רשתות השיווק: מגה נחלשת, טיב טעם נוסקת ורמי לוי צומחת

דוחות רשתות השיווק הציבוריות למחצית הראשונה של 2013 חושפים שוב את התחרות המתגברת בשוק המזון ■ בזמן ששופרסל, טיב טעם ורמי לוי מבצרות את מעמדן, מגה וקוסט 365 מציגות חולשה

מגה: לא מצליחה לתרגם מכירות לרווחים

המחצית הראשונה של השנה לא מבשרת טובות לרשת מגה, שמציגה דו"ח חלש במיוחד. מגה חותמת מחצית ראשונה עם מכירות של 3.22 מיליארד שקל - כפול מהמכירות של רשת רמי לוי שיווק השקמה, אך בניגוד לרמי לוי, במגה לא מצליחים לתרגם את המכירות לרווחים. בזמן שברמי לוי הרווח התפעולי הגיע ל-65.2 מיליון שקל והיווה 4.2% מהמכירות (בנטרול רווח מעסקת נדל"ן), ברשת מגה הרווח התפעולי הסתכם ב-8 מיליון שקל בלבד (0.25% מהמכירות). במגה לא מדווחים אמנם על השורה התחתונה, אך ההערכות הן כי ברווחיות כל-כך נמוכה - השורה התחתונה שלילית.

בקבוצת אלון מציינים לטובה את פעילות רשת עדן טבע מרקט (מגה מחזיקה ב-50% מהרשת), שרשמה במחצית גידול דו-ספרתי במכירות חנויות זהות ורווחיות תפעולית חיובית, כלשון ההודעה. לפי הערכות, 2 מיליון שקל מתוך הרווח התפעולי של מגה, הגיעו מעדן טבע מרקט ומכאן שהרווחיות התפעולית במגה נמוכה עוד יותר.

מגה נמצאת ערב יישומה של תוכנית אסטרטגית חדשה לרשת, שאמורה להביא לשיפור בביצועים. גורמים במגה אומרים ל"גלובס", כי התכנית החדשה אמורה לתת פייט רציני לרמי לוי - אתגר גדול במיוחד. מגה נכנסת לתחרות הזאת עם מחיקת המותג מגה בול והשקת המותג YOU תחתיו. נכון ששמו של מותג הוא לא חזות הכול, אבל למותג יש כוח. המותג YOU יסייע בוודאי למיצובו של מועדון הלקוחות של הקבוצה, אבל על פניו לא נראה שהוא יתרום להחזרת הקונים למגה, שלא לדבר על הבלבול שהוא עשוי לעורר בקרב צרכנים שאינם חברים במועדון הלקוחות של הקבוצה.

מגה

שווי שוק: לא נסחרת בנפרד

מס' סניפים: 213

מכירות: 3.223.7 מיליארד שקל (1.7%-*)

מכירות חנויות זהות: 0.5%

רווח גולמי: 817.8 מיליארד שקל, כולל נדל"ן (25.4%**)

רווח תפעולי:8 מיליון שקל (0.25%**)

רווח נקי: לא מדווח בנפרד

שיעור השינוי לעומת מחצית מקבילה אשתקד

שיעור מהמכירות

ההערות רלוונטיות לכל נתוני הרשתות

שופרסל: לא נרתעה מקרבות מחיר

שופרסל מצליחה לשמור על מעמדה בשוק ולשפר את הביצועים הכספיים. שופרסל מפעילה היום 276 סניפים בארץ והיא רשת השיווק הגדולה בישראל. בזמן שמגה דשדשה זמן רב בהתמודדות בזירת הדיסקאונט, בשופרסל לא נחו על השמרים ונראה שקרבות המחיר ששופרסל פצחה בהם במספר מוקדים בארץ, סייעו לה לשמר את מעמדה ולחזק את מותג הדיסקאונט שופרסל דיל.

במחצית הראשונה גדלו מכירות הרשת ב-3.4% והגיעו ל-5.87 מיליארד שקל. המכירות בחנויות זהות צמחו ב-0.9%. במחצית הראשונה של השנה חלו עליות מחיר מצדם של הספקים ואלה פיצו כנראה, על שחיקת המחירים ששופרסל חוותה בחלק מסניפים הדיסקאונט.

שופרסל שיפרה את שיעור הרווחיות הגולמית מ-25.1% ל-25.5% והרווח הגולמי הסכתם ב-1,506 מיליארד שקל.

בנטרול פעילות הנדל"ן , שופרסל רשמה במחצית רווח תפעולי של 150 מיליון שקל שהיוו 2.6% מהמכירות. את השורה התחתונה חתמה שופרסל עם רווח נקי של 98 מיליון שקל.

