המשרד לביטחון הפנים יוצא במכרז שיפחית דמי הניהול

הערכות בשוק הפנסיה: השכר המבוטח החודשי של השוטרים והסוהרים - 6,000 שקל בממוצע ■ דמי הניהול מהצבירה צפויים להיסגר סביב 0.1%

לפני יותר משנתיים הסתיים המכרז הפנסיוני הגדול של צה"ל, שבסופו נקבע שאנשי צבא הקבע יזכו לחיסכון לפנסיה בדמי ניהול אפסיים של 0.0018% סמליים מהצבירה בלבד. כעת יוצא המשרד לביטחון הפנים במכרז פנסיוני גדול המיועד לשוטרים ולסוהרים שזכאים לפנסיה צוברת. בשוק מעריכים כי בשל הבדלי מאפייני הקריירה, השוטרים והסוהרים לא יקבלו הצעה זהה לזו שיש לאנשי צבא הקבע, אך בכל מקרה הם יזכו לדמי ניהול נמוכים בהרבה מהנהוג כיום בשוק הפנסיה.

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר כי לאחר חודשי הכנה, המכרז צפוי להתפרסם בקרוב, ולכלול בשלב ראשון כ-10,000 שוטרים וסוהרים שאינם זכאים לפנסיה תקציבית. במשך השנים צפוי מספר השוטרים והסוהרים הרלבנטיים לצמוח עד לכ-30 אלף איש שיכללו בהסדר זה. מדובר במכרז שצפוי לעניין שורה ארוכה של גופי ניהול חיסכון לטווח ארוך, שיתחרו בחריפות על הזכות לנהל את החיסכון של השוטרים והסוהרים ולקבל לידם הפקדות שנתיות של מיליוני שקלים.

במשרד לביטחון הפנים ציינו בהודעתם כי עד כה נדרשו השוטרים והסוהרים לדאוג באופן פרטי למבטח פנסיוני לפי מיטב שיקול דעתם.

את בניית המכרז הוביל סמנכ"ל המשרד לתכנון, תקצוב ובקרה, דני קריבו, בשיתוף נציגי משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר. חברת שאול את לחמן משמשת יועצת חיצונית במכרז.

על פי הערכות בשוק הפנסיה, השכר המבוטח החודשי של השוטרים והסוהרים עומד על 6,000 שקל בממוצע. המכרז יכלול פרק לקרן פנסיה שתיבחר כאופציית המחדל לשוטרים ולסוהרים, וכן יכלול פרק לקופת גמל וקרן השתלמות.

ככל הידוע, המכרז יכלול רף מרבי לדמי הניהול מהפרמיה בקרן הפנסיה בגובה של כ-0.85% מהפרמיה השוטפת. זאת לעומת רף מרבי של כ-6% המותר לגבייה בקרנות אלה, וגבייה בפועל של כ-3.8% מהפרמיה השוטפת בממוצע ב-2012. המכרז יתמקד בהצעות הגופים המתחרים על דמי הניהול מהצבירה, שצפויים להיסגר סביב רמה נמוכה מאוד של כ-0.1% (המקסימום המותר לגבייה הינו 0.5% לשנה, כשהממוצע בפועל בשוק עמד ב-2012 על יותר מ-0.3% בממוצע).

לגבי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לא נקבע רף של דמי ניהול שעליו יתחרו המתמודדים במכרז. עם זאת, המכרז כנראה יכלול הנחיה שלפיה בקופות הגמל לא יהיו דמי ניהול מהפרמיה (כיום הגופים המנהלים גמל רשאים לגבות דמי ניהול מהפרמיה השוטפת בשיעור של עד 4% לשנה).

בכל מקרה, במשרד לביטחון פנים צופים כי "השוטרים והסוהרים צפויים לזכות בדמי ניהול מופחתים תוך שיפור השירות שתעניק קרן הפנסיה שתזכה במכרז".