עובדי סלקום נאבקים בסירוב ההנהלה להכיר בהתארגנות

משרד רו"ח ששכרה החברה פסל 450 טפסי הצטרפות של עובדים ■ הוועד: "ניסיון למשוך זמן" ■ ההנהלה: "יכולנו לבדוק לבד, בחרנו בגישה מחמירה"

ועד העובדים בסלקום-נטוויז'ן, בליווי האגף להתארגנויות עובדים בהסתדרות, פתח היום (ג') במאבק, לאחר שהנהלת החברה הודיעה להסתדרות כי ספירת טפסי ההצטרפות אל הארגון העלתה כי חסרות 200 חתימות של עובדים בכדי להכיר בהתארגנות כאותנטית.

הצעד הראשון במאבק הגיע בדמות הפגנה שהתקיימה היום מול מוקד טלפוני של החברה בחיפה.

ספירת הטפסים נעשתה באמצעות משרד רואי החשבון דלויט, ואנשי המשרד טענו כי ישנם כ-450 טפסים פסולים: כ-200 מהם של עובדים שביטלו את חברותם בהסתדרות וכ-250 מהם של עובדים שכבר עזבו את החברה או שמעולם לא הועסקו בה.

בהסתדרות זעמו על הניסיון של סלקום להציג את הפנייה למשרד רואי חשבון חיצוני כמהלך אובייקטיבי, משום שלטענת הארגון המשרד פעל על-פי הנחיות פסולות לכאורה מטעם הנהלת החברה.

כך למשל, נטען כי אנשי המשרד התבססו על טפסי ביטול שהוצגו להם על-ידי ההנהלה, אף שביטול ההצטרפות חייב להיעשות באמצעות פנייה להסתדרות ולא להנהלה.

עוד נטען כי במשרד רואי החשבון התקשרו באופן מדגמי לעובדים שחתמו על טופס הצטרפות לארגון, ושאלו מספר שאלות שעשויות להתפרש כהפעלת לחץ: האם באמת הצטרפת, האם הפעילו עליך לחץ, ומדוע הצטרפת.

בהסתדרות מזכירים כי על-פי פסק הדין במקרה של פלאפון, שאסר על המעסיקים להביע כל התנגדות להתארגנות עובדיהם, נקבע כי מעסיק אינו רשאי לעקוב אחר עובדיו ולבצע רישום באשר למי שהצטרף להתארגנות או מי שאיננו.

בהסתדרות תוקפים היום גם את מנכ"ל סלקום ניר שטרן, על כך שכלפי חוץ הוא מציג את עצמו כמי שכלל לא מתערב ברצונם של העובדים להתאגד, אולם בפועל הוא נוקט צעדים מתוחכמים לחבל לכאורה בהתארגנות, בין היתר באמצעות קבוצת עובדים שמנהלת קמפיין אגרסיבי נגד הוועד.

כך, בארגון קובלים על מכתב ששלח שטרן לעובדיו באמצעות הדואר האלקטרוני, בו אמר בין היתר כי הוא מכבד את בחירתם של שני שליש מהעובדים שלא להתאגד. בוועד הגיבו למכתב הזה במייל ששלחו לכלל העובדים, אולם אז הבהירה ההנהלה לוועד כי מדובר בשימוש פסול במערכת הדואר הפנימית.

"שטרן מנסה לתאר את זה כאילו יש כאן ויכוח בין שתי קבוצות עובדים, אבל בפועל הרוב הגדול של העובדים תומכים בוועד, חוץ מקבוצה קטנה שמהווה שלוחה של ההנהלה", טוען גורם בארגון (בהנהלה מכחישים כל קשר לדברים וטוענים בעקביות כי מדובר בהתנגדות אותנטית - ש.נ).

בינתיים, בוועד העובדים של סלקום, בראשות מיה יניב, כבר אספו כ-60 חתימות נוספות של עובדים, מתוך ניסיון לאותת כי בכל מקרה ההנהלה תצטרך להכיר בהתארגנות בהקדם.

"למרות שהוגשו 400 טפסים מעבר לשליש הנדרש ליציגות כחוק, החליטה הנהלת החברה להתעלם מדעת עובדיה, וזאת במטרה למשוך זמן במקום לשבת ולהסדיר את תנאי התעסוקה שלנו", אמרה היום יניב. "אני קוראת להנהלת החברה לשבת איתנו באופן מיידי".

מהנהלת סלקום נמסר כי "החברה מכבדת את זכות עובדיה להתאגד ותכבד את יציגות ההסתדרות במקרה שיוצג השליש הנדרש על-פי חוק. יכולנו לבצע את הבדיקה לבד, אך בחרנו לנקוט בגישה מחמירה ופנינו לדלויט, אחת מפירמות רואי החשבון הגדולות בארץ ובעולם, כגורם מקצועי, מהימן ובלתי תלוי, שבדק והודיע לסלקום כי אין להסתדרות השליש הדרוש על-פי חוק.

"הניסיון להכפיש את שמה הטוב של פירמת דלויט, המספקת שירותים ללמעלה מ-80% מהחברות המובילות בעולם ומעסיקה קרוב ל-200,000 עובדים ברחבי העולם, הינו מגוחך".