו במקביל. מהלך אחד הוא עדכון "המס הירוק", שיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט ועתיד להביא להתייקרות של אחוזים בודדים בדגמי מפתח רבים, שנרכשים על ידי חברות הליסינג. בהתאם להתייקרות יעלו גם המחירים.

המהלך השני הוא הקטנת הפחת על כלי רכב לחברות הליסינג על עסקאות ליסינג עתידיות, החל מה-1 באוגוסט, מ-20% כיום ל-16% אחרי שלוש שנות השכרה. מהלך זה אושר אתמול על ידי ועדת הכספים והוא עתיד לייקר את תחשיבי העלות של חברות הליסינג, שמהם נגזרים מחירי הליסינג. גם במקרה זה מדובר בהשפעה בהיקף של אחוזים בודדים.

התקנות שהתקבלו בוועדת הכספים הם גרסה מרוככת של ההצעה המוקרית, שהופיעה בהצעת תקציב המדינה. הפחת ירד ל-16% במקום 15% לפי התכנון המקורי והוא לא יחול רטרואקטיבית על כלי רכב שכבר נמצאים במלאי של חברות הליסינג אלא רק על כלי רכב חדשים, שירכשו החל מה-1 באוגוסט.

יצוין כי למרות שעליית מחירי הליסינג היא סוג של פגיעה במעמד הביניים, בוועדת הכספים טוענים כי מדובר בצעד חברתי. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר כי "ועדת הכספים תיקנה היום מצב אבסורדי שבו חברות הליסינג נהנו מהטבות מס מפליגות ללא כל הצדקה. מחד, האפשרות לדחות חבות במס, שנועדה בכלל לצורך עידוד הפריון של עסקים, שאיננה מוצדקת כלל וכלל כשמדובר בחברות הליסינג, שעיקר עיסוקן מחייב החלפת ציי רכבים השכרת חדשים ומכירת ישנים ואין הצדקה לדחיית המס בעת מכירת אלו הישנים. מאידך, אין גם הצדקה לשיעורי פחת כל-כך גבוהים כמו שהיו עד היום ושבגינם המדינה הפסידה כספים רבים".

ובמקביל יחלו חברות הליסינג למשוך בימים הקרובים את רכבי הליסינג שבחזקתם של עובדי חברת אלווריון, שנקלעה לכינוס נכסים. בענף מעריכים כי מדובר בכ-100 כלי רכב, שכ-40 מתוכם בבעלות "אלבר" ועוד כ-50 של "שלמה סיקסט". תפיסת כלי הרכב תתבצע במסגרת הליך כינוס הנכסים של החברה.