מחקר: מחצית מבני-הנוער מחפשים מידע רפואי באינטרנט

עם זאת, בני-הנוער טענו כי "האינטרנט" ככלל אינו מקור אמין למידע בריאותי ■ רק 15% טענו כי האינטרנט מספק מידע רפואי אמין

"מעריב לנוער שלום. לאחרונה גיליתי על זרועי כתמי חלודה ירוקים-כחלחלים. האם אני בהיריון?". בני-הנוער בעבר יכלו לפנות כמעט אך ורק לעיתוני הנוער כדי לקבל ייעוץ מקצועי בתחום הבריאות, מבלי לערב את ההורים, בית-הספר או מערכת הבריאות. היום האינטרנט זמין להם, לשאלות ותשובות מידיות.

מחקר חדש שנערך בבית-הספר לבריאות הציבור על שם בראון באוניברסיטה העברית, מראה כי רוב בני-הנוער אכן מחפשים מידע באינטרנט, וכי בני-נוער נוטים להחליט מהי אבחנתם על-פי מידע שמצאו באינטרנט.

עם זאת, בני-הנוער טענו כי "האינטרנט" ככלל אינו מקור אמין למידע בריאותי - רק 15% טענו כי האינטרנט מספק מידע רפואי אמין. זוהי דואליות שמאפיינת כנראה את דור האינטרנט - מחד תפיסה כי האינטרנט רוויי בשגיאות ואינטרסים, ומצד שני אמונה ביכולת העצמית להפיק ממנו מידע אמין.

המחקר אשר נערך בהובלת פרופ' יהודה ניומרק, המכהן כראש בית-הספר לבריאות הציבור, פורסם החודש בכתב העת Journal of Health Communication. המחקר מבוסס על שאלונים שחולקו בקרב מדגם מייצג של קרוב ל-7,000 תלמידים יהודים וערבים, בני 12-18.

51.2% מהתלמידים דיווחו כי חיפשו מידע בנושא בריאותי באינטרנט בשנה האחרונה. רק כשליש מהם פנו לרופא בעקבות המידע, אולם כשני שליש 'טיפלו בעצמם', לדבריהם. 15% שינו על דעת עצמם טיפול שנתן להם רופא.

לדברי נוימרק, בהתחשב בנתונים הללו, מערכת הבריאות חייבת לחנך את בני-הנוער לאוריינות בריאותית ברשת, כך שיוכלו לבחור במידע אמין.