בלקרוק: משבר עצום בפתח - וארה"ב מתעלמת ממנו

האנליסט רוס קוסטריץ' מזהיר כי קובעי המדיניות בארה"ב אינם נערכים למשבר הבא שעלול להכות במדינה - משבר פנסיה ■ להערכתו, העלייה בתוחלת החיים, החוב הממשלתי הגבוה והחסכונות הנמוכים של משקי-הבית יציתו את המשבר הבא

לפני מספר ימים ארה"ב ציינה 5 שנים למשבר הפיננסי שגרם למיתון עולמי. רוס קוסטריץ', אנליסט בחברת בלקרוק, פרסם מסמך מקיף שבו הוא טוען כי אומנם קובעי המדיניות התמודדו היטב עם המשבר והצליחו להעלות את הכלכלה על מסלול ההתאוששות, אך התעלמו מהמשבר הבא שעומד בפתח - משבר הפנסיה.

קוסטריץ' טוען כי בהתחשב בכך שתוחלת החיים עלתה בארה"ב ושיעור הצמיחה ירד, קיימים שני גורמים מרכזיים שעלולים להצית משבר פנסיה עצום - רמות החוב הגבוהות וחסכונות נמוכים.

1. רמות חוב גבוהות - קוסטריץ' גורס כי רמות החוב הממשלתיות נותרו גבוהות מאוד וקובעי המדיניות נכשלו בביצוע רפורמות פיסקליות כך שהאוכלוסיה המזדקנת תכביד עוד יותר על המשאבים הממשלתיים. למעשה, החוב הפדרלי הממשלתי של ארה"ב - שאינו כולל את החוב של הביטוח הלאומי - זינק בכ-6.5 טריליון דולר מאז פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס. כתוצאה מכך, טוען קוסטריץ', החוב הלא פיננסי של ארה"ב גבוה יותר ב-7 טריליון דולר מאשר לפני 5 שנים ויחס החוב הלא פיננסי לתוצר עומד למעשה על 245%, בהשוואה ל-225% ברבעון השני של 2008.

2. חסכונות נמוכים - לטענת קוסטריץ', החסכונות של משקי הבית האמריקאיים אינם מתאימים לתקופת פנסיה ממושכת יותר. כלומר, העלייה בחוב הממשלתי לצד עלייה בתוחלת החיים תגרום לכך שבעתיד יותר אנשים יאלצו לממן את הפרישה בעצמם.

קוסטריץ' מגיע למסקנה כי החדשות הטובות הן שעדיין יש זמן למנוע או לשכך את משבר הפנסיה שנמצא בפתח. החדשות הרעות הן שגם הממשלה וגם משקי הבית אינם מראים סימנים לכך שבכוונתם לנקוט בצעדי מנע כלשהם.