גבאי: להעביר השליטה ב-IDB, להחליף את הנהלת החברה

המומחה הכלכלי מטעם ביהמ"ש מותח ביקורת על נוחי דנקנר: "לא התבצע חיפוש מעמיק אחר משקיע, ללא מגבלות ובלי כבילה בהסכמי שליטה קיימים או עתידיים" ■ גבאי ממליץ שלא להעלות להצבעה את ההצעה של דנקנר להסדר חוב

אייל גבאי, המומחה הכלכלי באי.די.בי מטעם ביהמ"ש, ממליץ להעביר את השליטה בקונצרן לידי מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, ובהתאם לכך להחליף את הנהלת החברה והדירקטוריון באחזקות ובחברה הבת אי.די.בי פתוח.

בד בבד, מיישר גבאי קו עם כונס הנכסים הרשמי של מדינת ישראל, וממליץ לביהמ"ש שלא להעמיד להצבעת הנושים את מתווה הסדר החוב שהציע בעל השליטה הנוכחי באי.די.בי, נוחי דנקנר. המשמעות היא כי דנקנר צריך לייצר נס ומהר על מנת לגייס משקיע לחברה, וכל זאת בפחות מחודש, שכן ב-25 לאוגוסט יכריע ביהמ"ש לגבי גורל השליטה בחברה.

חוות הדעת של גבאי, שגובשה בתיאום מלא עם עו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני באי.די.בי מטעם ביהמ"ש, תהווה בסיס להחלטת השופט המחוזי איתן אורנשטיין בתיק אי.די.בי שתינתן ב-25 באוגוסט. בדוח שהגיש גבאי לביהמ"ש היום בצהריים הוא ממליץ כי "בהיעדר הזרמה חיצונית, מתווה החלוקה בעין (בו יועברו מניות אי.די.בי פתוח לידי מחזיקי האג"ח של החברה האם, א.פ.) המוצע על ידי נאמני אג"ח אחזקות, הוא המתווה היחיד הנותן פתרון, גם אם לא מלא, לאתגרים הנוכחיים". גבאי מוסיף כי "יש לטפל באופן מיידי בניהול אי.די.בי אחזקות ופתוח... הרכב הדירקטוריון באי.די.בי פתוח ייקבע בהתייעצות עם נציגות האג"ח של החברה ונציגי הבנקים".

במסמך עב כרס בהיקף של לא פחות מ-170 עמודים, עורך גבאי סקירה של הנסיבות שהובילו את הקונצרן הגדול במשק למצב חדלות הפירעון בו הוא שרוי כעת. ביניהן, הוא מונה עסקאות בעלי עניין, חלוקת רווחים משערוך, משיכת דיבידנדים וחלוקת שכר לבכירים בחברה.

בהמשך מבצע גבאי ניתוח של חמשת מתווי ההסדר השונים שהוגשו לביהמ"ש, וממנו עולה מסקנה חד משמעית: הסדר החוב שהציע בעל השליטה דנקנר אינו ראוי לעמוד להצבעה, במסגרת אסיפות הנושים הקרובות של אי.די.בי אחזקות.

"ההתחייבות כי החברה תפעל להזרמת הון חיצונית בהיקף 800 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח, נמצאה לא מסוימת ומפורטת דיה על מנת לעמוד להצבעת הנושים", מציין גבאי. לגבי הסיבות שהובילו לכך שעד לכתיבת הדוח לא מצא דנקנר משקיע לחברה, כותב גבאי כי "לא התבצע חיפוש מעמיק אחר משקיע, ללא מגבלות ובלי כבילה בהסכמי שליטה קיימים או עתידיים".

יתרה מכך, גבאי מותח ביקורת על המאמץ של דנקנר להשיג פטור מתביעות אישיות, ולדבריו "הדרישה לפטור גורף מתביעות ללא תשלום הולם בעדו, אינה עולה לכלל הצעה ואינה בת בחינה כלל ועיקר".

