עסקת הענק של בריטיש טלקום עם אופ"א: כל ההשלכות

המלחמה הגועשת בין BT ו-BSkyB הובילה למכירת זכויות השידור של ליגת האלופות בבריטניה תמורת מחיר דמיוני ■ ניתוח "גלובס": כל משמעויות העסקה

דבר כזה לא רואים בכל יום, לא בכל יומיים, אפילו לא בכל עשור. אם נעשה למה שקרה בסוף השבוע הנפשה להתרחשות מוכרת מעולם הספורט - אז זה כמו שמתאגרף במשקל כבד, אלוף נצחי שאין עליו עוררין - יחטוף חבטה קשה לפרצוף, ויתרסק לקרשים בנוקאאוט מהדהד.

הנה הסיפור: חברת BSkyB, ענקית התקשורת של רופרט מרדוק שמפעילה בין היתר טלוויזיה בלוויין בבריטניה - איבדה את זכויות השידור של הצ'מפיונס ליג לעונות 2015/16-2017/18. בריטיש טלקום (BT), חברת התקשורת הציבורית הוותיקה, שהשיקה באוגוסט ערוצי ספורט בתשלום שהפכו מהר מאוד ללהיט בממלכה והצליחו לצבור למעלה מ-2 מיליון בתי אב מתחברים בתוך חודשים ספורים - גרפה את כל הקופה, וקנתה מאופ"א בלעדית את השידורים הנחשקים (העסקה כוללת גם את שידורי המפעל המשני - הליגה האירופית). המחיר ששילמה BT הוא פנטסטי בכל קנה מידה: 897 מיליון ליש"ט בסך הכל, גבוה ב-125% לעומת ה-400 מיליון ליש"ט שמרכיבים את החוזה הנוכחי, סכום אותו משלמות בצוותא BSkyB והערוץ המסחרי ITV.

***

השליטה של Sky על שוק זכויות הספורט הבריטי החלה להיבנות ב-1992, אז חתמה על עסקת ענק לשידורי הליגה האנגלית (ביחס לאותה תקופה), בשווי של 304 מיליון ליש"ט לחמש שנים. הליגה מותגה מחדש כ"פרמיירליג", ומרדוק תיאר את העסקה בתור "הכלי שיפרוץ את המצור הקיים על שוק הטלוויזיה", ויאפשר לערוצים בתשלום להתרומם. התחזית של הטייקון האוסטרלי-אמריקאי התבררה כמדויקת, כשרשת ערוצי הספורט של Sky גדלה לכדי אימפריה והיוותה את אחד הגורמים המרכזיים לעובדה ש-BSkyB רושמת כיום כ-10.4 מיליון בתי אב בבריטניה שמחוברים לשירותי הטלוויזיה שלה. "BSkyB בנתה את העסק שלה על שידורי כדורגל. זו היתה ליבת העסק שלה, מיום הקמתה", כותב אואן גיבסון ב"גרדיאן".

הכל התנהל על מי מנוחות. בכל מכרז מחדש דאגה Sky להגדיל את הסכום שהיא משלמת על הפרמיירליג כדי לשמר את ההגמוניה. כל זאת עד השנה שעברה. BT, שמפעילה בבריטניה שידורי טלוויזיה בכבלים ובטכנולוגיית IPTV, שמה לה למטרה לנגוס בנתח מהאימפריה של מרדוק. השיטה? בדיוק אותה שיטה שבה נקט מרדוק לפני למעלה מ-20 שנה: ניסיון להשתלט על שוק הטלוויזיה באמצעות שידורי כדורגל, תוך כדי הצעת מחירים דמיוניים. העסקה האחרונה של BT עם אופ"א מהווה את המשך התנופה האדירה שלה, שהחלה עם רכישת זכויות של 38 משחקי פרמיירליג בשנה למשך שלוש עונות, החל מ-2013/14, תמורת 738 מיליון ליש"ט. עסקה זו לא הזיקה באופן משמעותי ל-Sky, שממשיכה להחזיק במרבית הזכויות של הפרמיירליג (116 משחקים בשנה תמורת 2.3 מיליארד ליש"ט לשלוש עונות), אבל רכישת זכויות הצ'מפיונס "ממשיכה לאותת על רצינות הכוונות של BT", צוטט ביום ראשון ב"סאנדיי טיימס" דן ג'ונס, שותף בחטיבת הספורט של פירמת Deloitte, ו"על הנכונות שלה להשקיע כסף גדול שישנה את כללי המשחק בשוק הטלוויזיה".

המלחמה הזאת צפויה לגבות קורבנות - ועל הדרך להקפיץ את מחירי הזכויות לרמות שטרם נראו כמותן: כבר כיום שוות זכויות הפרמיירליג, כולל אלו של השידורים בחו"ל, כ-5.5 מיליארד ליש"ט ב-3 שנים, יותר מכל ליגת כדורגל אחרת בעולם. "בכל שנה שואלים אותי מתי בועת שידורי הכדורגל תתפוצץ ומתי המחירים יפסיקו לצמוח, אבל אין דבר שדומה לזכויות שידור של כדורגל", מסביר ג'ונס. אנליסטית המדיה המובילה, קלייר אנדרס, חידדה ב"טלגרף" את הנקודה, בהתייחס לעסקה החדשה של BT עם אופ"א: "חוזה שקופץ בפעימה אחת מ-400 מיליון ליש"ט ל-900 מיליון? זו רמת אינפלציה שלא נראתה כמוה מעולם באף עסקת מדיה במדינות המפותחות".

