מצלמות הווידיאו לרכב שיצילו אתכם מדוחות תנועה

נהגים מתלוננים על דוחות לא מוצדקים, אך בהיעדר הוכחה לחפותם הם משלמים את הקנסות ■ מי אשם בתאונה? האם באמת עצרתם בתמרור עצור? והאם השוטר החליט להתעלל בכם שלא בצדק ■ "גלובס" יצא לנסיעת מבחן

מילה של נהג מול מילה של שוטר בדרך כלל משאירה את הנהג בנחיתות באולם בית המשפט, וזו כנראה הסיבה לפריחתו של ענף מצלמות הווידיאו הייעודיות לרכב, המותקנות בסביבת הנהג, בשמשה הקדמית מתחת למראה האחורית.

מדובר במכשיר לא גדול, הכולל מסך קטן ומצלמת וידיאו ומקליט את הנראה בכביש. הפתרון הטכנולוגי הפשוט הזה מאפשר לנהג לתעד את הנסיעה וכך להחזיק בהוכחה במקרה שהוא מואשם בדבר עבירה, למשל, עקיפה או אי עצירה בתמרור עצור.

גם במקרה של תאונת דרכים, יש תיעוד למה שהתרחש וקל יותר להבין מי אשם. בנוסף, יש אמצעי נוסף להוכיח לחברת הביטוח את אשמתו של נהג אחר. מאחר שלא מדובר במוצר יקר, ייתכן שזו אחת הקניות היותר משתלמות עבר הנהג הישראלי. אפילו השתתפות עצמית אחת בגובה אלפי שקלים, או קנס לא מוצדק אחד של מאות שקלים, יעלו יותר ממצלמה כזו.

המחירים למצלמות מהסוג הזה נעים בין 140 שקל עד כ-1,000 שקל. למרות שכולן מבצעות את העבודה, ההבדלים בין הדגמים הזולים ליקרים משמעותיים מבחינת עיצוב המוצר, גודל המסך, איכות המסך, וכמובן, איכות הצילום עצמו. חלק מהדגמים מגיעים עם ממשק בעברית וחלק רק באנגלית. בדגמים היקרים אפשר גם למצוא התקן GPS היכול להוסיף את מיקום הצילום ואת מהירות הנהג.

השוטרים מצדם, לא בהכרח מודעים לקיומן של מצלמות הווידיאו ברכב ולעובדה שנהגים רבים מצלמים את הנסיעה. לפני מספר חודשים העלה נהג ישראלי סרטון וידיאו ליו-טיוב, שבו הוא מראה שהוא עוצר בתמרור עצור, אולם לאחר מספר מטרים עוצר אותו שוטר ונותן לו דו"ח תנועה.

בסרטון מתועד הנהג מסביר לשוטר שהוא עצר בתמרור ושיש לו אפילו סרטון וידיאו שמוכיח זאת. לאחר הפרסום בחדשות ערוץ 2, החליטה משטרת התנועה לוותר על הדוח. מקרים רבים דומים פורסמו באתרי הרשתות החברתיות, המציגים עד כמה קל לשוטרים לתת דוחות על עבירות שהנהגים לא ביצעו, למרות התיעוד. כנראה רק פנייה לבית דין לתעבורה, פרסום רחב היקף בפייסבוק או בתקשורת יכולה לעזור במקרים כאלו.

מצלמות ההקלטה ברכב מתגלות כיעילות לא רק כדי לתעד נהיגה כחוק. כך למשל ברוסיה, שם המצלמות הללו פופולריות מאוד, תפס לפני מספר חודשים נהג בעין העדשה התרסקות של מטוס נוסעים. נהג אחר ברוסיה הצליח לצלם עובר אורח שקפץ לכביש בכוונה כדי לגרום לתאונת דרכים. באפגניסטן צולמה התרסקות של מטוס תובלה של חיל האוויר האמריקני.