בקרוב צפויה מגה להשיק את רשת YOU כרשת דיסקאונט שתחליף את רשת מגה בול. המהלך הזה יהיה כרוך גם בהורדת מחירים היות שמגה שמה לה ליעד להילחם ברשת הרביעית. אבל בזמן שבמגה מכוונים לרמי לוי, בשופרסל נערכים במלוא המרץ לבלימה של כל פגיעה אפשרית במכירות או בתפיסת המותג. מי שצפה בקרבות המחיר שניהלה שופרסל במודיעין ובמעלה אדומים, יכול להסיק מכך ששופרסל נחושה לשמור על לקוחותיה בכל מחיר. שופרסל ומגה נפגשות כמעט בכל נקודת מכירה. במגה, יש להניח, מתמחרים את עלות המהלך אבל העלות הזאת עלולה לתפוח ככל שהנחישות של שופרסל תגדל. ברור שאף רשת לא תשב בחיבוק ידיים. "לשופרסל הייתה מחצית מצוינת. הצגנו תהליך שיפור לאורך כל הרבעונים האחרונים, למרות התחרות המאוד אגרסיבית בשוק ואנחנו מצפים להמשיך בשיפור", אומר מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן.

- אתם נערכים למהלך של מגה?

"שופרסל נערכה ומוכנה לשינויים בשוק הקמעונאות ותצא החברה המחוזקת ביותר מכל התחרות העתידית. לשופרסל ציבור לקוחות נאמן שהולך וגדל".

שופרסל

שווי שוק: 3,057 מיליארד שקל

מס' סניפים: 276

מכירות: 5,874 מיליארד שקל (3.4% *)

מכירות חנויות זהות: 0.9%

רווח גולמי: 1.506 מיליארד שקל, כולל נדל"ן (25.5%**)

רווח תפעולי: 150 מיליון שקל (2.6%**)

רווח נקי: 98 מיליון שקל

טיב טעם: זינוק של 102% במחיר המניה

השיפור בביצועים של טיב טעם, משיב אליה את אמונו של שוק ההון: מתחילת השנה טיפסה מנייתה של טיב טעם בשיעור של 102%, לשווי של 248 מיליון שקל. שיעור העלייה במנייה כפול משיעור העלייה שרשמו המניות של שופרסל, רמי לוי ורשת ויקטורי.

טיב טעם הייתה אחת הנפגעות מהמחאה החברתית שפרצה בקיץ 2011. רגע לפני פרוץ המחאה, במאי 2011, שווי החברה נסק ל-395 מיליון שקל אך בעקבותיה, המנייה התרסקה באופן הדרגתי ובדצמבר 2012 היא רשמה שפל של שלוש שנים עם שווי של 120 מיליון שקל בלבד.

לטיב טעם שני מגזרי פעילות: תעשייה - הכולל יבוא ושיווק מוצרי מזון, ומגזר הקמעונאות - הכולל את רשת טיב טעם.

ביצועיה של רשת טיב טעם במחצית הראשונה של השנה מרשימים. המכירות צמחו ב-13.5% ל-471.4 מיליון שקל. שיעור הצמיחה בחנויות זהות עמד על 7% והיה לשיעור הגבוה ביותר מבין רשתות השיווק. טיב טעם שיפרה גם את השורה האמצעית עם רווח תפעולי של 15.4 מיליון שקל ששיקף שיעור של 3.3%.

בזמן שרשתות השיווק ממשיכות לנהל קרבות מחיר קשים, טיב טעם הצליחה לחדד את בידול הרשת ולשפר את הביצועים. בטיב טעם בטוחים שזו רק תחילת הדרך. "בשנה האחרונה השוק רואה את התוצאות, את מגמת היציבות, החזון והצמיחה העתידית וזה מתומחר במחיר המניה", אומר מנכ"ל טיב טעם, עדי כהן.

טיב טעם

שווי שוק: 248 מיליון שקל (כולל פעילות התעשיה)

מס' סניפים: 30

מכירות: 471.4 מיליון שקל (13.5% *)

מכירות חנויות זהות: 7%

רווח גולמי: מדווח יחד עם מגזר התעשיה

רווח תפעולי: 15.4 מיליון שקל (3.3%**)

רווח נקי: לא מדווח בנפרד

רמי לוי: הדיסקאונט הכי חזק

הפער בין שווי השוק של רמי לוי שיווק השקמה לזה של שופרסל עומד על 24% אך מחזור המכירות של שופרסל גבוה כמעט פי ארבעה מזה של רמי לוי. רמי לוי שיווק השקמה זוכה לאמון שוק ההון ולמרות ששופרסל רשמה מתחילת השנה עלייה של 48%, בדומה לרמי לוי - הפער נשמר.

רמי לוי הוא עדיין מותג הדיסקאונט החזק בשוק וחוזקו של המותג בא לידי ביטוי בביצועי הרשת. רמי לוי חתמה את המחצית עם גידול של 16.8% במכירות ל-1.56 מיליארד שקל. שיעור הגידול בחנויות זהות עמד על 5.3%. עם זאת, גם החיים של רמי לוי כבר לא פשוטים כשהיו.

