בועת הונג קונג: במה משקיע הציבור במקום בנדל"ן?

מאז 2009 כמעט הוכפל מחיר המוניות והרישיונות עליהן, כך ששיעור התשואה על מונית גבוה מהתשואות על השקעות אחרות, כמו מניות או נדל"ן

אלאן שק, בעליה של חנות למכירת תכשיטי זהב ואבני ירקן בהונג קונג, מספר כי בעבר עשה מיליונים מהצד באמצעות ניצול התנודות הפראיות בבורסת המניות ובאמצעות ביצוע רכישות במהלך גאות הנדל"ן בעיר, אבל התקופה ההיא כבר הסתיימה. בחודש שעבר קנה שק חמש מוניות הונג קונגיות יחד עם הרישיונות להפעלתן. לפחות עוד שבעה מידידיו קנו מוניות.

קפיצה חדה במחיר

מחירי המוניות בהונג קונג מאמירים בשל ההיצע המוגבל שלא השתנה מאז 1994 - השנה האחרונה שבה הנפיק משרד התחבורה רישיונות להפעלתן.

"שיעור התשואה על מונית כיום גבוה יותר משיעור התשואה על נדל"ן", אומר קני וונג בן ה-42, משקיע שמחזיק בארבע מוניות שאת האחרונה מביניהן רכש אשתקד. "אני לא אמכור אותה גם אם המחיר יעלה ל-8 מיליון דולר הונג קונג (כמיליון דולר), בגלל שכרגע אין השקעה טובה יותר. אם אני מוכר מונית, מה אני יכול לעשות עם הכסף שלי חוץ מלשים אותו בבנק?".

מ-2009 כמעט הוכפלו מחירי המוניות והרישיונות, בעוד שעלות שכירה יומית של מונית בסך 680-800 דולר הונג קונג זינקה ב-11%-13%.

"אם תהיה לי היכולת, אקנה עוד 15 מוניות השנה", אומר שק בן ה-60, שמדבר בהתלהבות רבה על השיטה האחרונה לעשות כסף בהונג קונג, שבה איבד המדד המוביל, האנג סנג, קרוב ל-7% מערכו לעומת השיא של השנה הנוכחית, ומחירי השיא של הנדל"ן החלו לרדת בתגובה למגבלות שהטילה הממשלה.

הקפיצה החדה במחירי המוניות מניבה אזהרות על בועת השקעות נוספת בהונג קונג, עתירת בועות ההשקעה, לדברי בילי מאק, פרופסור עמית לפיננסים באוניברסיטה הבפטיסטית בהונג קונג. מחירי המכוניות ומחירי הרישיונות שלהן ממריאים בקצב מהיר יותר מקצב הגידול של ההכנסה שמספקות המוניות. "הבועה כבר כאן", אמר מאק.

"לדעת המשקיעים אין מספיק מכשירי השקעה טובים בשוק, מכיוון שעכשיו יש מגבלות על שוק הנדל"ן ושוק המניות אינו רושם ביצועים טובים במיוחד".

רבים מהמשקיעים יוצאים משוק הנדל"ן, לדברי צ'אונג קינג-סום, מנכ"ל סינטאט. כ-10% מהמשקיעים הם גמלאים שמחפשים הכנסה יציבה, ו-10% אחרים מהבעלים הם נהגי המוניות עצמם. הוא ציין שמונית מניבה כ-18 אלף דולר הונג קונג (2,300 דולר) בחודש, לאחר ניכוי עלויות הניהול, התחזוקה והביטוח.