האם "ערס" הוא בהכרח מזרחי, ומה הקשר לאפליה בעבודה?

בפסק דין שניתן השבוע בבית הדין לעבודה, העובדה שמישהו אמר "ערס" על מזרחי שביקש להתקבל לעבודה, היא שסייעה למערכת המשפט להכיר בקבוצה הזאת ■ קצת אירוני אמנם, אבל לפחות יש הכרה במזרחיות כגורם לאפליה

לפני שנתיים פורסמה ב-G כתבה על יחסה של מערכת המשפט ליוצאי מדינות ערב, "מזרחיים" בלשון השגורה, עם מסקנה פשוטה: מבחינת בית המשפט אין דבר כזה "מזרחיים". ובמילותיה של המשפטנית ד"ר יפעת ביטון: "כשמזרחי טוען שהפלו אותו כמזרחי, שואלים אותו: מה זה אומר מזרחי. הוא נדרש להוכיח שיש קבוצה כזאת".

פסק הדין שניתן השבוע בבית הדין לעבודה בתל-אביב מצא במידה מסוימת את "הקבוצה". מדובר בתביעה שהגיש מישל מלכה נגד התעשייה האווירית: מלכה שלח להם קורות-חיים ונדחה, ולאחר מכן שלח קורות חיים תחת השם "מאיר מלכיאלי" - וזומן לראיון. השופטת סיגל דוידוב-מוטולה קיבלה את טענתו שלפיה נדחה רק בשל היותו מזרחי ופסקה פיצויים לטובתו.

זו הפעם הראשונה שניתן פסק דין בנוגע לאפליה על בסיס עדתי, אבל יש נדבך מעניין נוסף בסיפור: אחת הראיות המרכזיות שעליהן התבססה השופטת הייתה העובדה שמי שקיבל את קורות-חייו של מלכה פלט בתגובה: "מי זה הערס הזה?". מדובר, הסבירה השופטת, "במילת גנאי... המזוהה יותר - גם אם לא רק - עם זהות מזרחית סטריאוטיפית".

במילים אחרות: העובדה שמישהו אמר "ערס" על מזרחי שביקש להתקבל לעבודה, היא שסייעה למערכת המשפט להכיר בקבוצה הזאת. קצת אירוני אמנם, אבל לפחות יש הכרה במזרחיות כגורם לאפליה.