יוסי ביינארט נבחר לתפקיד מנכ"ל הבורסה בת"א

ביינארט זכה לרוב בהצבעה החשאית שקיימו היום חברי דירקטוריון הבורסה ונחשב למועמד המזוהה עם יו"ר רשות לני"ע שמואל האוזר ■ ייאלץ להתמודד עם התייבשות הבורסה וצניחת מחזורי המסחר

יוסי ביינארט ימונה לתפקיד מנכ"ל הבורסה בת"א, כך נודע ל"גלובס". ביינארט, לשעבר מנכ"ל חברת ברוקראז', זכה לרוב בהצבעה הגלויה שקיימו היום (ה') חברי דירקטוריון הבורסה. הוא יחליף את מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון, שצפויה לפרוש בסוף השנה.

בשבוע שעבר ביינארט נבחר כאחד משלושת המועמדים הסופיים שנבחרו ע"י ועדת האיתור, ביחד עם יעקב רוזן ודן ללוז, בתום הליך שנמשך 3 חודשים ועלותו נאמדת בכמיליון שקל.

עם ההודעה על המינוי מסר מר ביינארט: "אני מודה לדירקטוריון הבורסה על האמון שנתן בי. הבורסה היא גורם מרכזי ומשמעותי בשוק ההון ובכלכלת ישראל, ואני מאמין כי יחד עם סגל הבורסה, הנהלתו והדירקטוריון נצליח לעמוד במשימות החשובות המוטלות על כתפינו".

ביינארט מכהן כיום כמנכ"ל Nadex בשיקגו. מדובר במועמד אלמוני למדי, שמזוהה עם יו"ר רשות ני"ע פרופ' שמואל האוזר. ביינארט, בוגר במדעי המחשב באוניברסיטה העברית ירושלים, כיהן בעבר כדירקטור בחברת ההימורים IG גרופ הולדינגס.

בנוסף, כיהן כמנכ"ל חברת Investment Technology Group - חברת ברוקראז' וטכנולוגיות מידע הנסחרת בבורסת ניו יורק ומספקת פלטפורמה למסחר אלקטרוני במניות ומציעה שורה של כלים לניתוח שווקים. כיום הוא עומד כאמור בראשה של זירת מסחר המנפיקה אופציות וחוזים על מט"ח ומדדים. בסביבתו של האוזר ציינו כי האחרון נאלץ להתערב מאחר שהוא "לא התרשם במיוחד מהמועמדים הסופיים שהגיעו לוועדת האיתור".

בחירתו של ביינארט לתפקיד מסיימת חרושת שמועות שנמשכה שבועות ארוכים והובילה גורמים רבים בשוק המקומי - לרבות חלק מחברי הדירקטוריון והמועמדים עצמם - למתוח ביקורת על האופן שבו מתנהל הליך האיתור.

אלה טענו, בין היתר, כי "חברי הדירקטוריון, חברי ועדת האיתור, המועמדים ואפילו התקשורת - כולם כלי שרת של גורמים שמעוניינים לשלוט בבורסה", כי "הליך הבחירה מאוד מאכזב, הכל מונע מאינטרסים" וכי השונות הגבוהה בניסיון המקצועי של המועמדים מעלה סימני שאלה באשר לקריטריונים של ועדת האיתור.

עם כניסתו לתפקיד, ייאלץ ביינארט להתמודד עם שורה של אתגרים. הוא מקבל לידיו ארגון שנמצא במצב בעייתי, שמנהליו התמודדו בשנים האחרונות עם ביקורת ציבורית קשה על אופן הטיפול בצניחת מחזורי המסחר בתל-אביב, על השכר השערורייתי של מנהליו ועל הממשל התאגידי הלקוי שלו.

נוסף על כך יהיה עליו ליישם את מסקנותיה של הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה בתל-אביב, שכוללות בין היתר את הפיכת הבורסה ממלכ"ר לתאגיד למטרת רווח - לרבות הנפקת מניותיה. בנוסף, הוא יצטרך לשקם את היחסים העכורים בין הנהלת הבורסה ליו"ר רשות ניירות ערך פרופ' שמואל האוזר, שהפך לשותף במתרחש במסדרונות אחד העם לאחר שדחף להתפטרותם של בכירי הבורסה באקט חריג ואגרסיבי והקים את הוועדה לשכלול המסחר ועידוד הנזילות בבורסה. עם זאת, סביר כי הוא יזכה לשיתוף פעולה מלא עם רשות ני"ע, שכן האוזר הוא זה שנושא באחריות על טיב המינוי ובסופו של דבר תפקוד המנכ"ל יירשם לזכותו או לחובתו.

המרוץ לתפקיד מנכ"ל הבורסה החל בעקבות התפטרותה של אסתר לבנון ביולי האחרון. לבנון, שמכהנת כמנכ"לית הבורסה מיוני 2006 ונמצאת בארגון כמעט 30 שנה, הגישה את התפטרותה על רקע חילוקי דעות עם חברי דירקטוריון הבורסה ועם יו"ר רשות ני"ע פרופ' שמואל האוזר.

כשבוע לאחר לבנון הגיש גם היו"ר סם ברונפלד את התפטרותו המיידית, תוך שהוא מטיח בהאוזר האשמות קשות, שהגדיר את תפקודו של ברונפלד כ"כושל". בשנתיים האחרונות התמודדו לבנון וברונפלד עם הצטמקות מחזורי המסחר בבורסה שירדו בעשרות אחוזים, במקביל לצמצום במספר החברות הרשומות למסחר. איתור מחליף לברונפלד נמצא עדיין בהקפאה, לאחר שהוחלט להעניק עדיפות לאיוש משרת המנכ"ל, ורק לאחר מכן להקים ועדת איתור ליו"ר. בדומה לתפקיד המנכ"ל, גם היו"ר נבחר על-ידי חברי הדירקטוריון - אולם מינויו מצריך גם את אישורו של יו"ר הרשות האוזר.

נזכיר כי בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי רוזן, ביינארט וללוז הם המועמדים הסופיים שנבחרו על ידי ועדת האיתור, אולם הדירקטורים בבורסה עודכנו על כך רשמית רק שלשום. חברי הוועדה, בראשה עומד יו"ר הבורסה הזמני ד"ר רון מלכא, החליטו לחשוף את זהות שלושת המועמדים הסופיים יומיים לפני ההצבעה על מנת לאפשר לדירקטורים - שקיבלו מהוועדה פרופיל לגבי כל אחד מהמועמדים - לדון בנושא עם הגורמים הרלוונטיים בגופים שאותם הם מייצגים.