הטכנולוגיה הישראלית שמאחורי ה-Surface של מיקרוסופט

הנוכחות הישראלית המשמעותית ביותר בטאבלט של מיקרוסופט קשורה לעיבוד השבבים שמשפיע על עטיפת המגנזיום של המוצר

אם הייתם צריכים להמר איזו טכנולוגיה הישראלית השפיעה באופן המשמעותי ביותר על הטאבלט Surface של מיקרוסופט, סביר שהייתם חושבים על רכיב חומרה מתוחכם שמשפר את יכולות התקשורת, ולחילופין על אלגוריתם שרץ בליבת מערכת ההפעלה. אבל זה לגמרי לא בכיוון. מסתבר שהנוכחות הישראלית המשמעותית שקשורה ל-Surface קשורה לעיבוד השבבים שמשפיע על עטיפת המגנזיום של המוצר.

כאשר ענקית האלקטרוניקה פלקסטרוניקס החלה בייצור ה-Surface בתחילת 2012, היא גילתה בעיה בתהליך של הזרקת המגנזיום, החומר שממנו עשוי גב המוצר. קו הייצור נדרש לכרסם 70 מיקרון (מיקרון הוא מיליונית המטר) מלוחות המגנזיום, כדי שיתאימו לקווי המתאר של ההתקן. התהליך הזה גרם לפסילת חלק ניכר מהמשטחים ופגע ביעילות התפעולית של קו הייצור.

הפתרון הגיע מחברת Scan Direct, שמפיצה בסין את הפתרונות של חברת גראפיטק הישראלית. האחרונה מודדת באופן אוטומטי ומהיר חלקים מכניים שמעורבים בתהליך העיבוד השבבי. הפתרון היה מוצלח מספיק כדי שפלקסטרוניקס, כך על-פי נתוני גראפיטק, תוכל לקבל בתוך מספר שניות ערכים מדויקים לגבי המיקום בו אמור להתבצע הכרסום בלוחות המגנזיום והנצילות של קווי הייצור תעלה לרמות הנדרשות. בגראפיטק מעריכים כי אחוז המשטחים הפסולים ירד מכ-70% מהמשטחים לפחות מ-15% לאחר יישום הטכנולוגיה שלה.

אחר כך רכשה מיקרוסופט את הפתרונות עבור קווי היצור של פלקסטרוניקס, עסקה שמוערכת ב-3 מיליון דולר. העסקה מצביעה על התחכום שנדרשים יצרני האלקטרוניקה לספק. "הדרישות של היצרנים, לגבי דיוק בתהליך ייצור האלקטרוניקה, הולכות וגדלות", טוען יונתן (ג'וני) בסן, שותף בגראפיטק ונשיא Scan Direct, "זה מגיע לרמה של מיקרונים בודדים ודורש מעורבות של ציוד מתוחכם, במקביל להתייקרות של כוח האדם בסין וניסיון לפתור כמה שיותר דברים באופן אוטומטי".

העיסוק של Scan Direct - שהוקמה ב-2005 על-ידי גראפיטק וחברת צ'יינה דיירקט - בתחום המחשוב הנייד, לא התחיל עם הפניה של פלקסטרוניקס. כשנה לפני כן, השתלב הפתרון של החברה במערך ייצור דומה - הפעם של ענקית ייצור אלקטרוניקה אחרת, Jabil - שבנתה את ה-iPhone של אפל ובהמשך גם את ה-iPad. בנוסף לכך משמשת הטכנולוגיה, שמבוססת על מכשור לייזר, את התעשייה הכבדה, תעשיית התעופה והתעשייה הצבאית.

נתן מוסק, מנכ"ל גרפיטק, טוען כי בחברה מקווים למנף את הקשרים שנוצרו עם פלקסטרוניקס בסין, כדי להשתלב בקווי הייצור של ענקית הייצור האלקטרוני גם בדרום אמריקה ובאירופה. Scan Direct מאמינה כי תצליח לסיים את 2013 עם היקף פעילות של 600 מערכות מדידה בסין שמשמעותם הכנסות של 20 מיליון יואן (3.3 מיליון דולר), ולצמוח בשנה הבאה בכ-50%. בחברה לא מרגישים כרגע צורך בגיוס כספים, כדי לממן את הפעילות שכוללת כ-20 איש בסין ו-6 בישראל.