שאול מרידור יעמוד בראש חברת הדיור של לפיד?

מרידור פרש בשבוע שעבר ממשרד האוצר ■ התקציב השוטף של החברה החדשה יעמוד על 8 מיליון שקל לשנה והיא תתוקצב לשנתיים מראש ■ ההון העצמי של החברה, "לטובת קידום תכנון פרויקטים", יעמוד על 20 מיליון שקל בשנה

שאול מרידור, שפרש בשבוע שעבר ממשרד האוצר לאחר 11 שנים באגף תקציבים, הוא המועמד המוביל לעמוד בראש החברה הממשלתית החדשה ביוזמת יאיר לפיד, שתפעל להקמת עשרות אלפי דירות להשכרה. כך נודע ל"גלובס".

לפני שבועיים אישרה הממשלה את החלטת קבינט הדיור להקמת חברה ממשלתית ייעודית שתנסה להוציא לפועל את תוכניתו השאפתנית של שר האוצר, יאיר לפיד, להקמת 150 אלף דירות להשכרה. לפיד ייעד במקור את תפקיד מנכ"ל החברה הממשלתית החדשה לאורי שני, ידידו ויועצו בתחום הנדל"ן ומי שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד השיכון והבינוי, אולם ביקורת עזה מבית ומחוץ גנזה את התוכניות והותירה את שני למשוך בחוטים מאחורי הקלעים בלבד.

על פי החלטת הממשלה, התקציב השוטף של החברה הממשלתית החדשה (שתיקרא "דירה להשכיר", אלא אם שם זה לא יאושר ברשם החברות) יעמוד על 8 מיליון שקל לשנה והיא תתוקצב לשנתיים מראש. ההון העצמי של החברה, "לטובת קידום תכנון פרויקטים", יעמוד על 20 מיליון שקל בשנה.

המטרות המוצהרות של החברה, שתפעל תחת אחריות משרד האוצר, הן איתור מתחמי קרקע לפיתוח דיור להשכרה, קידום התכנון הסטטוטורי, ביצוע הסדרי קניין ופדיון קרקע, שיווק המתחמים במכרזי קרקע, ניהול הפיתוח והפעלת מנגנוני פיקוח ובקרה על הזוכים באותם פרויקטים.

צוות 90 הימים, שהגיש בשבוע שעבר את המלצותיו לקבינט הדיור, קבע בין היתר כי על מנת שהתוכנית תקרום עור וגידים "יינתנו תמריצים לגופים פיננסיים-מוסדיים לטובת מימון הקמת מתחמי מגורים המיועדים להשכרה לטווח ארוך", כדי להבטיח להם תשואה אטרקטיבית מהשכרת הדירות. במקביל, ממליץ הצוות למדינה להעניק רשת ביטחון פיננסית לאותם גופים, לפחות בשלב ראשון ("לאור הסיכונים המוגברים של מוצר חדש").

כך או כך, עוד בטרם מונה אפילו דירקטוריון לחברה הממשלתית החדשה, הוציאו ההסתדרות וועדי העובדים של משרד השיכון ושל רשות מקרקעי ישראל, החוששים כנראה בצדק שמדובר בחברה שתדרוך להם בצורה גסה על התפקידים ועל הסמכויות, הודעה חריפה ולפיה הם לא ישתפו עמה פעולה. יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקבי, הדגיש כי "המהלך של הקמת החברה לא מבשר על פוליטיקה חדשה, אלא על אותה פוליטיקה ישנה. בהקצאת משאבים נכונה, עובדי משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל יכולים ורוצים לבצע את כל המשימות שממילא את רובן הם מבצעים כיום, מתוך מטרה לקדם פתרון למצוקת הדיור בארץ".

מרידור פרש ביום חמישי האחרון ממשרד האוצר, לאחר ששימש בשלוש השנים האחרונות כסגן הממונה באגף תקציבים ומי שאחראי על תחומי האנרגיה, התחבורה, המים והביוב. מרידור, בעל תארים בכלכלה, מדעי המדינה ופילוסופיה, החל לעבוד באגף תקציבים לפני 11 שנה, כשהוא בן 28, ושימש בין היתר רפרנט תחבורה, רכז תעסוקה וקליטה, רכז מים וחקלאות.

שמו של שאול מרידור כבר עלה לאחרונה למשרות ציבוריות, לשמש מנכ"ל משרד הכלכלה ומנהל רשות החברות, תפקידים שהגיעו בסופו של דבר לבכירים אחרים שעבדו בעבר באגף תקציבים שבמשרד אוצר (עמית לנג במשרד הכלכלה ואורי יוגב ברשות החברות).

שאול מרידור אמנם לא מגיע מתחום הנדל"ן, אולם אחד הדגלים המרכזיים שנשא בשנים האחרונות היה תחום התחבורה הציבורית בישראל, הנוגע כמובן באופן הדוק בתחום הנדל"ן בכלל ובתחום הדיור להשכרה בפרט (המכוון בעיקר לאותן אוכלוסיות שישמחו לראות בישראל תחבורה ציבורית יעילה יותר).

בכל מקרה, מועמדותו של מרידור עלולה להיתקל בלא מעט מתנגדים. למרות הקרדיט שלו זכה באגף תקציבים שבמשרד האוצר, הקריירה שלו התאפיינה בלא מעט סכסוכים מתוקשרים עם שרים ומנכ"לים, ובראשם שר התחבורה ישראל כ"ץ.

מלשכת שר האוצר נמסר כי "רק לאחר מינוי דירקטוריון החברה יוכל להתחיל הליך איתור ומינוי המנכ"ל. יותר מנשמח אם שאול מרידור יגיש את מועמדותו למשרה".

שאול מרידור עצמו מסר ל"גלובס" כי "כרגע אני לא בשום תפקיד ואני בחופש בבית. אם יוצע לי התפקיד, אשקול אותו".