הבועה לא נעצרת: עלייה של 5% במחירי הדירות בת"א

השמאי הממשלתי: ברבעון השלישי של שנת 2013 נרשמה עלייה בשיעור של 1.9% במחיר הממוצע של הדירות בנות 4 חדרים בערים גדולות ■ ת"א, נתניה, רמלה, אילת ואשקלון הובילו

מחירי הדירות ממשיכים לעלות. מחיר דירת 4 חדרים ממוצעת (חדשה ויד שנייה) עלה בשיעור של 1.9% ברבעון השלישי של 2013 לעומת הרבעון הקודם ובשיעור גבוה יותר של 5.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כך עולה מסקירת מחירי הדירות שמפרסם היום השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים טל אלדרוטי. יש לציין שבעוד ההשוואה בין הרבעונים העוקבים מעידה על מספר ערים בהן ירידו המחירים באחוז אחד, ההשוואה לרבעון המקביל אשתקד כוללת אך ורק עליות במחיר הדירות ואף לא נתון אחד המעיד על ירידה במחיר.

במסגרת הנתונים, העלייה המשמעותית ביותר שנרשמה במחירי הדירות בין הרבעונים העוקבים עומדת על 5% בערים תל אביב ואשקלון. עלייה של 4% בין הרבעונים נרשמה בערים אילת, נתניה ורמלה. בערים פתח תקווה וכפר סבא לא נרשם כל שינוי במחירי הדירות הנסקרות ובערים ירושלים, ראשון לציון ורחובות נרשמה ירידת מחירים בהשוואה למחירי הדירות ברבעון השני של השנה בשיעור של 1%.

כאמור, מהשוואת הנתונים בין הרבעון הנסקר כעת (רבעון שלישי 2013) לעומת הרבעון המקביל אשתקד עולה תמונה שונה המצביעה על מגמה מובהקת של עליית מחירים בתקופה של שנה. העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בערים מודיעין ובאר שבע שם עלו מחירי דירות 4 חדרים בלא פחות מ-9%. עלייה משמעותית נוספת נרשמה גם בערים הרצליה (8%), אשדוד (7%), אשקלון (6%), חולון (6%), נתניה (6%), ראשון לציון (6%) ותל אביב (6%).

כתזכורת לריבוי המדדים בענף הנדל"ן לסקירות השונות המתפרסמות על ידי גופים שונים, השוואה נתוני השמאי הממשלתי לנתוני משרד השיכון שגם החלו לאחרונה לפלח את המחירים על פי ישובים וגודל הדירות, מעלה תמונה מעט שונה. כך, בהשוואה לנתוני משרד הבינוי והשיכון המתייחסים לרבעון השני של 2013, אז עמד מחיר ממוצע של דירות 4 חדרים (חדשות ויד שנייה) בתל אביב על 2.393 מיליון שקל, מדובר בעליית מחירים של כ-11% זאת על פי מחיר הדירה הממוצע בו נקב השמאי לרבעון השלישי של 2013 (2.661 מיליון שקל). אבל על פי הסקירה הקודמת של השמאי הממשלתי, המתייחסת לרבעון השני של 2013, עמד מחיר דירה ממוצעת בתל אביב (4 חדרים חדשה ויד שנייה) דווקא על 2.546 מיליון שקל מה שהוביל אותו להצביע בסקירה הנוכחית על עלייה של 'רק' כ-5% בהשוואה בין הרבעונים העוקבים. למרות שהמגמה המעידה על עליית מחירים דומה, מדובר כאמור בעוד תזכורת לכך שענף הנדל"ן משווע לסקירה אחידה ומלאה של נתוני מחירי הדירות.

כזכור, סקירת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים מתמקדת אך ורק בעסקאות למכירת דירות 4 חדרים חדשות ובשוק היד שנייה. במהלך הסקירה הנוכחית נבחנו 5,100 עסקאות ב-16 ערים גדולות בישראל על פי פרמטרים שבחנו את בדיקת המחיר הממוצע בישובים הנבחרים ובדיקת ההשתנות ברבעון השלישי של שנת 2013 ביחס לרבעון הקודם, וכן ביחס לרבעון המקביל אשתקד. סקירת משרד השיכון והבינוי מתייחסת לפילוח דומה אך מרחיבה את היריעה ליישובים רבים אחרים מעבר ל-16 הערים אותן סוקר השמאי הממשלתי.

מחירי דירות
 מחירי דירות