הקרב על הגביע: גלידות שטראוס ונסטלה בתחרות צמודה

הישראלים מוציאים כ-1.6 מיליארד שקל בשנה על גלידות, אך רשתות הגלידריות מסתפקות בכרבע מהסכום ■ לשטראוס יש נתח של 47.5%, ולנסטלה 37.2%

גם הקיץ, שוק הגלידה ממשיך להיות חם במיוחד, כשהמאבק בין גלידת שטראוס לגלידות נסטלה מעורר את השוק באופן כמעט תמידי.

שתי השחקניות שולטות ללא עוררין בשוק הגלידה: גלידת שטראוס של יוניליוור, המחזיקה בנתח שוק של 47.5%; וגלידות נסטלה של אסם-נסטלה, המחזיקה בנתח של 37.2%. יתר השחקנים, כמו בן אנד ג'ריס, ריאו, גלידות פלדמן ועוד, מחזיקים יחד בנתח שוק של 15.2%.

על-פי סקירה של חברת דן אנד ברדסטריט, הצרכנים בישראל הוציאו אשתקד 1.6-1.7 מיליארד שקל על גלידה. כ-450 מיליון שקל מתוכם הוציא הצרכן הישראלי בגלידריות הפועלות בישראל.

כ-180 מתוך 350-400 מהגלידריות שייכות לרשתות, שבין הבולטות בהן רשת אלדו (36 סניפים), דלי קרים (24 סניפים) ודוקטור לק (22 סניפים). רשתות הגלידה לג'נדה, גלידה באר-שבע, וניליה, YoYo Yogurtland ואייסברג מפעילות 10-13 סניפים כל אחת. כ-60% מסניפי הרשתות ממוקמים במרכז הארץ.

מבדיקת דן אנד ברדסטריט עולה כי לא אחת מחיר אותה גלידה במרכז הארץ יעלה 15% יותר בהשוואה לסניפים בפריפריה, למרות שמדובר באותה רשת. הדבר נובע ממדיניות התאמת המחירים למעמד הסוציו-אקונומי של האוכלוסייה בסביבה.

המחירים בגלידריות גבוהים יחסית, וגם בין הגלידריות השונות קיימים פערי מחיר. מחירו של כדור גלידה נע בין 9-15 שקל, עבור שני כדורים תידרשו לשלם 14-20 שקל, ואילו מחיר לליטר גלידה עומד על 54-84 שקל.

בסופרמרקט תשלמו פחות מחצי על ליטר גלידה של גלידת שטראוס או גלידות נסטלה.

באופן טבעי, כ-70% ממכירות הגלידה מתבצעים בחודשי הקיץ, ורק 30% מהמכירות מקורם בחודשי הסתיו והחורף.

בניגוד למוצרי צריכה אחרים, רוב המכירות (כ-60%) מוגדרות כקניות אימפלס (דחף) הנעשות בגלידריות, פיצוציות, קיוסקים ומזנונים. יתרת המכירות היא בסופרמרקטים.

בדן אנד ברדסטריט מעריכים כי כ-3%-5% ממכירות הגלידה בישראל (כ-50 מיליון שקל) מתבצעות בבתי-קפה ובמסעדות. מי שיצאה במהלך בולט בתחום היא רשת הקפה ארומה, שאף תומכת במכירות "גלידת ארומה" באמצעות קמפיין פרסומי.

לדברי כלכלני דן אנד ברדסטריט, שוק היוגורטריות, טרנד שסחף פתיחה של מאות יוגורטריות ברחבי הארץ, דעך. הירידה בביקוש ליוגורט ברחוב ולשייקים מבוססי יוגורט, הביאה לסגירת נקודות מכירה רבות. במקביל, רשתות הגלידה החלו לשלב פרוזן יוגורט בסניפים.

כיום בולטות בשוק היוגורטיות שתי שחקניות: רשת yogo עם חמישה סניפים במרכז הארץ, ורשת YoYo Yogurtland המונה 11 סניפים בפריסה ארצית.

על-פי כלכלני דן אנד ברדסטריט, הסיכון בענף הגלידה גבוה ביחס לרמת הסיכון הכללית במשק, בעיקר כתוצאה מפעילות הגלידריות. הגלידריות פועלות כחלק מענף המזון והמסעדנות, המאופיין בשיעור סגירת עסקים גבוה ביחס לכלל המשק.

כלכלני החברה צופים כי הענף לא יואט בקיץ הנוכחי ובשנת 2013 כולה, אך התרבות החנויות לממכר גלידות עלולה להאט את קצב צמיחת הענף בשנים הבאות ולהביא להתייצבותו לאחר מספר שנות צמיחה.

בנוסף, לפי ההערכה, כוחן של הרשתות המחזיקות כ-50% מהשוק יגדל גם בשנים הקרובות על חשבון הגלידריות העצמאיות.

שוק הגלידות
 שוק הגלידות

סניפים
 סניפים