נתניהו דחה ניסיון ליצור "מסלול עוקף" בנמלים

עיני דרש כי נתניהו ימנה "גורם מטעמו" לניהול המו"מ לרפורמה, אך נתניהו השיב כי יהיה זה מנכ"ל משרד התחבורה ■ בינתיים לא נקבעו פגישות למרות פסיקת ביה"ד

כמעט שבוע אחרי הניסיון של יו"ר ההסתדרות עופר עיני ליצור "מסלול עוקף" לשר התחבורה ישראל כ"ץ בסוגיית הרפורמה בנמלים, הבהיר לעיני ראש הממשלה בנימין נתניהוכי מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי ימשיך לשמש בראש צוות ההיגוי לרפורמה והוא שירכז את המו"מ מטעם המדינה.

ביום רביעי שעבר שלח עיני מכתב לנתניהו בו דרש כי רה"מ ימנה "גורם מטעמו" שינהל את המו"מ על הרפורמה, זאת אף על-פי שכ"ץ כבר מינה צוות היגוי בראשות יצחקי. עיני העדיף שנציג הממשלה במו"מ יהיה מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר, או דמות מוסכמת אחרת כמו אורי יוגב, לשעבר הממונה על אגף התקציבים באוצר שגיבש יחד עם עיני את עסקת החבילה במשק בשנת 2009 וגם את הרפורמה ברכבת ישראל.

עיני ביקש ליצור את המסלול העוקף הזה על רקע התבטאויותיו החריפות והעוקצניות של כ"ץ בשבועות האחרונים כנגד ההסתדרות והוועדים בנמלים. כ"ץ מאוד לא אהב את הניסיון הזה של עיני, ועל-פי הערכות העביר מסרים תקיפים לנתניהו פן ייעתר לדרישתו של עיני. בצוות ההיגוי של יצחקי אמורים לשבת גם הממונה על התקציבים באוצר, הממונה על השכר ונציג של חברת נמלי ישראל.

בינתיים, למרות שבית הדין הארצי לעבודה קבע כבר ביום שני שעבר כי על נציגי המדינה וההסתדרות לנהל מו"מ אינטנסיבי בעניין הרפורמה בנמלים, רק היום פנה מנכ"ל משרד התחבורה להסתדרות וקרא לארגון לתאם פגישות לצורך המו"מ. פנייה זו הגיעה בצמוד למכתבו של נתניהו לעיני. בהחלטת ביה"ד, נקבע כי המדינה תקפיא את המכרזים להקמת נמלים חדשים עד 1 בספטמבר, כאשר ההסתדרות מצידה תימנע בשלב זה משביתות.

"במהלך תקופה זו, יקיימו הצדדים, בלב פתוח ובנפש חפצה, הידברות אינטנסיבית במכלול הסוגיות נשוא הסכסוך, מתוך כוונה להגיע, אם לא לפתרונן, לפחות להתוויית דרך לפתרונן, באורח מוסכם בדרכי שלום", נכתב בפסיקה. עוד על-פי אותה החלטה, שניתנה על-ידי סגן נשיאת ביה"ד הארצי יגאל פליטמן והשופטים עמירם רבינוביץ' ורונית רוזנפלד, על נציגי המדינה וההסתדרות לדווח לביה"ד על התקדמות השיחות עד 29 באוגוסט.

"המדינה מנסה כנראה למתוח את החבל עד הדקה האחרונה, שזה דבר שלא יעשה במדינה מתוקנת אחרי פסק דין כל-כך ברור וחד", אמר היום גורם בהסתדרות. "שופטי בית הדין קבעו כבר שהמדינה התנהלה עד היום בחוסר תום-לב, והנה המדינה ממשיכה לעשות בדיוק את אותו הדבר", הוא הוסיף. יצחקי, אמר גורם אחר, יכל אולי לעמוד בראשות "צוות היגוי", אבל ספק איזה ניסיון יש לו בניהול מו"מ בסדר גודל כזה, מה גם שברור כי כ"ץ יהיה זה שמושך בחוטים.

בסביבתו של שר התחבורה ישראל כץ הבהירו היום ל"גלובס" כי המדינה לא חזרה בה מהודעתה בדבר כוונתה לעתור לבג"ץ כנגד הפסיקה של ביה"ד לעבודה, ואף הוסיפו כי מלאכת העבודה על הגשת העתירה כבר בעיצומה. גם אם אכן תוגש העתירה, ספק אם בג"ץ ייתן סעד זמני כנגד פסיקת ביה"ד הארצי לעבודה ועד להכרעה בסוגיה, כאשר המשמעות היא שההסתדרות תוכל על פניו לפתוח בשביתה החל מהחודש הבא. ביה"ד הארצי, נזכיר, קבע כי להסתדרות עומדת זכות השביתה בעניין הקמת הנמלים החדשים, לאחר שהשופטים התרשמו כי המדינה התנהלה בחוסר תום לב כשהחליטה "באבחה אחת" להתעלם ממתווה ההבנות שגובש כבר מול ההסתדרות בתחילת השנה, בדבר הפרטת נמל אשדוד והקמת נמל פרטי אחד בסמוך לו תוך שיתוף העובדים בפרטי המכרזים ואף בבעלות על הנמלים. עוד נקבע כי שביתה במקרה זה חוקית ולגיטימית לאור החשש הסביר כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית עלולה לפגוע בעובדים ובמיוחד במה שמכונה "עובדי דור ב'" - שמהווים 60% מעובדי הנמלים והם לא נהנים מההגנות המיוחדות שניתנו לעובדים הוותיקים במסגרת הרפורמה בשנת 2005.