סטנלי פישר מעריך: הפד יצמצם את רכישות האג"ח לפני ינואר

פישר אמר את הדברים בכנס כלכלי בהונג קונג ■ נגיד בנק ישראל היוצא צידד בברננקי וטען כי הציפיות ל"הנחיות מוקדמות" מהפדרל ריזרב הפכו להיות בלתי ריאליסטיות ■ פישר: "שיעורי הריבית לא יעלו יותר מדי משום שהפד יפעל באופן איטי"

סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל הקודם, אמר כי הוא צופה שהפדרל ריזרב יפחית את התמריצים המוניטריים באופן מתון עוד לפני פרישתו של היו"ר בן ברננקי בחודש ינואר בשנה הבאה. "שיעורי הריבית לא יעלו יותר מדי משום שהפד יפעל באופן איטי", אמר פישר בדברים שנשא בפורום כלכלי בהונג קונג.

פישר הוסיף ואמר כי הציפיות ל"הנחיות מוקדמות" מהפדרל ריזרב הפכו להיות בלתי ריאליסטיות וכי קובעי המדיניות אינם יכולים להודיע מראש על פעולות שיינקטו בטווח של שישה חודשים.

נגיד בנק ישראל היוצא אמר כי המשקיעים הגיבו באופן מוגזם להערותיו של ברננקי בחודש מאי, לפיהן בכוונת הפד להפחית את רכישות האג"ח במהלך השנה. "קשה להאמין שהיו אנשים שלא ידעו כי הפד יתחיל לצמצם, יתחיל להאט את התמריצים, בתוך תקופת זמן קצרה וכל עוד האבטלה ממשיכה לרדת והצמיחה תימשך".

פישר אמר את הדברים חמישה ימים לאחר שוועדת השוק הפתוח של הפד הפתיעה את המשקיעים והאנליסטים והחליטה לא לשנות את התוכניות להקלה כמותית, במסגרתן הפד רוכש כמדי חודש אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות בהיקף של 85 מיליארד דולר.

פישר, שסיים את תפקידו בבנק ישראל בשלהי חודש יוני, היה המנחה של ברננקי בעבודת התזה שכתב במסגרת תואר הדוקטורט שרכש ב-MIT ב-1979. בסקר כלכלנים שערכה "בלומברג" בשבוע שעבר, 8% השיבו כי פישר צריך להיות היורש של ברננקי. עם זאת, מרבית משתתפי הסקר השיבו כי להערכתם ג'נט ילן, סגניתו של ברננקי, היא המתאימה ביותר לתפקיד.