השבוע בוול סטריט: ג'נט יילן תחשוף גישתה לגבי מדיניות הפד

מתחילת השוק השורי ב-2009, מדד הבנצ'מרק של ארה"ב הוסיף לערכו 160% ■ ביום חמישי יערך שימוע בסנאט לג'נט יילן, מי שעתידה להיכנס לנעליו של היו"ר בן ברננקי ■ מאקרו: המאזן המסחרי, תביעות האבטלה השבועיות ועוד

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להפתח מחר (ב') על רקע שלל הנתונים הכלכליים שפורסמו בסוף השבוע, במרכזם דוח התעסוקה ונתון הצמיחה. המשקיעים יתמקדו בעיקר בנאומים של בכירי הפד ובראשם ג'נט יילן, שתישא דברים בסנאט ביום חמישי ותחשוף את עמדותיה לגבי המדיניות המוניטארית.

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות וסגר שבוע חיובי נוסף. מתחילת השנה מדד ה-S&P זינק בכ-23% ומתחילת השוק השורי ב-2009, מדד הבנצ'מרק של ארה"ב הוסיף לערכו 160%. מכפיל הרווח של המדד טיפס לרמה של 25 ורבים סבורים כי השוק יקר ומסוכן מדי.

הנרי בלודג'ט, פרשן כלכלי ועורך באתר "ביזנס אינסיידר", טוען כי הוא אומנם ישמח אם השוק ימשיך לעלות משום שהוא מחזיק במניות אך לצערו הוא אינו מוצא נתונים שיתמכו בהמשך העליות. בלודג'ט מציין כי ישנם מספר יחסי שווי המעידים כי השוק מתומחר גבוה מדי ולכן, לפי הערכות, עלול לרדת בכ-40%-55%.

בסוף השבוע פורסמו בארה"ב שני נתונים מהותיים, שסייעו לשפוך אור על מצבה של הכלכלה הגדולה בעולם. הצמיחה במשק האמריקאי האיצה ברבעון השלישי לקצב של 2.8% לעומת 2.5% ברבעון. עם זאת, אורי גרינפילד מבית ההשקעות פסגות מציין בעניין זה כי מנועי הצמיחה במשק האמריקאי קצב הגידול של הצריכה הפרטית ירד ל-1.5% לעומת 1.8% ברבעון קודם. השקעות הפירמות האטו גם כן ל-1.4% לעומת 4.7%.

ביום שישי פורסם דוח התעסוקה, שהצביע על כך שבחודש אוקטובר נרשמה במשק האמריקאי תוספת של 204 אלף משרות, תוספת גבוהה בהרבה מקונצנזוס החזאים שעמד על כ-120 אלף משרות. תוספת המשרות של אוגוסט-ספטמבר עודכנה כלפי מעלה ב-60 אלף משרות. "סך הכל מדובר בהחלט על דו"ח חיובי אך לא כזה שאמור להעיף אותנו מהכיסא", מציין גרינפילד. "התחזיות הנמוכות של החזאים נבעו בעיקר מהאכזבה של דו"ח התעסוקה הקודם ומהחשש שלהשבתה תהיה השפעה על הנתונים".

אז כיצד ישפיעו הנתונים הללו על החלטות הפד? "מצד אחד מדובר על דו"ח טוב בהרבה מזה של חודש קודם כך שההסתברות לתחילת צמצום ההרחבה הכמותית בדצמבר גדלה אך מצד שני ממוצע תוספת המשרות בששת החודשים האחרונים עדיין נמוך מזה שנרשם כשהפד החל לדבר על צמצום ההרחבה (174 אלף לעומת 210 אלף בפברואר). בנוסף, האינפלציה אפילו ירדה מעט ועומדת על 1.2% בלבד (שינוי ב-12 חודשים האחרונים במדד הליבה של ה-PCE). לכן, ההחלטה תתקבל כנראה על סמך שאר הנתונים שיתפרסמו עד ישיבת הפד (ב-18 בדצמבר)", מעריך גרינפילד.

המשקיעים יתרכזו השבוע בשימוע (יום ה') שיערך בסנאט לג'נט יילן, סגניתו של יו"ר הפד בן ברננקי ומי שנבחרה להחליפו לאחר פרישתו בחודש ינואר. יילן תחשוף את עמדותיה בכל הנגוע לכלכלה האמריקאית והמדיניות המוניטוארית בה נוקט הבנק. לצד נאומה של יילן, בכירי הפד ימשיכו לספק כותרות השבוע וישאו דברים שיעסקו בעתיד התוכניות להקלה כמותית.

מעבר לכך, בזירת המאקרו יתפרסמו מספר נתונים מהותיים, כגון מאזן התקציב הפדרלי (יום ד'), המאזן המסחרי ותביעות האבטלה השבועיות (יום ה') וכן מדד האמפייר סטייט והתפוקה התעשייתית (יום ו').