לוי, שהוביל בעבר את קרבות המחיר, מוצא עצמו נכנע להם. הדבר בא לידי ביטוי בשחיקה בשיעור הרווח הגולמי של הרשת שעמד במחצית על 20.8% והסתכם ב-325.7 מיליון שקל. מלחמות מחיר עולות כסף ורמי לוי משלם עליהן. כתוצאה מכך גם שיעור הרווחיות התפעולית של הרשת נשחק ובנטרול ההכנסות ממכירת נדל"ן, הסתכם ב-65.2 מיליון שקל - 4.2% מהמכירות. אך בניגוד לרשתות אחרות, ברמי לוי העלייה במכירות מפצה על השחיקה והשורה התחתונה - רווח נקי של 59.4 מיליון שקל - מותירה את המתחרים ללא מילים.

רמי לוי

שווי שוק: 2.465 מיליארד שקל

מס' סניפים: 27

מכירות: 1.563 מיליארד שקל (16.8% *)

מכירות חנויות זהות: 5.3%

רווח גולמי: 325.7 מיליון שקל (20.83%**)

רווח תפעולי: 65.2 מיליון שקל (4.2%**)

רווח נקי: 59.4 מיליון שקל

ויקטורי. תוכניות להרחבת הפריסה

ויקטורי: צניחה חדה ברווח הנקי

התחרות המתגברת לא מותירה את רשת ויקטורי מחוץ לתמונה והיא רושמת שחיקה בשיעורי הרווח. למרות זאת, הרשת נהנית מאמונו של שוק ההון ומתחילת השנה המנייה נסקה ב-53% לשווי של 278 מיליון שקל.

מכירותיה של הרשת גדלו במחצית ב-1.7% והסתכמו ב-360.3 מיליון שקל. שיעור הגידול בחנויות זהות הסתכם ב-0.6% בלבד - זה אולי גבוה במעט מרשת מגה, אבל בהתחשב בעליות המחיר ובביצועים של רשת רמי לוי - לויקטורי יש עוד כברת דרך לעשות כדי לשמור על מעמדה.

ויקטורי נאלצה לספוג פגיעה בשיעור הרווח הגולמי שירד מ-23.4% ל-22.7%. בהמשך לכך גם הרווח התפעולי ירד ב-15.8% ל-11.5 מיליון שקל, ושיעורו נשחק מ-3.9% ל-3.2% בלבד. את השורה התחתונה חתמה ויקטורי עם רווח נקי של 9.2 מיליון שקל - צניחה של 15.4%.

ויקטורי מונה היום 20 סניפים בלבד ומכאן שיכולת הגמישות שלה בתחרות בשוק, מוגבלת. מסיבה זו אולי, הרשת שמה פעמיה להרחבת הפריסה.

החברה מדווחת כי היא מתמקדת בצמיחה מואצת וכי היא "נמצאת במספר משאים ומתנים, הן להשכרת שטחים לשם פתיחת חנויות נוספות והן לרכישת חנויות קיימות".

ויקטורי

שווי שוק: 278 מיליון שקל

מס' סניפים: 20

מכירות: 360.3 מיליון שקל (1.7% *)

מכירות חנויות זהות: 0.6%

רווח גולמי: 82 מיליון שקל (22.7%**)

רווח תפעולי: 11.5 מיליון שקל (3.2%**)

רווח נקי: 9 מיליון שקל

קוסט 365: רחוקה מהיעדים

תוכניות לחוד ומציאות לחוד: שלל ההכרזות וגם הניסיון להתחרות בגזרת המחיר, לא הביאו את הקונים לרשת קוסט 365 של המשביר לצרכן.

במחצית הראשונה של השנה הסתכמו מכירות שני סניפי הרשת ב-33.8 מיליון שקל בלבד, סכום המשקף פדיון ממוצע של 2.8 מיליון שקל לחודש לסניף.

הרשת, שהעריכה תחילה כי מחזור המכירות השנתי לסניף יעמוד על 96 מיליון שקל בשנה, מוצאת את עצמה הרחק מאוד מהיעד הזה. המכירות הנמוכות מעיבות על התוצאות, וקוסט 365 רושמת במחצית רווח תפעולי שלילי של 6.5 מיליון שקל.

קוסט 365, שהייתה אמורה למנות השנה תשעה סניפים, תגיע השנה לפריסה של ארבעה סניפים בלבד.

גם התוכניות המקוריות, לפריסה של 30 סניפים עד שנת ,2015 נדחו לעת עתה בשנה נוספת. כך או כך, התחרות בין שחקני הקמעונאות ממשיכה להתגבר והחיים של רשת קוסט 365 לא הולכים להיות קלים יותר.

קוסט 365

שווי שוק: לא נסחרת בנפרד

מס' סניפים: 2

מכירות: 33.8 מיליון שקל (1.7% *)

מכירות חנויות זהות: לא רלוונטי

רווח גולמי ונקי: לא מדווחים בנפרד

הפסד תפעולי: 6.5- מיליון שקל

רשתות השיווק
 רשתות השיווק