מועדון "חבר" משתף פעולה כמעט רק עם חברת בנייה אחת

תחקיר "גלובס": מועדון הצרכנות החזק בארץ משתף פעולה בתחום הדיור כמעט אך ורק עם חברת תדהר, שבעליה הם יוצאי סיירת מטכ"ל ■ טענות בענף: חבר לא עושה סקר שוק ■ חבר: "השיקול היחיד הוא טובת העמיתים"

האם מועדון הצרכנות החזק בארץ אכן בוחן את העסקאות המשתלמות ביותר לרכישת דירה עבור עמיתיו? מדובר בשאלה החמה ביותר כרגע בקרב שורה ארוכה של קבלנים שהחלו בימים אלה לשווק אלפי דירות בפרויקטים למגורים בשכונות החדשות בראש העין. חלק מהקבלנים הללו מחזיקים בקרקעות במקום זה שלוש שנים ארוכות, ובוודאי היו שמחים לשתף פעולה עם מועדון שיכול היה לספק להם כרית ביטחון לא רעה להמשך השיווק.

כדאי גם לזכור שלראש העין יש חיבה מיוחדת לאנשי כוחות הביטחון, עמיתי מועדון "חבר". בעיר הוקמו בעבר שכונות במיוחד עבור אנשי קבע. העומד בראשה, משה סיני, הוא בעצמו איש צבא בעבר, וגם הרמטכ"ל, בני גנץ, מתגורר בעיר.

אבל לאחרונה נודע לקבלני העיר כי בחודש נובמבר הקרוב יתקיים מבצע "חבר" לרכישת דירות בראש העין דווקא בפרויקט של קבוצת תדהר, זו שרק לאחרונה חתמה על הסכם לרכישת קרקע במתחם. למעשה, מאז יוני 2011, מתוך ארבעה מבצעים לרכישת דירות מגורים ש"חבר" לקחה בהם חלק, שלושה בוצעו במסגרת שיתוף פעולה עם קבוצת "תדהר". רק פרויקט אחד בחדרה, ל-285 דירות, הוצע לעמיתי חבר במסגרת שיתוף פעולה של המועדון עם חברת שיכון ובינוי, שלושת הפרויקטים האחרים, בהיקף של 500 יחידות דיור כל אחד, בוצעו בשיתוף "תדהר", שניים מהם ביבנה, ואחד כאמור עתיד להתבצע בחודש נובמבר בראש העין.

"השתתפות מערכת הביטחון"

קבוצת תדהר, בבעלות גיל גבע ואריה בכר, נחשבת לאחת החברות הבולטות בשוק הנדל"ן, ורבים מבכיריה הם אנשי צבא קבע בעברם. החברה היא פרטית, ומטרתה כמובן להרוויח.

אך שלא כמוה, "חבר" הוא מועדון צרכנות שמגדיר את עצמו כארגון ללא מטרות רווח, על פי ההגדרה הבאה: "מועדון חבר, משרתי הקבע והגמלאים בע"מ, הוא מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח) שמטרתו לפעול לרווחת משרתי הקבע, הגמלאים ובני משפחותיהם, על ידי שיתוף פעולה עם חברות מסחריות וגורמים אחרים. הכנסותיו של 'חבר' נובעות מדמי חבר, מריבית על הלוואות 'חבר' ומהשתתפות מערכת הביטחון".

בנוסף, מציינים באתר המועדון כי "מועדון חבר צרכנות יוצר עבורך הזדמנויות ייחודיות בתחום הנדל"ן. רכישת דירה הינה שלב משמעותי בכל משפחה. חשוב לנו להעמיד לרשותך את התנאים והמחירים הטובים ביותר. מועדון חבר צרכנות פועל בשיתוף עם החברות הקבלניות המובילות במשק ומציע את מגוון הפרויקטים המובילים בארץ".

על פי טענות שהעלו יזמים המשווקים דירות בראש העין, ההתקשרות בין חבר לתדהר, הייתה יותר אוטומטית ופחות תוצאה של סקר שוק מקיף. יזמים אחרים שזכו בקרקעות באזור לא זכו לפנייה מצד "חבר" לשיתוף פעולה, למעט חברה שההתקשרות עמה הסתכמה בחילופי דואר אלקטרוני. חלק מהחברות, כולל אלה המחזיקות בקרקעות למספר יחידות הדיור הרב ביותר בראש העין, אף יזמו בעצמן פנייה ל"חבר", ונענו כאמור בשלילה.

"מדובר בארגון שמרן, שבודק עסקאות במשורה ולא ממהר לתת התחייבויות ליזמים", אמר אחד היזמים הבונים בעיר, "התחושה היא שתדהר כנראה לא הייתה מבצעת את רכישת הקרקע בראש העין אם לא ידעה שההתקשרות עם חבר סופית. הרי מדובר במתחם שכבר יש בו תחרות גבוהה בין קבלנים, מה גם שסביב הקרקע מתנהלת תביעה (שהגישה שותפתה של המוכרת CPM ועדיין מתבררת בבית משפט). כל זה הופך את הבחירה של תדהר לרכוש את הקרקע, מבלי שיש לה ודאות לגבי שיווק הדירות בפרויקט, לתמוהה".