כשב-BT הודיעה בתחילת 2013 על השקת ערוצי ספורט ייעודיים וכניסה לשוק, ראשי Sky "פיתחו תוכנית אסטרטגית 'לחנוק את BT עוד כשהיא קטנה', ולמנוע את צמיחתה", לדברי כתב "האינדיפנדנט", מייקל קלווין. רק שהכסף בסופו של דבר מדבר, ו-Sky, שהצעתה האחרונה לאופ"א עמדה על 500 מיליון ליש"ט עבור בלעדיות על שידורי הצ'מפיונס - נרדמה בשמירה. "התוכנית האסטרטגית" של מרדוק ושות' כשלה, וכעת אפשר לקבוע באופן רשמי: יש מתאגרף חדש שיכול לערער על אלופת העולם במשקל כבד.

רופרט מרדוק / צלם: רויטרס
 רופרט מרדוק / צלם: רויטרס

***

רק שעם כל הכבוד למלחמות הפנימיות בשוק הטלוויזיה הבריטי - אותנו מעניין קצת פחות איזה בקבוקי שמפניה הן יגרמו לבעלי המניות של BT לפתוח היום (החברה נסחרה בלונדון הבוקר לפי שווי של כ-29.4 מיליארד ליש"ט), וכמה שעות שינה תפסיד בגללן משפחת מרדוק. קצת יותר מעניינות ההשלכות עבור הספורט עצמו. ולמען האמת, המשמעות של קרב הזכיינים בבריטניה היא עצומה: בדיוק כמו ב-1992, גם הפעם הטלוויזיה צפויה לשנות באופן ניכר את העתיד של הכדורגל, רק שהפעם לא רק של הכדורגל האנגלי - אלא של הכדורגל האירופי בכללותו.

רק בחודשים האחרונים החלה אופ"א לשווק את זכויות הצ'מפיונס ליג והליגה האירופית לשנים 2015-2018, ואנגליה היא אחד השווקים הראשונים שבה היא סוגרת עסקאות. העסקה הראשונה נחתמה בספטמבר עם אל-ג'זירה, ומקיפה מספר רב של מדינות במזרח התיכון, אפריקה ואירופה. לפי דיווחים, גם העסקה של אל-ג'זירה, כמו זאת עם BT, משודרגת באופן ניכר לעומת זאת של השנים 2012-2015.

רק לפי שתי העסקאות הללו, אפשר להמר די בוודאות כי אופ"א עומדת לנפח עוד יותר את ההכנסות שלה מליגת האלופות, מה שישליך באופן ישיר על הכספים שהיא תעביר לקבוצות שישתתפו במפעל החל מעונת 2015/16. במעגל החוזים הנוכחי, מכניסה אופ"א כ-1.12 מיליארד ליש"ט בעונה מליגת האלופות, בגין חוזי שידור ופרסום. מתוך סכום זה, כ-755 מיליון ליש"ט מגיעים ישירות למועדונים. אם אל-ג'זירה ו-BT מסמנים מגמה עתידית כלשהי - הרי שברור כי הסכומים האלו יקפצו כלפי מעלה באופן ניכר החל מ-2015. יובנטוס האיטלקית גרפה אשתקד 55 מיליון ליש"ט באופן ישיר מאופ"א בעקבות ההופעה שלה בצ'מפיונס ליג. על-פי הערכות שונות, החל מ-2015, חלק קטן מהקבוצות המשתתפות, במיוחד אלו שיגיעו לשלבים המתקדמים של ליגת האלופות - יוכלו להגיע גם לאיזורים של 80 עד 90 מיליון ליש"ט בעונה מאופ"א.

במבט רחב יותר, אופ"א תוכל בעקבות הכספים החדשים להסיר מעליה את עננת "ההתנתקות" שתמיד מרחפת מעליה, כשלאורך שנים עולה שוב ושוב הנושא של "סופרליג" אירופית, עצמאית וסגורה, וכמובן מנותקת מאופ"א - בה ישחקו הקבוצות הבכירות ביבשת בינן לבין עצמן מספר פעמים בשנה, במטרה להגדיל את ההכנסות. מועדוני העל של היבשת ציפו מאופ"א לספק סחורה רצינית לקראת חוזי ליגת האלופות של 2015 - ואופ"א, נכון לעכשיו, עונה על הציפיות.

***

יש עניין אחד שאופ"א לא פותרת באמצעות החוזים האלו, להיפך: הם רק גורמים למצב להחמיר. הפערים בין העשירים לעניים ביבשת רק ימשיכו לגדול כעת. עם העלאת המענקים של הצ'מפיונס ליג - הקבוצות שמשתתפות שם באופן קבוע ימשיכו להשאיר אבק לכל היתר, ובצורה קיצונית יותר מבעבר.

החוזים החדשים צפויים לתת יתרון מסוים גם לקבוצות האנגליות (בהנחה שזכייני השידורים באיטליה, גרמניה, צרפת וספרד לא יפתיעו אותנו באופן מרעיש), בשל האופן שבו מחלקת אופ"א את הכסף למשתתפות במפעלים האירופיים: המדינות שמביאות לאופ"א את הסכומים הגבוהים ביותר מהסכמי טלוויזיה - הן גם אלו שבאופן כללי יתוגמלו ביד רחבה ביותר (סעיף ה-Market Pool). מה זה אומר מבחינת הפרמיירליג? בעיקר דבר אחד: שהמאבק הלוהט גם ככה על כניסה לארבע המקומות הראשונים בטבלה, המוליכים להשתתפות בצ'מפיונס ליג - יהפוך לבית משוגעים של ממש.

פטריס אברה, לואיס סוארז, פרמיירליג / צלם: רויטרס
 פטריס אברה, לואיס סוארז, פרמיירליג / צלם: רויטרס