לכבוד החג: התערוכות, המיצגים והאירועים האמנותיים שישטפו את ת"א

שפע אירועי אמנות מחכים לכם בחג - תערוכת "נראות", של אמן הצילום הבינלאומי ג'ף וול, יזמות אמנותית-עסקית בדירה למכירה של לורי רקנאטי, סופשבוע מרתק של מחול המשולב בווידיאו-ארט ודימויים של תיאטרון צללים בדרום העיר

רב-תחומי: כטוב בעיניכם

מוזיאון תל-אביב מציג תמהיל מנצח של צילום, וידיאו-ארט, עיצוב ופופ-ארט

התערוכה החדשה "נראות", של אמן הצילום הבינלאומי ג'ף וול, שנפתחה בסוף השבוע האחרון בגלריה הגדולה של האגף החדש במוזיאון תל-אביב, היא רק אחת הסיבות לצאת למוזיאון במהלך החג. וול, תושב וונקובר, קנדה, הוא מהצלמים החשובים בזירת האמנות העכשווית. הוא החל לעסוק בצילום בשנות ה-70, אך בחר לעשות זאת בדרך מרתקת משלו. כשכולם צילמו שחור-לבן, הוא צילם סצנות צבעוניות, רוויות ועמוסות בפרטים, והציב אותן בקופסאות אור עצומות-ממדים - שאותן ניתן לראות בתערוכה.

דווקא בשנות ה-2,000 הוא חוזר לשחור-לבן, ומחפש אתרי שוליים בעלי משמעויות שחורגות מהמקום ומהזמן שלהן. ילדים במשחקי מלחמה בשדה נטוש - ממצא נדיר בערים הבנויות של ימינו. ובניגוד חד - משחק היאבקות של שני אחים צעירים בסלון אלגנטי.

לשיטתו, הרגע המכריע לא נמצא בצילום המיידי אלא בהתבוננות החודרת. במבטו המרוכז, הוא מפענח את מרכיבי הרגע, ושב לתעדו באופן מושכל, בצילום "כמו-דוקומנטרי" מתוכנן היטב. התוצאה דרמטית ומרתקת. כאשר הוא מציג אדם החי במרתף שתקרתו צפופת נורות כמו קיני טפילים שנתלו עליה (בעקבות הסיפור "האדם הבלתי נראה" מאת ראלף אליסון), הוא מספר שהוא ועוזריו יצרו את המקום בהדרגה, בתהליך שנמשך כמה חודשים, ולמעשה חיו בו חלק מהזמן, כדי שיקבל את הפטינה האותנטית של מרתף מגורים בלתי אפשרי.

כאשר הוא מצלם עובדי יום עלובים, ממתינים בקרן רחוב לתעסוקה מזדמנת, הוא מתעקש שאינו "מביים" - אלא מציב אותם כעזובים לנפשם. כל מה שקשור לבמה, תפאורה ובניית הסצנה, מעורר אצלו תגובת נגד. המבט, התוצאה של השיבה "לזירת הפשע" והקמתה יש מאין, הוא תיעוד של מציאות כפי שהוא חווה אותה, ומקווה להעביר את החוויה לצופיו.

מוזיאון תל-אביב, שד' שאול המלך 27, תל-אביב. tamuseum.org

בין אמנות לנדל"ן: תופסים חלל

תערוכת "סייט ספסיפיק 3" מוצגת בדירה למכירה של לורי רקנאטי

סדרת אירועי האמנות "סייט ספסיפיק" מצליחה לשלב בין יזמות ואמנות טובה. יזמי האמנות - יוחאי ברק והילה פרס, מציגים תערוכות בכל פעם באתר אחר, בדרך-כלל בשילוב עם כוחות שיווקיים נוספים. הפעם הם משתפים פעולה עם אוסף האמנות העכשווית של אודי אנג'ל, ועם האמנית הנפלאה מאיה אטון, שאצרה את התערוכה ואף מציגה בה.

את ההצגה גונב במידת מה הלוקיישן: דירה בת שתי קומות בלב תל-אביב, בבעלותה של האמנית לורי רקנאטי, הניצבת ריקה ומיועדת למכירה. בהיעדר רהיטים, האמנות תופסת את החלל ומחמיאה לו, והדירה מקבלת נופך של ביתן אלגנטי, כאילו שורה עליה רוחו של אבי המינימליזם - מיס ואן דר רוה.

