שוק המט"ח: הדולר היציג ירד בכ-0.1% ל-3.524 שקלים

האירו נחלש בכ-0.4% לרמה של 4.851 שקלים ■ בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית לחודש נובמבר על כנה - ברמה של 1% ■ היום תיפתח פגישת הריבית של הפד

המסחר במט"ח מתנהל היום (ג') במגמה מעורבת של השקל מול המטבעות המרכזיים. השער היציג של הדולר האמריקאי רשם ירידה של כ-0.1% לרמה של 3.524 שקלים. האירו נחלש בכ-0.4% לרמה של 4.851 שקלים. בעולם נסחר האירו/דולר סביב 1.376 דולרים לאירו.

המשקיעים מגיבים להחלטת בנק ישראל מאתמול להותיר את הריבית לחודש נובמבר על כנה ברמה של 1%. זוהי החלטת הריבית הראשונה שמקבלת ד"ר קרנית פלוג בתפקיד הנגידה. החלטת הבנק נבעה מרצונו לשמור על יעיד האינפלצייה בטווח המתוכנן של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית.

בנוגע לשוק המט"ח בנק ישראל ציין בהודעת הריבית כי השקל נחלש מול הדולר ב-0.7%, בעוד שמרבית המטבעות התחזקו מול הדולר. מול האירו נחלש השקל ב-2.66%, ומול שער החליפין הנומינלי-האפקטיבי - ב-1.5%. מתחילת השנה התחזק השקל ב-5.3% ביחס לשער האפקטיבי.

בזירה העולמית קיימת דריכות בשווקים לקראת הודעת הריבית של הפד. ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי האמריקאי, תתכנס הערב לפגישה בת יומיים, בסיומה היא תחליט על הריבית והמדיניות המוניטארית. בשוק קיימת הסכמה רחבה כי הפד יחליט לדחות את האטת התוכניות להרחבה כמותית לתחילת 2014. זאת בשל הפגיעה הכלכלית שנוצרה בעקבות השבתת הממשל.

במחלקת המחקר של FXCM מציינים הבוקר כי "בזירה המקומית, לא ניתן להצביע על גורמים בעלי משקל המשפיעים על המסחר בדולר-שקל. מבחינה טכנית, ההתבססות מעל 3.52 עשויה להכשיר את הקרקע לתיקון נרחב יותר כלפי מעלה. לשם כך, נצטרך להמתין לפחות לפריצה מעל 3.54. מנגד, אם נראה שוב סחף שלילי במסחר העולמי בדולר, אשר יגרור גם את הדולר-שקל מטה, הרי ששבירה מתחת לרף הקריטי של 3.50 עשויה לסלול את הדרך לירידה לשפל חדש מתחת ל-3.473".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אמר היום כי "התחזקות הדולר בעולם תומכת בהתאוששות הדולר גם בזירה המקומית, אולם, פעילות היצואנים סביב סוף-תחילת החודש הקלנדרי, מגבילים את פוטנציאל פיחות השקל".

לדברי פריימן, "היצואנים מצפים למהלכים בוני אמון מצד בנק ישראל ולא להתערבות מוגבלת בתחילת כל חודש קלנדרי במסגרת המדיניות לצמצום השפעת הגז על הביקוש למט"ח. האוצר ובנק ישראל מחויבים להציג מדיניות ברורה של תמיכה ברווחיות הייצוא, שמירת הרווחיות של היצואנים היא לא באחריות המדינה בלבד, ועל היצואנים מוטלת האחריות לנהל את החשיפות המטבעיות שלהם במיוחד כעת, כאשר הם נדרשים לתכנן את תקציב שנת 2014".