מו"מ מואץ על הסדר הנציגויות

לגבי מתווה הנציגויות שנחתם בסוף מאי בהובלתו של גבאי עצמו, רושם המומחה כי הוא היה טוב לשעתו, אך "עם חלוף הזמן השתנו התנאים, וראוי היה להתאים את המתווה לעובדות החדשות". בין אלו ניתן לציין את התנגדות הבנקים והמחזיקים הפרטיים באי.די.בי אחזקות למתווה. בהתאם, קורא גבאי לצדדים להיכנס למו"מ מזורז על בסיס העקרונות שהושגו במתווה הנציגויות, ולגבש הסכמות חדשות ביניהם.

מנגד, גבאי אינו מוצא ערך במתווה הסדר החוב שהציעו הבנקים, שעיקרו דחיית החוב בכשנה וחצי. הוא גם שולל את המתווה החלופי שהציעו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח, לפיו יקבלו 100% ממניות החברה תמורת מחיקת חוב של 1.7 מיליארד שקל. גבאי סבור כי מדובר על מתווה בו מקבלים מחזיקי האג"ח מעל לחובם.

ומה צפוי לקרות אם כלל ביטוח תימכר, כפי שעשויים ללמד דיווחי החברה על "מו"מ מתקדם" מהעת האחרונה? כיצד מהלך זה ישנה את המלצתו של המומחה? גבאי כותב כי במקרה שתיחתם עסקה עד סוף אוקטובר, יפעלו בעל התפקיד החדש שימונה בחברה והדירקטוריון לביצוע הנפקת מניות באי.די.בי פתוח, בהיקף של כ-700 מיליון שקל עד סוף יוני 2014. הנפקה זו תתבצע לפי העקרונות שהציעה קרן סקיי של צבי יוכמן (בהסתייגות שהגישה בשבוע שעבר לביהמ"ש) כאשר לכל נושי אי.די.בי פתוח תינתן האופציה להשתתף בהנפקה בהתאם לסכום החוב שיסכימו למחוק כנגד האופציה.

אם לא תימכר כלל ביטוח, ממליץ גבאי כי היקף הגיוס יעלה ל-800 מיליון שקל, ויתבצע עד סוף מארס 2014. בתקופה זו יצורפו לדירקטוריון שני משקיפים, אחד מטעם הבנקים ושני מטעם בעלי האג"ח בחברה. אי.די.בי פתוח תחויב לממש נכסים, יקודמו המהלכים למיזוג כור ודסק"ש ויידחו לוחות הסילוקין לנושים הבלתי מובטחים בשנה ובתוספת 30% מהמח"מ.

תגובת נציגות בעלי האג"ח של אי.די.בי פיתוח: "הממונה מטעם בית המשפט קובע באופן ברור וחד משמעי - הנהלת אי.די.בי אינה יכולה להמשיך ולנהל את הקונצרן. נציגות האג"ח של אי.די.בי. פיתוח קוראת לבעלי החוב המרכזיים - נציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות והבנקים - להתכנס תחת מתווה משותף ולשלב ידיים, על מנת להבריא את הקונצרן. אנחנו קוראים לכל הגורמים לגלות אחריות ולפעול בשיתוף פעולה על-מנת שהמשקיעים יוכלו להשיב את כספם חזרה".

תגובת אי.די.בי: "הדוח שהגיש היום אייל גבאי מאשר את העיקרון לפיו דרושה לאי.די.בי הזרמת הון חיצונית. פתרון זה עומד בבסיס תכנית ההסדר שהגישה הקבוצה - ואכן אנו פועלים בימים אלה, בנחישות ובלוח זמנים מאתגר, למימוש יעד זה ולמכירת אחזקות בכלל ביטוח כפי שהנחה בית המשפט המחוזי בתל אביב. אנו משוכנעים כי הדו"ח, אשר מתייחס למצב היום, יותאם על פי ההתפתחויות שתציג אי די בי בהמשך.

מאי.די.בי נמסר עוד כי "במסגרת זאת חלה בשבועות האחרונים התקדמות משמעותית בשני היעדים המרכזיים שהתווה בית המשפט: אנו מצויים במגעים מתקדמים עם קבוצות משקיעים להזרמת הון חיצונית לאי.די.בי; ובמקביל אנו מנהלים משא ומתן מתקדם עם קבוצת משקיעים סינית למכירת כ-30% ממניות כלל ביטוח. השלמת יעדים אלה, תאפשר לאי די בי אחזקות לממש את תכנית ההסדר שהגישה לבית המשפט".

אייל גבאי
 אייל גבאי