רעבים? שלוש מניות מעניינות בענף המסעדות בארה"ב

מקדונלד'ס היא מותג המזון החזק בעולם, Yum! Brands היא חברת המזון המהיר הציבורית הגדולה בעולם, וסטארבקס היא חברת הקפה הגדולה בעולם ■ אורי ליכט מאי.בי.אי על המניות המומלצות בענף

ענף המסעדנות בארה"ב מציג צמיחה רצופה כבר מעל ל-40 שנה, ומלבד שנת 2009 הוא המשיך לצמוח מדי שנה באופן עקבי, אך בקצב הולך ויורד. בשנות ה-80 של המאה שעברה התאפיין הענף בצמיחה ממוצעת של 8.6%, אשר ירדה בשנות ה-90 ל-4.8%, ובעשור הקודם התכווצה הצמיחה של 4.2%. לשנה הנוכחית חוזה ארגון המסעדנות בארה"ב צמיחה של 0.8% בלבד.

כ-950 אלף מסעדות ודוכני מזון פועלים בארה"ב בלבד, והם מגלגלים הכנסות של כ-660 מיליארד דולר - כ-60% מהם מתחלקים בין 200 הרשתות הגדולות, והיתר בין שורה ארוכה מאוד של שחקנים קטנים ובינוניים. למרות המספרים העצומים השוק האמריקני לבדו כבר לא עונה על צורכי רשתות הענק, ומנוע הצמיחה העיקרי שלהן כעת הוא היציאה לשווקים חדשים.

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי, מנתח את שלוש השחקניות המובילות בענף המסעדנות - מקדונלד'ס , Brands !Yum (הבעלים של מותגי KFC, פיצה האט וטאקו בל) וסטארבקס , ומסמן ביניהן את זו שכדאית להשקעה.

מקדונלד'ס: "לא אטרקטיבית דיה"

"מקדונלד'ס הוקמה בשנת 1955, והפכה בהדרגה למותג המזון המהיר החזק ביותר בעולם. ל-34,500 סניפי החברה נכנסים מדי יום כ-69 מיליון לקוחות, שהם 1% מאוכלוסיית העולם", מספר ליכט, "לאורך השנים הצליחה מקדונלד'ס להציג צמיחה עודפת משמעותית, באמצעות פיתוח פורמטים חדשים תחת המותג המפורסם, תמחור ויצירתיות".

ליכט מספק מספר נתונים, אשר ממחישים את העוצמה של מקדונלד'ס. "היא מוכרת הגלידה הגדולה בעולם, משווקת הקולה הגדולה בעולם ומוכרת הצעצועים הגדולה בעולם. אבל כשמגיעים לעוצמה שכזאת, קשה מאוד לחשוב ולפתח מנועי צמיחה חדשים. מבחינה פיננסית החברה כבר מתקשה להציג צמיחה משמעותית במכירות וברווח, אבל מציגה תזרים תפעולי חזק ויציב של כ-7 מיליארד דולר".

ההמלצה של ליכט על מניית מקדונלד'ס היא "נייטרלי", והוא מנמק זאת בכך ש"המתחרות הוותיקות החלו בשנה האחרונה להרים ראש ולהתחזק, בזמן שמקדונלד'ס נסחרת כבר בשווי שוק של כמעט 100 מיליארד דולר, המשקף מכפיל 17 על רווחי 2013. הפיזור הגיאוגרפי והעוצמה של החברה קושרים את תוצאותיה עם מצב הכלכלה העולמי, אך צריך לזכור שלחברה בסדר גודל כזה יש גם לא מעט סיכונים תפעוליים. ברמות המחיר האלה אנו מעריכים שמקדונלד'ס אינה החזקה אטרקטיבית דיה", הוא מסכם.

Yum! Brands: "חולשה בארה"ב"

"Yum! Brands היא חברת המזון המהיר הציבורית הגדולה ביותר בעולם, שהייתה פורצת הדרך בענף המזון בכל הקשור ליציאה לשווקים בינלאומיים, ובמיוחד למדינות מתפתחות. כך נוצר מצב שבו בעוד למקדונלד'ס יש 1,700 סניפים בסין, ל-KFC ופיצה האט יש כבר מעל 5,900 סניפים במדינה", אומר ליכט. בשבוע שעבר חנכה Yum את פתיחת הסניף ה-40,000 שלה - חנות דגל של KFC בגואה, הודו, מדינה שאותה היא מחשיבה כאחד ממנועי הצמיחה העיקריים שלה.

