הערכות: עיכוב התקיפה בסוריה יפגע בצמיחה העולמית

ה"וול סטריט ג'ורנל": הכרזתו של אובמה כי הקונגרס יצביע על השקת מהלומה צבאית בסוריה הופכת את ספטמבר לחודש תנודתי בפוטנציה במחירי המניות והנפט ■ העיכוב עלול להעיק על צרכנים, עסקים וקובעי מדיניות במשך שבועות

הדיון בקונגרס האמריקאי על התערבות צבאית בסוריה עלול להפוך למכשול נוסף בפני צמיחה כלכלית עולמית מואצת, להחזיק את מחירי הנפט ברמה גבוהה ולהעיק על צרכנים, עסקים וקובעי מדיניות במשך שבועות. כך מעריך ה"וול סטריט ג'ורנל".

בעשורים האחרונים, הפוטנציאל לפעולות צבאיות אמריקאיות במזרח התיכון נטה להגביר את החששות בשווקים - בייחוד בשוק הנפט - לפני כל פעולה. החששות הללו התנדפו במקרים רבים במהירות כאשר הפעילות החלה, והירידה הנלווית במחירי הנפט והגאות בשוקי המניות העניקו לכלכלה דחיפה.

הדיון וההצבעה בקונגרס על אם להשיק מהלומה צבאית נגד סוריה, מהלך שעליו הכריז הנשיא אובמה בשבת, הופך את ספטמבר לחודש תנודתי בפוטנציה.

בחודש שמציין את יום השנה החמישי לפרוץ המשבר הפיננסי העולמי, ארה"ב ניצבת כעת בפני דיון על פעולה צבאית, ובפני מלחמות תקציביות כדי למנוע את סגירת משרדי הממשל ב-1 באוקטובר אם תקרת החוב של הממשל לא תועלה עד מחצית החודש הבא.

בו זמנית, הנהלת הפדרל ריזרב תדון בצמצום תוכנית רכישת אג"ח הממשל ואג"ח משכנתאיות בהיקף 85 מיליארד דולר בחודש בישיבתה ב-17-18 בחודש זה. הסיכוי שכך יוחלט כבר העלה את ריביות המשכנתאות וריביות ארוכות טווח אחרות, ויצר משבר זוטא בשווקים המתעוררים.

בנוסף, לבחירות הכלליות שיהיו בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, ב-22 בחודש יהיו השלכות על גוש האירו. החלטות-מפתח, כולל חילוץ נוסף של יוון, נדחו עד אחרי הבחירות הללו.

כל זה מתחולל כאשר הכלכלה העולמית מתקשה להאיץ אחרי שנים של דשדוש במקום.

חששות מעימות במזה"ת מובילים בדרך כלל את סוחרי הנפט לדחוף מעלה את המחירים בשוקי החוזים, והציפיות למהלומה אמריקאית בסוריה אינן יוצאות מהכלל. מחירי הנפט עלו בשבוע האחרון לשיא של שנתיים - מעל 110 דולר לחבית בניו יורק לפני נסיגה קלה - ותרמו לתנודות חדות בשוקי המניות.

כלכלני הבנק הגדול בארה"ב, ג'יי. פי. מורגן צ'ייס כתבו בסקירתם השבועית ללקוחות שלשום (ו') שהעלייה של 10% במחיר הנפט בשלושת החודשים האחרונים עלולה לגלח 0.3% מהצמיחה העולמית במחצית השנייה של 2013.

יצוא הנפט מסוריה עצמה זניח, אך המזה"ת כולו מספק שליש מתפוקת הנפט העולמית. כל עימות שיתרחב מעבר לגבולות סוריה יאיים על תעשיית הנפט באזור. כמה מפיקות נפט כמו איראן מאיימות בנקיטת פעולות תגמול נגד ארה"ב ובעלות ברית במקרה של התקפה בסוריה.

לפני שנתיים התייקרה חבית נפט שנסחרת בניו יורק מפחות מ-85 דולר ליותר מ-110 דולר לפני תקיפות האוויר בלוב במארס 2011 על ידי קואליציה שכללה את ארה"ב. זמן קצר אחרי התקיפות, הנפט נע בכיוון ההפוך והמניות חזרו לעלות.

גם התקופה שלפני הפלישה לעיראק ב-2003 התאפיינה בתגובות דומות בשוק, ועסקים רבים התלוננו לפני כן על האי-ודאות שכרוכה בהמתנה למלחמה.

ב-1990 גאו מחירי הנפט והמניות צנחו אחרי פלישת עיראק לכוויית. מבצע הנגד בראשות האמריקאים לסילוק הכוחות העיראקים מכוויית הניב הקלה משני השווקים.