ממייסדי הרשת: "האינטרנט לא הופך אותנו לטיפשים יותר"

וינט סרף, אחד מהאבות המייסדים של הרשת ובכיר בגוגל, בפורום קיסריה: "גוגל גלאס הוא רעיון מעולה, אבל אני לא יודע אם בעוד שנתיים כולם ילכו עם זה"

שנה אחרי שגוגל אירחה בישראל את יו"ר החברה העולמית, אריק שמידט, במסגרת אירוע בשם big tent, הפעם, במסגרת פורום קיסריה באילת, היה זה וינט סרף, אחד האבות המייסדים של רשת האינטרנט ומי שעומד מאחורי המצאת פרוטוקול TCP/IP שאפשר את החיבור לאינטרנט. לפני שמונה שנים הצטרף לענקית החיפוש גוגל וזכה לתפקיד מיוחד בשם Chief Internet Evangelist.

"כשהרציתי לפני כמה שנים במוסקבה, הם לא ממש הבינו מה זה אומר ושאלו אותי כמה פעמים במהלך שהותי שם אם אני מאמין באלוהים. הם חשבו שאני אוונגליסט דתי שמאמין ומשתמש באינטרנט. חשבתי על זה לרגע ואמרתי להם שאני גיק אורתודוקס", הוא מספר בפתיחת דבריו במסגרת הראיון שערכה איתו העיתונאית דנה וייס.

סרף סיפר באירוע את סיפורה של רשת האינטרנט מהרעיון מאחורי הקלעים ועד הקמתה ותפקודה השוטף. "אף אחד לא רצה להשתמש באינטרנט שיצרנו בהתחלה. היינו צריכים להכריח חוקרים. אחד הכלים לכך היה שדרך DARPA יכולנו לאיים עליהם באי מימון המחקרים שלהם", הוא נזכר. "מה שהפתיע אותי לאורך השנים הוא לא שרשת האינטרנט תפסה והצליחה אלא כמה אנשים רוצים לשתף מידע. היה כל כך הרבה מידע באינטרנט שלא יכולנו למצוא אותו ואז היינו צריכים מנועי חיפוש כמו altavista, יאהו וגוגל", הוא סיפר.

לשאלת וייס אם הוא חושב שהאינטרנט הורס את הקשר שלנו כחברה, הוא ענה כי "לפעמים, בחצות, כשאני נאלץ לענות על עוד אימייל, אני אומר לעצמי: מי אחראי על הדבר הזה. אבל ברצינות, עבורי הטכנולוגיה עוזרת לתחזק קשרים חברתיים ולא הורסת אותם. אבל אנשים שנכנסים לחדר שלהם, לא מייצרים קשר עם אנשים אחרים פנים מול פנים וכל היום נמצאים מול הטכנולוגיה, זה לא טוב".

וייס הקשתה ושאלה אם האינטרנט הופך אותנו לטיפשים וסרף הביא דוגמה מארון הספרים האישי שלו. "אני יכול לעמוד מול הספריה הענקית שיש לי בבית, ואני יודע שיש איפשהו שם את המידע שאני צריך, אבל אני לא יודע איפה בדיוק. היכולת של גוגל למצוא ספרים עם תוכן רלבנטי זה אחד מהכלים הכי חשובים שיש לנו. האינטרנט עוזר לי במקום כזה למצוא את המידע ואז אני יודע באיזה ספר זה יהיה ושולף אותו מהספריה אם אני צריך להתעמק בו. האינטרנט לא הופך אותנו לטיפשים יותר אלא מביא לנו מידע שאחרת לא היינו מגיעים אליו. "מורה התלונן בפניי שהתלמידים שלו מגיעים לשיעור עם הלפטופים וכל הזמן משתמשים בהם במהלך השיעור. אז שאלתי אותו: 'מה הם עושים? גולשים לפייסבוק?' אז הוא אמר לי: 'לא. הם מחפשים מידע כדי להתעמת עם מה שאני מעביר להם בשיעור'. אז עניתי לו: 'מעולה, למה אתה מתלונן? הם משתתפים בשיעור בזה שהם מחפשים מידע שקשור אליו'.

הריאיון עצמו נגע, איך לא, לקדמת הטכנולוגיה שגוגל מציגה היום - המשקפיים החכמות שלה. "גוגל גלאס הוא רעיון מעולה כי הוא מביא את הרשת לעולם שבו אתה נמצא. אני משתמש בהם לא מעט לאחרונה. זה לא חוסם לך את שדה הראייה, זה עוזר לך להתמצא ואפילו לצלם תמונות ולשמור אותן באופן פרטי. מצד שני, אני לא יודע אם בעוד שנתיים כולם ילכו עם גוגל גלאס".

אין זה הביקור הראשון של סרף בישראל ולמרות זאת, קשה להתעלם ממנו בקהל הרחב. הוא בן 69, גבוה, מזוקן ובעיקר מסתובב בחליפת שלושה חלקים בחום הסתווי של אילת. "אני תמיד הולך ככה", הוא מספר. "תמיד התלבשתי שונה מאחרים. כשהייתי בבית הספר הסתובבתי עם מזוודה קטנה. את החליפה התחלתי ללבוש כשהגעתי לוושינגטון לאחר שהצטרפתי ל-DARPA (סוכנות המחקרים המתקדמים של מחלקת ההגנה בארה"ב - ר' ג'). אשתי אמרה לי שאני חייב חליפת שלושה חלקים. אז הלכנו ל-Sears וקנינו.

"בוושינגטון הופעתי מול הקונגרס ודיברתי על תוכנית המחקרים שלנו. כשחזרתי קיבלתי טלפון שאמרו לי: הנאום היה נחמד אבל היית הנואם שלבוש הכי יפה אי פעם. מאז אני לובש חליפת שלושה חלקים. אני מפחד שאם אלבש משהו אחר, זה יפחיד אנשים", הוא אומר וצוחק.