יצרניות לא מוכרות

אחת הבעיות היא המבחר. רוב הדגמים הם של יצרנים עלומי שם ויש רק מעט מותגים מוכרים, כמו Mio או Novogo. הבעיה בשוק שבו פעילים בעיקר שחקנים לא מוכרים היא היעדר תמיכה בעברית, חוסר חדשנות ומיעוט השקות של דגמים חדשים. מטבע הדברים, כאשר אין יצרנית מוכרת מאחורי המכשיר, קשה לדעת מה איכות המוצר שרוצים לקנות.

בדיקה של שתי מצלמות בשתי רמות מחיר שונות מגלה הבדלים באיכות הצילום ובאיכות המסך, כשדווקא הדגם הזול יותר הוא זה שמספק ממשק בעברית.

Mio, דגם MiVue 388: יקרה ואיכותית, אך מסובכת

המותג Mio המוכר מעולם מכשירי הניווט לרכבים מציע את MiVue 388. מדובר במצלמה יחסית יקרה - 900 שקל, אבל היא מציעה מגוון אפשרויות.

צילום: זווית צילום רחבה של 120 מעלות באיכות Full HD. איכות הצילום בהחלט טובה למוצר מהסוג הזה. ניתן גם להוריד קצת באיכות התמונה כדי לחסוך בגודל הקבצים הנשמרים על כרטיס הזיכרון. התוצאות ביום מוצלחות ובלילה מספקות בשביל לראות בצורה טובה את המצולם. במיו טוענים שהמוצר מגיע עם עדשת זכוכית המאפשרת חדירת אור וחיישן LoLux המספק רגישות לאור חלש.

מסך: מסך בגודל 2.4 אינץ' באיכות בינונית. המסך תלוי על מתלה שניתן לכוון לזווית הצילום הטובה ביותר. מעבר להגדרות הראשוניות במכשיר, אפשר להחשיך את המסך באופן קבוע, כך שהוא לא יפריע לנו בנסיעה וניגש אליו רק במקרה הצורך.

ממשק: הממשק לא מגיע בעברית, וחבל שכך. הוא לא מסובך במיוחד, אבל אנחנו חושבים שאפשר היה להשקיע קצת יותר בלפשט אותו. לא כל היכולות מובנות והמשתמש צריך להשקיע זמן בלמידת במכשיר הזה.

יכולות: מעבר לצילום, יש יכולת להתראת מצלמת מהירות. היכולת הזו עלולה להפריע למהלך הנהיגה, במיוחד כאשר היא מתריעה על מצלמות במקומות שבכלל אין בהם מצלמות. אפשר לבטל אותה בממשק המכשיר.

בשורה התחתונה: מדובר במצלמה יקרה שעושה את העבודה, אבל אפשר היה להשקיע קצת יותר בממשק ובגיור לעברית.

Novogo, דגם NV09: זולה עם איכות צילום נמוכה ומסך גרוע

מותג Novogo מוכר מעולם מכשירי הניווט לרכב ומציע מצלמת וידיאו לסביבת הנהג. דגם NV09 זול במיוחד - 150 שקל ברשת באג.

צילום: המכשיר מאפשר לצלם וידיאו ברזולוציה של 1280 על 960 פיקסלים. התוצאה היא איכות צילום נמוכה מאוד, אפילו גרועה.

נכון שמדובר במוצר זול, אבל התוצאה היא משהו שפשוט לא נעים לראות.

מסך: מסך קטן במיוחד בגודל 1.8 אינץ' באיכות נמוכה מאוד. ניתן להשאיר את המסך פועל בזמן הנהיגה או לסגור אותו פיזית באמצעות קיפול שלו לתוך המכשיר.

המצלמה מגושמת ותופסת הרבה מקום.

ממשק: למרבה הפלא הדגם הזה מגיע עם ממשק בעברית. הוא יחסית פשוט לשימוש אבל העיצוב שלו נראה מיושן מאוד ומאחר שהמסך באיכות לא טובה, לא נעים להשתמש בו.

בשורה התחתונה: ה-NV09 של Novogo הוא מוצר שעדיף לוותר עליו, אלא אם כן המחיר הנמוך שלו קורץ במיוחד.