"שנת 2012 הייתה שנה מצוינת ל-YUM" אומר ליכט. "ההכנסות צמחו ב-8%, הרווח למניה קפץ ב-13%, והחברה הקימה במהלכה כמעט 2,000 סניפים חדשים - קצב של 5.5 סניפים ליום. עם זאת, את שנת 2013 התחילה החברה בצורה איומה: בעיה מול ספק סיני והתפרצות שפעת העופות פגעה מאוד בהכנסות מסין, והזכירה עד כמה חברות הענק חשופות לפגיעה במותגן בעידן של הרשתות החברתיות".

לדברי ליכט, "המשבר הקשה בסין והשחיקה הקשה ברווחיות בעקבותיו, צפויים להוביל לירידה של 10% ברווח למניה ב-2013, אולם היא צפויה לפצות על כך ב-2014-2015". גם YUM זוכה להמלצת "נייטרלי" מליכט, שמסביר: "אנו מוטרדים במיוחד מהעובדה שבעוד מקדונלד'ס מצליחה לפתח את פעילותה ללא פגיעה בפעילות בארצות הברית, YUM מציגה חולשה מתמשכת בפעילותה באזור זה".

סטארבקס: המשך צמיחה דו-ספרתית

"חברת הקפה המובילה בעולם, שהוקמה בשנת 1971, היא מותג-על בארצות הברית. רק באחרונה היא דורגה חמישית במדד החברות הנערצות ביותר של פורצ'ן. מלבד קוקה קולה, שמדורגת מקום אחד לפניה, סטארבקס היא חברת המזון היחידה בעשירייה הראשונה במדד", אומר ליכט.

"סטארבקס הציגה ב-2012 צמיחה של 13.6% בהכנסות לעומת שנה קודמת, והנחיות החברה לצמיחה שנתית ארוכת טווח הן של מעל ל-10% בשנה. מנועי הצמיחה של סטארבקס הם הכנסת מוצרי מזון ומאפה לתוך בתי הקפה שלה, רכישת רשת התה Teavana בסוף 2012, והרחבת הפעילות במדינות מתפתחות, היות שכיום רק 28% מסניפי החברה ממוקמים מחוץ לארה"ב.

"מבין חברות המזון שבחנו, סטארבקס היא האטרקטיבית ביותר", אומר ליכט, שמעניק למנייתה המלצת "קנייה". "למרות גודלה, החברה צפויה להמשיך לצמוח בשנים הקרובות בקצב של מעל 10% במכירות, ובקצב גבוה מכך ברווח". ליכט מציין, עם זאת, נושא אחד שעלול להכביד על המניה בחודשים הקרובים וכדאי לשים לב אליו - תביעה שהגישה נגדה ענקית המזון קראפט בגובה של 2.9 מיליארד דולר, בעקבות ביטול חד-צדדי של חוזה מולה.

לסיום, ליכט מזכיר את הסיכונים הקיימים בענף, על אף הצמיחה העקבית שלו בעשורים האחרונים. "באופן כללי עליית מחירי המזון הנובעת משיפור במצב הכלכלי, היא חיובית, וחברות המזון מצליחות בקלות יחסית לגלגל עליות מחירים כאלה באופן מלא לצרכן. עם זאת, עליית מחירי סחורות שמגיעה במקביל לחולשת מקרו לא תאפשר לחברות לגלגל במלואן את עליות המחירים, ותוביל לפגיעה ברווחיותן בטווח הבינוני".

ליכט מוסיף, כי "למצב המקרו יש גם השלכות על ענף המזון. הצמיחה בתחום המסעדנות מושפעת משורה ארוכה של גורמים, כגון שיעורי אבטלה, הכנסה פנויה, מחירי אנרגיה ועוד. כשמשווים את מגמות הצמיחה של הענף לצמיחת התוצר לאורך שנים מתגלה קורלציה גבוהה מאוד, ולכן כל האטה או הידרדרות נוספת של הכלכלה תוביל לצמיחה נמוכה מההערכות, ולפגיעה בתוצאות החברות".

המסעדה הגדולה
 המסעדה הגדולה