דרגי: הריבית תשאר על כנה או נמוך מכך - למשך פרק זמן ארוך

(עדכון) - הבנק המרכזי הבריטי הותיר כצפוי את הריבית על 0.5% ולא הכריז על שום שינוי ברכישות האג"ח ■ גם דרגי הותיר את הריבית ללא שינוי

הבנקים המרכזיים בגוש האירו ובאנגליה הותירו היום (ה') את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.5%, כצפוי. הבנק המרכזי הבריטי מסר כי ימשיך בתוכנית רכישות האג"ח בהיקף של 375 מיליארד ליש"ט.

הריבית בבריטניה הורדה לשפל של 0.5% במארס 2009. הבנק המרכזי שומר על ריבית נמוכה עד ששיעור האבטלה יירד מתחת ל-7% (לעומת 7.8% היום), אירוע שלא צפוי להתרחש לפני שנת 2016. עם זאת, בעקבות שורה של נתוני כלכליים טובים שפורסמו לאחרונה בבריטניה, בשוק חששו שמא הבנק המרכזי יחל בהידוק המדיניות המוניטרית מוקדם מהצפוי.

הבנק המרכזי האירופי, בראשות הנגיד מריו דרגי, הותיר גם כן את הריבית ברמה של 0.5%.

בדברים שנשא לאחר פרסום החלטת הריבית, אמר דרגי כי הבנק מתכוון להותיר את הריבית נמוכה לפרק זמן ארוך. דרגי אמר זאת לאור ההימורים הגוברים והולכים בתקופה האחרונה כי הוא יעלה את הריבית בחודשים הבאים, בשל נתונים כלכליים חיוביים שפורסמו באירופה. הנתונים אמנם עולים בקנה אחד עם הערכת הבנק המרכזי לפיה כלכלת גוש האירו תשתפר במחצית השנייה של השנה והצמיחה תואץ ב-2014, אולם לדרגי אין כוונה לפי שעה להעלות את הריבית.

"המדיניות המוניטרית שלנו תשאר מרחיבה כל עוד יהיה צורך בכך, בהתאם לתחזית שפורסמה ביולי. הוועדה מאשרת שהיא צופה כי שיעורי הריבית של ה-ECB ישארו ברמות הנוכחיות או נמוכות יותר, לפרק זמן ארוך", אמר דרגי.

בחודש שעבר אמר דרגי כי ההערכות בשווקים לגבי העלאת ריבית באירופה "אינן מבוססות". לא היה די בהערה זו כדי לצנן את הערכות המשקיעים, שכן הריביות באירופה המשיכו לעלות.

יש לציין כי גורם משמעותי בעליית הריביות באירופה טמון דווקא בארה"ב, שם עלו תשואות האג"ח וגררו עלייה דומה גם באירופה. בארה"ב נרשמת עלייה בתשואות בשל הציפיות להפחתת רכישות האג"ח ע"י הפד.

כלכלנים מעריכים כי כלכלת גוש האירו תצמח באופן זניח ברבעון הנוכחי, לאחר שצמחה ב-0.3% ברבעון השני.