הכספומטים של שבא: מודיעין אזרחי מציעה 60 מיליון שקל

בשבא העריכו כי פעילות הכספומטים שווה כ-100 מיליון שקל ■ התוצאות הסופיות יתקבלו בתוך כשבוע

האם מכירת הכספומטים של שבא קרובה סוף-סוף לסיום? הסתיימה הגשת הצעה במכרז למכירת 285 הכספומטים, המוחזקים במשותף על ידי הבנקים. לפי הערכות הוגשו הצעות בטווח מחירים שנע בין 40-60 מיליון שקל.

את ההצעה הגבוהה ביותר הגישה חברת מודיעין אזרחי שבשליטת יחיאל דהן, העוסקת בעיקר בפעילות אבטחה ובבלדרות מאובטחת. החברה הגישה הצעה בגובה של 60 מיליון שקל, והערך המוסף של חברה זו בהיותה כבר פעילה בתחום הבלדרות המאובטחת, מה שיאפשר לה חיסכון בהוצאות האבטחה. יחד עם זאת, מכיוון שמדובר בחברה שאינה בנק, הרי שהיא תזדקק לקו אשראי, מה שייקר את העלויות שלה לעומת העלויות של שבא.

עדיין אין ודאות שמודיעין אזרחי תנצח במכרז, ובשבא מבצעים בימים אלה תהליך של התמחרות בין המועמדים, בתקווה לקבל הצעה גבוהה יותר מזו של מודיעין אזרחי. בשבא העריכו כי פעילות הכספומטים שווה כ-100 מיליון שקל, אולם ספק רב אם אכן יצליחו למכור את הפעילות לפי שווי כזה. ההחלטה הסופית צפויה להתקבל בתוך כשבוע.

עוד נציין כי ההחלטה על הזוכה טעונה את אישור הממונה על ההגבלים, דיויד גילה, והמפקח על הבנקים, דודו זקן, ולפי גורמים המקורבים למכרז, לא בטוח שהרגולטורים יאשרו לגורם שאינו בנק לרכוש את הפעילות.

כמו כן ישנן סוגיות נוספות שיש להכריע בהן, כגון האם החברה הרוכשת תוכל לקבל שירותי תפעול משבא, והאם יאושר לה להתחבר אל מערכת הסליקה המשותפת של הבנקים, על אף שהיא אינה בנק. כך שהשלמת העסקה עדיין רחוקה.

ההחלטה למכור את פעילות הכספומטים של שבא התקבלה בספטמבר אשתקד. גילה הורה לחברת שב"א למכור את הכספומטים שלה ברחבי המדינה כיוון שלא אהב את העובדה שבנקים מתחרים שותפים בגוף שנותן שירותים לכל השוק. מאז החלו בשבא לפעול למכירת הפעילות, ושכרו את דיסקונט שוקי הון כבנקאי ההשקעות שילווה את המכירה.

אלא שכלל לא בטוח שמכירת הכספומטים תיטיב עם מצבו של הצרכן. באחרונה אמר מנכ"ל שב"א, גדעון מילויצקי, ל"גלובס" כי מכירת הכספומטים דווקא תרע את מצבו של הצרכן: "מי שיקנה מאיתנו את הכספומטים צפוי להעלות עמלות. העמלה הממוצעת שלנו היא 3.5 שקלים, בעוד המתחרים שלנו גובים 5 שקלים, ואף יותר. כך שהציבור ישלם את המחיר של מכירת הכספומטים".

הטענות של מילויצקי מסתמכות גם על חוות דעת שהכין עבור שבא מנחם פרלמן, ובה הוא מציין כי דווקא קיימת תועלת לצרכנים בכך ששבא מחזיקה בכספומטים. "התועלת לציבור מוערכת בכ-49 מיליון שקל בשנה, והיא נובעת מהעמלות הנמוכות שגובה שבא, ומהסכומים המקסימליים שהיא מאפשרת למשוך לעומת המתחרים", נכתב בחוות הדעת.

עוד נודע כי ההערכות הללו הגיעו גם אל המועצה לצרכנות שבוחנת את הנושא, ואת השפעת המכירה על מצב הצרכנים. הם אף שוחחו בנושא עם גילה.