יתרה מכך, אותו יזם מדגיש כי "ההתקשרות של חבר עם תדהר תמוהה עוד יותר, כי עד שהליכים המשפטיים בגין הקרקע לא יסתיימו, עלולה להיווצר לעמיתים שרוכשים דירה בעיה. תדהר וחבר כבר הודיעו לעיתונות שהן יוצאות במבצע משותף, שבו יוצעו דירות 4 חדרים ב-1.1 מיליון שקל, אף שהמבצע ייצא לפועל רק באמצע נובמבר. זה יוצר בעיה לכל הקבלנים שמשווקים דירות במתחם, כי רוכשים רבים נמצאים במצב המתנה".

בנוגע לתביעה אמרו בתדהר כי מדובר בתביעה כספית, שאין לה השלכה על הקרקע.

קבלן נוסף טוען כי "השאלה החשובה שנשאלת כאן, היא האם חבר באמת מספקת את ההנחות הכי גדולות לעמיתים, אם המועדון לא בוחן ברצינות הצעות מקבלנים רבים באותו מתחם, ומעדיף ללכת עם קבלן אחד".

עם עובדה אחת אי אפשר להתווכח. מכל הקבלנים שמחזיקים קרקעות במקום, רק תדהר כבר החלה בהקמת התשתית למרכז מבקרים במקום.

"מנהלת היזמים בראש העין", הכוללת בין השאר את חברות גיא ודורון לוי, דונה, שפיר מגורים, פרץ בוני הנגב, פרץ לוזון, אביסרור משה ובניו וצרפתי שמעון (שייבנו יחד 2,500 דירות בעיר), פנתה לעיריית ראש העין, בדרישה לאפשר להם להקים לאלתר משרדי המכירות, על מנת שפעילותם העסקית לא תפגע.

המינהלת מסרה ל"גלובס" כי "מזה שנה אנו פועלים מול עיריית ראש העין ומשרד השיכון בניסיון לקדם הקמת מתחם משרדי המכירות באתר. אנו עמדנו בכל דרישות החברה הכלכלית והעירייה ולמרות זאת לא קיבלנו אישור להקים משרדי מכירות. על מנת להתחיל לשווק את הדירות ולתת מענה לאלפי הרוכשים המתעניינים כיום ברכישת דירה בראש העין, נאלצו החברות במנהלת להקים משרדים חלופיים. חלק מהחברות הקימו משרדים זמניים והעלויות שלנו הוכפלו, לכן הופתענו השבוע לגלות שחברת תדהר כבר החלה בביצוע עבודות להקמת מתחם מכירות שלה בעוד שהאישורים שלנו טרם הגיעו".

בתגובה מסרה העירייה, כי "כל החברות שהגישו בקשות לבניית משרדי מכירות ועמדו בתנאי הוועדה, לרבות פרסום שימוש חורג, אושרו בוועדה. בין היתר, תדהר. לעירייה יחס שוויוני לכל הקבלנים. אין אפליות, כל מי שיעמוד בתנאי הועדה, ויקבל היתר, יוכל להתחיל לבנות את משרד המכירות".

מתדהר נמסר כי היא "החלה בעבודות התשתית להקמת מרכז מבקרים בראש העין". בחברה הדגישו כי "תדהר אינה מבצעת עבודות ולא תאייש את מרכז המבקרים שלא על פי דרישות החוק". בסביבת תדהר משוכנעים שהטענות של הקבלנים הם תולדה של "תחרות וקנאה" מצד מתחרים, שרובם אינם מבצעים בעצמם את הפרויקטים (מה שמאפשר לתדהר להוזיל את המחיר הסופי של הדירה).

"פשוט לא צרכני"

במקביל, יש מי שטוען שמועדון חבר מבכר מראש דווקא פרויקטים גדולים במיוחד, של 500 דירות לפחות בכל פרויקט.

על כך אומר אחד הקבלנים הבונה בראש העין, כי "גם אם חבר מעוניינים לשתף פעולה רק עם יזם שמחזיק קרקע ל-500 יח"ד לפחות, זה לא מסביר מדוע בחרו לשתף פעולה דווקא עם תדהר, כשבראש העין מחזיקות חברות כמו דונה או שיכון ובינוי קרוב ל-500 דירות, גיא ודורון לוי כ-600 דירות ונצבא מחזיקה קרקע ל-1,200 דירות. מלבד זאת, אם חבר מחויבת להעמיד לעמיתיה את ההנחות הטובות ביותר, וקבלן שמחזיק קרקע ל-300 או 400 יח"ד מוכן להעניק הנחה משמעותית, פסילה אוטומטית של שיתוף פעולה כזה היא פשוט צעד לא צרכני".

מחבר נמסר: "כאשר מועדון חבר מחליט על פרויקט כלשהו, השיקול היחיד המנחה אותו הוא טובת העמיתים והיכולת לספק להם את המוצר הטוב והאיכותי ביותר. כך נעשה גם בראש העין. אנו בהחלט מבינים ושמחים על הרצון של כל השוק לעבוד עם חבר. בחמש השנים האחרונות מועדון חבר עבד עם כמה חברות בענף הנדל"ן, כגון גנדי החזקות והשקעות, שיכון ובינוי, אזורים, וכן תדהר".