יוג'ין פאמה, האנסן ושילר זכו בפרס נובל לכלכלה ל-2013

סכום הפרס - 1.2 מיליון דולר - וכן מדליית זהב ותעודה, יוענקו בטקס שייערך בסטוקהולם ב-10 בדצמבר - יום השנה למותו של אלפרד נובל

יוג'ין פ. פאמה, לארס פיטר הנסן ורוברט ג'. שילר האמריקאים יחלקו השנה בפרס נובל למדעי הכלכלה על עבודתם בחקר הסיבות לתנועות במחירי נכסים, כך נאמר בהודעה שפרסמה היום (ב') בסטוקהולם האקדמיה השבדית המלכותית למדעים. הפרס יוענק להם על "הניתוח האמפירי של מחירי נכסים".

פאמה והנסן הם פרופסורים באוניברסיטת שיקגו, ושילר - שפיתח את מדד קייס-שילר למחירי הנדל"ן בארה"ב וזיהה את התנפחות בועת האינטרנט בסוף שנות התשעים - הוא פרופסור באוניברסיטת ייל.

על פי הודעת האקדמיה, מאז שנות השישים הוכיחו יוג'ין פאמה וכמה חוקרים שעבדו בשיתוף פעולה עמו כי קשה מאוד לחזות את מחירי המניות בטווח הקצר, וכי מידע חדש מגולם במהירות רבה מאוד במחירים. ממצאים אלה לא רק השפיעו עמוקות על מחקרים שנערכו לאחר מכן, אלא גם שינו את אופן ההתנהלות בשוק. הופעתן של קרנות מדדיות בבורסות ברחבי העולם היא דוגמה בולטת להשפעת המחקר.

מהאקדמיה הוסיפו כי רוברט שילר גילה בתחילת שנות השמונים שמחירי המניות תנודתיים הרבה יותר מאשר הדיבידנדים התאגידיים, ושיחס המחירים לדיבידנדים נוטה לרדת כשהוא גבוה, ולעלות כשהוא נמוך. דפוס זה תקף לא רק כשמדובר במניות, אלא גם כשמדובר באג"ח ובנכסים אחרים.

קובעי מדיניות

סכום הפרס - 1.2 מיליון דולר - וכן מדליית זהב ותעודה, יוענקו לחתני הפרס בטקס שייערך בסטוקהולם ב-10 בדצמבר - יום השנה למותו של אלפרד נובל.

הפרס מסייע לזוכים לזכות בהכרה לתיאוריות שלהם מחוץ לחוגי האקדמיה, ולעתים קרובות הוא מקרב את הזוכים לתחום קביעת המדיניות. בין הזוכים בפרס נובל למדעי הכלכלה בעבר נמנים מילטון פרידמן, אמרטיה סן, ג'יימס טובין, פול קרוגמן, רוברט סולואו ופרידריך אוגוסט וון האבק.

אשתקד הוענק הפרס לשני הכלכלנים האמריקאים אלווין אי. רות' ולויד ס. שייפלי, שבדקו את הסוגיה כיצד ניתן לגרום לשווקים לתפקד באופן יעיל יותר באמצעות שיפור התיאום בין ההיצע והביקוש. ב-2009 הפכה אלינור אוסטרום לאישה הראשונה שזכתה בפרס נובל למדעי הכלכלה, וחלקה את הפרס עם אוליבר וויליאמסון על חקר מגבלות השווקים ואופן פעולתם של ארגונים.

הפרסים השנתיים על הישגים בפיזיקה, כימיה, רפואה, קידום השלום והישגים ספרותיים מוענקים על בסיס צוואתו של אלפרד נובל, השבדי שהמציא את הדינמיט, ונפטר ב-1896.

בשבוע שעבר הוכרז שזוכי פרס נובל לכימיה הם מרטין קרפלוס, מייקל לוויט ואריה וורשל. פרנסואה אנגלרט ופיטר וו. היגס יחלקו בפרס נובל לפיזיקה. ג'יימס אי. רות'מן, רנדי וו. שקמן ותומס ס. סודהוף זכו בפרס נובל לפיזיולוגיה או רפואה ל-2013. פרס נובל לספרות הוענק לאליס מונרו. ב-11 באוקטובר הוכרז באוסלו שפרס נובל לשלום יוענק לארגון לאיסור נשק כימי.

משנת 2012 נאלצו הזוכים בפרס להסתפק בסכום נמוך ב-20% מקודמיהם. ביוני אשתקד הודיעה קרן נובל כי לא היה מנוס מקיצוץ זה כדי לשמר את הונה.

ההודעה שהתפרסמה היום (ב') חותמת את שורת ההודעות על הזוכים בפרסי נובל השנה.