רוחאני ליהודים איראנים בארה"ב: ניפגש? היהודים: לא, תודה

נשיא איראן מרחיב את מתקפת הקסם לממסד היהודי, אך בינתיים בלי תוצאות ■ יביא עמו ציר יהודי בפרלמנט של איראן ■ אובמה ייפגש (אולי) עם רוחאני; גם שרי החוץ של ארה"ב ואיראן ייפגשו

נשיא איראן חסן רוחאני מרחיב את מתקפת הקסם שלו לחלק מהממסד היהודי האמריקאי, אך בינתיים ללא הצלחה. נציגים איראנים הזמינו את הנהגת הקהיליה היהודית-איראנית בארה"ב לפגישה עם רוחאני, בעת שהותו בניו-יורק, לרגל העצרת הכללית, אך ההזמנה נדחתה. כך מסר אתמול "ג'ואיש וויק", שיוצא לאור בניו-יורק.

זו אינה הפעם הראשונה שנשיא של איראן מחזר אחרי יהודים איראנים-אמריקאים. הנשיא הקודם, מחמוד אחמדיניג'אד, יזם פגישה כזו כאשר בא לניו-יורק כדי לנאום בעצרת וגם פניו הושבו ריקם. לפי "ג'ואיש וויק", בשני המקרים המניע היה הכחשת השואה, או, במקרה של רוחאני, אי התנערות מספקת מהכחשת השואה של קודמו.

אחד ממנהיגי הקהילה היהודית-איראנית אמר, כי "המניע להחלטה היתה העובדה שכאשר לנשיא הנוכחי של איראן היתה הזדמנות לכפר על עוון הכחשת השואה של קודמו, הוא לא עשה זאת".

דבריו כוונו לראיון שנתן רוחאני באחרונה לרשת NBC ושבו נשאל האם השואה היא עובדה היסטורית. תשובתו המתחמקת היתה, שהוא פוליטיקאי, לא היסטוריון.

סם קרמאניאן, יועץ בכיר לפדרציה היהודית-איראנית בלוס-אנג'לס, אמר ל"ג'ואיש וויק", כי גם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'אוואד זריף, הפגין יחס לא נאות כלפי השואה. כאשר נשאל זריף האם השואה אכן התרחשה, הוא השיב, שאיראן מגנה את כל מעשי הרצח, לרבות רצח פלסטינים בידי ישראלים.

"השוואה בין מקרי מוות אקראיים לבין רצח שיטתי מראה שההנהגה באיראן אינה מבינה את הרגישות הגלובלית לאירוע הנורא הזה", אמר קרמאניאן.

הוא ציין שסיבה נוספת לדחיית הזמנתו של רוחאני היתה החלטתו להביא עמו לניו-יורק את הציר היהודי היחידי בפרלמנט של איראן, סיאמק מורה סדג, רופא בן 48, שמחזיק בהשקפות אנטי-ישראליות. לדברי קרמאניאן, קיים חשש שסדג ישמש מכשיר פרופוגנדה וימתח ביקורת על על הציונות ועל מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים.

הקהילה היהודית-איראנית בארה"ב מוצאת עצמה במצב עדין. מצד אחד, היא חוששת לגורל כ-20 אלף היהודים שחיים באיראן ולא היתה רוצה לפגוע בטהרן ע"י סירוב להיפגש עם הנשיא. יחד עם זאת, מנהיגי הקהילה חששו שהסכמה להיפגש עם רוחאני עלולה להתפרש בממשל אובמה כאילו יהודי ארה"ב נפלו ברשתו של רוחאני.

נשיא איראן צפוי לנאום הלילה, לפני חצות, בעצרת הכללית, שנפתחת היום (ג'). נשיא ארה"ב ברק אובמה ינאם אחה"צ, בערך ב-17:00 לפי שעון ישראל. שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, צפוי לפגוש היום את עמיתו האיראני, זריף, בשולי העצרת. זו תהיה הפגישה בעלת הדרג הגבוה ביותר של אישים משתי המדינות מזה עשרות שנים, אך הם לא ייפגשו לחוד אלא במסגרת כנס של שרי-חוץ מקבוצת שש המדינות שדנות עם איראן בנושא הנשק הגרעיני.

בשלב זה לא ברור אם אובמה ייפגש עם רוחאני בשולי העצרת ואם תיערך פגישה, האם היא תסתכם בלחיצת יד או אולי בשיחה קצרה. סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן בן רודז אמר אמש לכתבים: "לא מתוכננת לנו שום פגישה עם הנשיא רוחאני, אם כי איננו מוציאים מכלל אפשרות הידברות כזו, כפי שאמרנו פעמים רבות".