"אם יש לך רעיון טוב לפורמט - תצליח בעולם גם בלי גוף שידור"

עודד קרמר, מיוצרי הפורמט "catch" שזכה בתחרות הפורמטים של ועידת MAD בשנה שעברה, הצליח למכור את האופציה להפקת הפורמט ל-10 מדינות: "החלטנו שאנחנו הולכים על הפורמט עד הסוף, וזה אומר גם לעזוב את העבודות שלנו"

לפחות 10 מדינות רכשו את האופציה להפיק את הפורמט "catch" על מסך הטלוויזיה שלהן, בהן צרפת, ספרד, איטליה וארה"ב. מכירות של פורמטים ישראליים בעולם הן כבר דבר שבשגרה, אבל כאן מדובר בפורמט מקורי שפותח על-ידי עודד קרמר, איתי הרמן ודני קרפל - אנשי תעשיית הטלוויזיה, שלא עומד מאחוריהם אף גוף תוכן או חברת הפקה ושידור.

השלושה באו עם רעיון מוצלח לשעשועון, שזכה בשנה שעברה בתחרות פורמג'יניישן בניצוחו של אבי ארמוזה, מפיץ הפורמטים, שנערכה במסגרת ועידת MAD 2012 של "גלובס".

"בעקבות הזכייה בתחרות הצלחנו לעניין משקיעים", מספר קרמר. לדבריו, "היה ברור שכדי למכור בעולם, אתה צריך לבוא עם משהו מצולם, והיינו צריכים סכום מאוד גדול להפקה. הזכייה הייתה 25 אלף דולר, ועלות הפקת פיילוט היא פי 4. עשינו שיתוף-פעולה עם ארמוזה פורמטס, והצלחנו לגייס גם את דרסט של דורי מדיה".

קרמר והרמן עזבו את העבודה המכניסה שלהם והחליטו להקדיש את כל עשייתם לטובת קידום הפורמט בעולם. "תקופת ההפקה דרשה מאתנו תשומת-לב מלאה, היינו צריכים לקבל החלטות ולעשות את זה מכל הלב. אחת הבעיות הייתה שכולנו עבדנו, והכול זחל מאוד לאט, ולא יכולנו לפנות זמן לעבודת הפיתוח הרבה הנדרשת גם אחרי הזכייה.

"ההחלטה הייתה שאנחנו הולכים על הפורמט עד הסוף, וזה אומר גם לעזוב את העבודות שלנו. גם היום אנחנו מקיימים עבודה כמעט יומיומית מול השווקים שקנו את האופציות, במטרה לקדם את זה אצלם ולראות איך עושים את ההתאמה המתאימה, כי כל שוק הוא אחר, עם דרישות שונות".

לדברי קרמר, "הפקנו פיילוט שצולם, נסענו איתו לפסטיבל מיפ ומכרנו שם אופציות ל-10 מדינות, אחת מהן לערוץ פראנס 1, שהיו שותפים למתן הפרס. אנחנו מקווים שבקרוב נוכל לסגור עסקה על עונה באחת המדינות האלה. למרות שאלה רק אופציות בינתיים, הדברים נראים כאילו הם מסתדרים כמו שצריך, אנחנו מתקרבים להפקות ומתקדמים קדימה.

"ארמוזה והצורה שבה הם עובדים מאפשרים לאנשים כמוני, שאין להם גוף שידור מאחוריהם ולא יכולים להפיק פורמט, לבוא עם רעיונות, להפיק פורמטים ולמכור אותם בעולם וזה מה שהופך את הייחודיות הזו. אנשים יודעים לעשות טלוויזיה לא יקרה וטובה. זה אומר שתעשיית התוכן לא שייכת רק לגופי השידור. אם יש לך רעיון טוב לפורמט - אתה יכול בכל זאת להצליח בעולם".

מחר (ד'), במסגרת כנס MAD של "גלובס" בשיתוף Orange, תתקיים התחרות FORMAGINATION ביוזמת "ארמוזה פורמטס", לשנה זאת. 5 חברות הפקה ויוצרים יציגו בתהליך של פיצ'יניג פורמטים חדשים, אשר אחד מהם יזכה במענק בסך 25 אלף דולר להפקת פיילוט, פיתוח, שיווק ומכירה לחו"ל.

פאנל השופטים יכלול בין היתר את אבי ארמוזה, בעלים ומנכ"ל חברת ארמוזה פורמטס; סיימון סולט, מנכ"ל ערוץ TV2 הונגריה; מרקוס קוטנר, מנהל הקומדיה והריאליטי ב-RTL גרמניה; ושני מנהלים בכירים מערוץ NTV ביפן, מיקיקו נישיאמה וטומויוקי קוז'ימה.

בין היוצרים שיציגו בפיצ'ניג: יונתן (ג'וני) קוניאק, מיכל ינאי ומטין בילמן, ירון ברובינסקי ודרור לוי, עופר נאור וליאור לדרמן.

לצד 5 יוצרים מוכרים בתחום, אשר יציגו את הפורמטים ביום רביעי בשעה 11:30, יעלה מתחרה לא מוכר אחד שיציג את הפורמט שלו שייבחר לאחר פיץ' קצרצר של דקה, שבו יביא המציג את עיקרי הפורמט, לשיפוטם של הנוכחים באולם.


הפורמט "catch"