משמרת שנייה בבתי המשפט: מאבק בין ציפי לבני ודורון ברזילי

שרת המשפטים ציפי לבני וראש לשכת עורכי הדין דורון ברזילי נאבקים סביב שאלת הנהגת משמרת שיפוטית שנייה בבתי המשפט ■ יחסי הכוחות החדשים מסייעים להבהיר במי תומכת לבני במסגרת המאבקים הפנימיים בלשכת עורכי הדין

מאבק גלוי מתלקח בין שרת המשפטים, ציפי לבני, לראש לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, סביב שאלת הנהגת משמרת שיפוטית שנייה בבתי המשפט - כך עולה מסדרת הודעות פומביות שיצאו מצד לבני מצד אחד, כשהיא מגובה בחמשת ראשי המחוזות בלשכה, לבין ברזילי.

יחסי הכוחות החדשים מסייעים להבהיר במי תומכת שרת המשפטים במסגרת המאבקים הפנימיים בלשכת עורכי הדין בין ברזילי לבין יתר הבכירים.

בתחילת השבוע הודיעה לבני על יוזמה לשוב ולהנהיג משמרת שנייה בבתי המשפט, החל מתחילת 2014, במסגרת נוהל ייעול בתי המשפט שיגובש באופן מזורז. זאת, בעקבות פגישה שקיימה עם נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין וכן צמרת מערכת המשפט, בכירי משטרת ישראל, בכירי שב"ס ובכירי הנהלת בתי המשפט.

בפגישה סוכם על הפעלת הנוהל, הכולל מלבד משמרת צהריים בבתי המשפט, גם שמיעת דיונים ברצף. "עורכי הדין הפרטיים יצטרכו להתאים עצמם, ולא שהמערכת תתאים עצמה ללוח הזמנים שלהם", אמרה לבניץ "צדק זה לא רק הכרעת דין צודקת, אלא הליך קצר, יעיל וראוי".

הדברים עוררו את זעמו של ראש הלשכ ברזילי, שמיהר לשגר מכתב לשרת המשפטים, ובו קבל הן על כך שלא זומן לפגישה והן על הכוונה לשוב ולהפעיל משמרת שנייה בבתי המשפט.

"יובהר כי הלשכה מתנגדת לקיומה של משמרת שנייה, ותיאבק על מנת למנוע את הפעלתה במערכת המשפט, כפי שנאבקה בעבר", כתב ברזילי.

לטענתו, "המשמרת השנייה פוגעת פגיעה של ממש בעשרות אלפי עורכי דין שעובדים לבדם או במשרדים קטנים ומקדישים את שעות אחר-הצהריים על מנת להכין את התיקים ולהיפגש עם לקוחותיהם. המשמרת השנייה תכביד ביתר שאת על עורכות הדין, המהוות 45% מכלל עורכי הדין בישראל, ותפגע בשעות ההוריות שלהן ובקידומן המקצועי. החלטה זו עומדת בסתירה להצהרת הכוונות שאימצו משרדי עורכי דין על מנת לאפשר איזון נכון יותר בין עבודה לבין משפחה ופנאי".

עוד הוסיף ברזילי כי "מרבית עורכי הדין עמלים לפרנסתם בתנאי תחרות מכבידים, נוכח המספר הגדל והולך של עורכי הדין, על מנת להרוויח את מטה לחמם. קיומה של המשמרת השנייה בבתי המשפט תפגע ביכולתם של עורכי דין רבים לעבוד, להתפרנס ולהתקדם. ככל הידוע מהפעלת המשמרת השנייה בעבר, תועלתה אינה שקולה כנגד פגיעתה בציבור עורכי הדין. ישנן דרכים רבות אחרות לייעל את מערכת בתי המשפט, שהן מידתיות ומאזנות כראוי בין האינטרסים השונים".

לפנות זמן שיפוטי לתיקים המיוצגים

בעוד ברזילי יצא בחריפות נגד יוזמתה של לבני, חמשת ראשי המחוזות בלשכת עורכי הדין דווקא הביעו תמיכה בהנהגת משמרת שנייה בבתי המשפט.

יו"ר מחוז חיפה, עו"ד יוסי חכם; יו"ר מחוז ירושלים, עו"ד אשר אקסלרד; יו"ר מחוז דרום, עו"ד דני אליגון; יו"ר מחוז צפון, עו"ד חאלד חוסני זועבי; ויו"ר מחוז תל-אביב והמרכז, עו"ד אפי נוה; פירסמו גילוי דעת ולפיו "מדובר במהלך שיש לברך עליו, שכן השלב הראשון שלו נועד להעביר את כל התביעות הקטנות המתנהלות בשעות הבוקר ותופסות זמן דיונים יקר לשעות אחר-הצהריים, ובכך לפנות זמן שיפוטי לתיקים המיוצגים על-ידי עורכי דין. השלב השני מתייחס להליכים הננקטים על-ידי ציבור בלתי מיוצג, לרבות הליכים דחופים כגון בקשות לצווי הרחקה, צווי הגנה ועוד".

לדברי ראשי המחוזות, "ככל שהניסיון יצליח, השלב השלישי יהיה העברה של תיקים בסדר דין מהיר ותעבורה לשעות אחר-הצהריים, תוך תיאום והסכמה וללא כל כפייה, ותנוח דעתו של ראש הלשכה כי אין ולא הייתה כל כוונה לאלץ אימהות לילדים להפקיר אותם ולהגיע לאולמות בתי המשפט. יש להצטער על כך שראש הלשכה לא טרח לברר את העובדות לאשורן, בטרם יצא למתקפה תקשורתית כנגד מהלך שראוי היה לברך עליו".

אמש (ד') הודיעה גם שרת המשפטים, בתגובה לדברי ברזילי, כי "מוזר שראש לשכת עורכי הדין, מבלי להכיר את פרטי התוכנית המוצעת ומבלי ללמוד אותה, יצא בהכרזות נלהבות נגדה. אילו היה בודק, שואל או מתעניין, היה בוודאי מגלה כי הכוונה היא להפעיל משמרות אחר-הצהריים בעיקר בהליכים כמו תביעות קטנות והליכים מסוימים בפני בית המשפט למשפחה - שאין בכך כדי לפגוע בעורכי דין, אלא להקל בעומס הכבד על המערכת ולשרת בראש ובראשונה את הציבור בישראל, אך כמובן שגם את עורכי הדין".