במפתיע, הצליחו האוצרים לכלול בתערוכה עבודות של כ-60 אמנים בולטים בסצנת האמנות המקומית, והתוצאה אינה עמוסה. להיפך, נראה שהמקום מכבד כל אחת מההצבות בחלל.

כך, למשל, פינה המוקדשת למדפי הפלאות של נעה רז מלמד, נראית כאילו נגזרה מתוך חדרים של אספן מזכרות טבע. לא רחוק ממנה עבודות הניאון של ניר סגל מתייחסות לתקופה של שהות אמנותית (רזידנסי) בתאילנד. סגל יוצר כתובות ניאון בצבעים עזים, הנראות בו-זמנית ככתב עברי ותאילנדי. הדיסוננס בין הניאון המבריק למילה הבודדת הסתומה, נטולת הקשר, מתחדד כשבוחנים את הניגוד בין המובנים הבא לידי ביטוי בתעתיק. המילה "מת" בעברית מתגלה כ"לידה, מקור חיים", בתאי, ועוד דוגמאות מעניינות.

נחמני 15, תל-אביב (כניסה מקומה 1-), חינם. כל הפרטים: sitespecificagency.com

תערוכת וידיאו-דאנס: מחוללים אמנות

תערוכת Screensart מציעה סופשבוע מרתק של מחול, אמנות וקולנוע-מחול

מחול ורקדנים היו מאז ומתמיד הוא מקור השראה בלתי נדלה לאמנות. האימפרסיוניסטים, ובראשם דגה, העלו את הרקדניות לדרגת מוזות. בעידן הדיגיטלי, המפגש בין שני התחומים כמעט מתבקש, ובכל זאת, לא לעתים קרובות אנו זוכים לראות וידיאו-דאנס, בתערוכה המשולבת באירועי מחול. חגיגה שכזו תתקיים ב"סרט נע", סופשבוע של מחול, אמנות וקולנוע-מחול, במוצאי סוכות בבית עמותת הכוריאוגרפים בנמל יפו.

בני הזוג דנה רוטנברג ואורן שקדי, היא כוריאוגרפית ורקדנית והוא במאי קולנוע, יצרו אירוע המורכב ממחול חי ומהקרנות סרטים יוצאי דופן, לצד תערוכת אמנות. בין השאר, תוכלו לצפות בסרט הדוקומנטרי Trashdance על מחול במקום הכי לא צפוי, עם עובדי פינוי האשפה של העיר אוסטין, טקסס. הבמאי אנדרו גריסון מתעד יצירה של הכוריאוגרפית אליסון אור במסעה ליצירת מופע מחול בלתי שגרתי שהוצג ללילה אחד בלבד, על מסלול ההמראה בשדה תעופה נטוש. התוצאה: 24 משאיות זבל ואנשי הצוות שלהן במופע חד פעמי, מרגש ביופיו.

הקרנת בכורה של סרטם עטור הפרסים private i's ושל הסרט החדש יותר Glove Story - שניהם בוחנים את מושגי המרחב האישי בתוך מציאות פנטזיונרית שלא ממש רחוקה מהחיים האמיתיים.

עוד באירוע, שייפתח בחמישי הבא (26.9) בבוקר ויימשך עד מוצ"ש: מופע מיוחד של פסנתרן הג'אז יונתן אבישי המלווה בנגינה חיה סרטי מחול אילמים בזמן אמת. תערוכת ScreensArt - וידאו-ארט פוגש מחול ומשחק מחשב XBOX KINECT, המזמין את הקהל הצעיר והמבוגר ללמוד צעדי ריקוד חדשים. לצד ההקרנות, יתקיימו מסיבות אוזניות ומסיבות מחול עם הרקדנים המקצועיים.

מחסן 2, נמל יפו, חמישי 26.9-שבת 28.9. מחירי המופעים: 35-100 שקל, כולל חבילות למספר סרטים. התערוכות בחינם.

