סימום שיטתי באתלטיקה, מישהו באמת בהלם?

750 אתלטים נתפסו לאורך השנים על שימוש בחומרים אסורים, כך שטייסון גיי ואסאפה פאוול הם בסך הכל עוד שני שמות שמתווספים לרשימה השחורה

‏אסאפה פאוול מג'מייקה וטייסון גיי מארה"ב הם בסך הכל השמות הגדולים החדשים שמתווספים לרשימה. למי שבוחר בכל זאת להיות נדהם בכל פעם מחדש, הנה רשימה מקוצרת של הספרינטרים ב-25 השנים האחרונות שנתפסו על שימוש בסמים: בן ג'ונסון (אלוף אולימפי לכמה שעות), לינפורד כריסטי (אלוף אולימפי), דניס מיצ'ל (אלוף אולימפי), דוויין צ'יימברס, טים מונטגומרי (שיאן עולם ב-100 מ'), מריון ג'ונס (אלופה אולימפית), קלי ווייט (אלוף עולם), ג'סטין גאטלין (אלוף אולימפי), ורוניקה קמפבל בראון (אלופה אולימפית), שרון סימפסון (אלופה אולימפית), קוסטאס קנטריס (אלוף אולימפי), מרלין אוטי (אלופת עולם), קתרין קראב (אלופת עולם).

***

גיי ופאוול היו חלק מהיום השחור בתולדות האתלטיקה - בסך הכל שישה שמות דווחו אתמול על שימוש בסמים, חמישה מהם ג'מייקנים. עד כמה גרוע המצב באתלטיקה לפני ההצטרפות של גיי (3 מדליות זהב באליפות עולם, אחד משלושת האנשים היחידים שניצחו את יוסיין בולט מאז הפך בולט לאלוף אולימפי, תוצאת שיא - 9.69 שנ' ב-100 מ') ופאוול (פעמיים ארד באליפות העולם, תוצאת שיא - 9.72 שנ' ב-100 מ') לרשימה, אפשר ללמוד גם מרשימת האתלטים המושעים מפעילות נכון לפתיחת עונת הדיאמונד ליג לפני כחודש וחצי - לא פחות מ-240 אתלטים מ-52 מדינות לא יכלו לפתוח את עונת התחרויות עקב השעיות שונות בגין שימוש בחומרים אסורים.

לאורך ההיסטוריה הקצרה יחסית (בדיקות סמים הונהגו במשחקים האולימפיים רק ב=1968) נתפסו כ-750 אתלטים על שימוש בחומרים אסורים. שתי האימפריות הגדולות מובילות את הרשימה השחורה - רוסיה (לא כולל בריה"מ) עם 86 אתלטים שנתפסו על סמים, ארה"ב עם 82. הודו היא הכוח העולה החדש בכל הקשור לסימום שיטתי, עם 51 ספורטאים, וסין - בהשראת הרצון להצליח בבייג'ין 2008 - עם 31 אתלטים מסוממים. ג'מייקה עוד לפני התפיסה האחרונה עמדה על 21 ספורטאים. לאלו שנוטים לחשוב שהאתלטים ממדינות אפריקה נולדו עם יכולות גנטיות מיוחדות, גם כאן אין בשורה: ניגריה (25 מסוממים), מרוקו (24), קניה (21) מככבות בחלק העליון של הרשימה.

גם הוויכוח על חוסר הרצון לתפוס אתלטים גדולים הסתיים מזמן. קארל לואיס, כך טוענים לא מעט מומחים, היה כנראה האתלט האחרון שנהנה מחסינות. לואיס הגיע למשחקי סיאול 1988 כאתלט הגדול ביותר בכל הזמנים, אבל רק 15 שנה לאחר מכן, ב-2003, התברר כי חודשים ספורים לפני המשחקים, בעת המבחנים האמריקאים לסיאול, הוא נתפס עם רמות גבוהות מהמותר של חומרים אסורים. העניין נסגר באזהרה פנימית בלבד ללואיס, מה שאיפשר לו להגיע לסיאול ולקטוף 3 מדליות אולימפיות (2 זהב, אחת כסף).

‏***

המעבר לבדיקות סמים באמצעות "דרכון ביולוגי" (‏biological passport‏) צפויה להפיל בשנים הקרובות לא מעט חללים. במקום לחפש את החומרים עצמם, הרעיון הוא למפות את הנתונים הגנטיים של כל הספורטאים, כשכל מה שנדרש הוא לאתר שינוי קל בפרופיל ההורמונלי על מנת לפסול ספורטאי.

גם בדיקות הסמים "בדיעבד" שכוללות שמירת הדגימות עד שמונה שנים אחרי המשחקים, ונולדו יותר כגורם הרתעה מאשר גורם שנועד לתפוס ספורטאים, הפכו לגורם שהצליח להפליל לא מעט ספורטאים בשנתיים האחרונות: 24 ספורטאים מאז משחקי אתונה 2004 הופשטו מהמדליות האולימפיות שלהם, חלק מהם שנים ארוכות אחרי שהמדליות כבר שכבו עמוק בארון. ‏