עיצוב: חדשנות ויוקרה להמונים

תערוכת ריהוטים 2014, המציינת 36 שנה לקיומה, מסמנת "עיצוב וחדשנות כמנוע צמיחה כלכלי"

תערוכת ריהוטים 2014 שמה דגש על טרנד היוקרה להמונים ומסמנת מגמות חדשנות בבית. התערוכה המציינת 36 שנים לקיומה, עם יותר מ-100 מציגים, היא שילוב בין תערוכה מקצועית ויריד מכירות. במרכזה יעמדו פתרונות חדשניים, עיצובים מקוריים, טכנולוגיות וחומרים חדשים מהארץ ומהעולם. המטרה היא לסמן "עיצוב וחדשנות כמנוע צמיחה כלכלית", כחלק ממאמצי איגוד יצרני הריהוט לשמירה על איכויות התעשייה המקומית, הנמצאת בסיכון מתמשך בעידן הייבוא והגלובליזציה.

ביתן מיוחד, שאצר המעצב התעשייתי אלון רזגור, מוקדש לתחרות "עיצוב התאמה וחדשנות", שבו מציגים זה לצד זה חברות מבוססות ומעצבים עצמאיים. התחרות על שם איזיקה גאון - אוצר העיצוב הראשון של מוזיאון ישראל, שהביא למודעות הישראלית לתחום החשוב של חדשנות עיצובית - היא חלק מיוזמה שמוביל רזגור עם איגוד יצרני הרהיטים, במטרה לשפר את הקשר בין התעשייה לכוחות היצירתיים בתחום - קרי המעצבים בשטח. "התזה שלי היא שמעצבים הם התעשיינים החדשים. מעצבים-יצרנים שמייצרים את עיצוביהם בסדרות קטנות, צריכים לקבל רוח גבית או להשתלב בייצור של חברות תעשייתיות", אומר רזגור, המשמש גם כיועץ משרד הכלכלה לקידום העיצוב.

יוקרה להמונים - Masstige, היא מגה-טרנד בתחום הצרכנות העכשווית. אחד החידושים הגדולים הוא כניסתה של טכנולוגיה לריהוט. "הריהוט צריך להתייחס לשינוי. בעשור האחרון השתנה אופן ההתנהגות שלנו בבית, שינוי של הרגלים מוביל לשינויים פיזיים ואסתטיים בריהוט.

"מעצב בראש ובראשונה צריך להיות אנליסט של מגמות שימוש בשוק הצרכני. ממש כמו אנליסט כלכלי, חלק מהתפקיד שלנו הוא זיהוי הצרכים והשימושים של הדברים שיקרו בעוד שנה-שנתיים. מתוך מודעות לאופנות השולטות. אי אפשר להימלט מהמילה אופנה כי עיצוב קשור גם לאופנתיות".

מרכז הירידים, תל-אביב, 19-26 בחודש. ללא תשלום

אמנות רחוב: הקשר הברלינאי

אמנות רחוב מברלין מגיעה לגלריה STA החדשה בדרום תל-אביב

אמן הרחוב הבינלאומי כריסטיאן קרמר, הידוע יותר בכינוי DOME, מציג תערוכת בכורה בישראל בגלריה החדשה STA, שנפתחה ממש לפני החגים ברחוב העלייה בתל-אביב. DOME, יליד גרמניה, למד תקשורת חזותית באקדמיה לאמנות במיינץ והציג בתערוכות בכל העולם. הוא נציג מובהק של האמנות העכשווית שאינה נכנעת לתכתיבים והיררכיה ומעדיפה לפרוץ את הגבולות. היצירה שלו יוצאת למרחב הציבורי ונכנסת ממנו בחזרה אל הגלריות והמוזיאונים.

אוצרת הגלריה, שרי גולן שריג, אומרת כי הדימויים שמופיעים בעבודתו מציגים את העולם כתיאטרון צללים, שעוסק בשואו אוף ובסמלי סטאטוס אשר מדגישים את השטחיות של הסביבה שאנו חיים בה. הדמויות מרוחקות ומנותקות, מרחפות בתוך נופים שוממים אשר יש בהם שילוב של בדידות ותוגה. העבודות שלו מורכבות כסוג של קולאז' של דמויות, חפצים ונופים, רובם בצבעוניות מנוכרומטית של שחור-לבן. הוא נע בין ציורי קיר בקנה מידה ענק ליצירות קטנות על נייר וקרטון.

זוהי תערוכת הפתיחה של גלריה STA, שמתמקדת בקשרים הבינתחומיים בין אמנות גלריות לאמנות רחוב, איור ועיצוב.

רחוב העלייה 25, בימי חול ג'-ה' 16:00-21:00, שישבת וחגים 11:00-15:00. כניסה חינם