חברת הביומד אורסקאן הגישה טיוטת תשקיף

החברה, שבשליטת חברה של יצחק תשובה, רושמת הכנסות של כ-268 אלף דולר ■ עוסקת בפיתוח מוצרים לאבחון סרטן העור וכן מוצרים לשוק האסתטי ■ תנסה לגייס עד 25 מיליון שקל לפי שווי של עד 50 מיליון שקל לפני הכסף

חברת אורסקאן, המפתחת מוצרים לאבחון סרטן העור וכן מוצרים לשוק האסתטי, ונמצאת בשליטת חברה בבעלות יצחק תשובה, הגישה טיוטת תשקיף לגיוס הון בתל אביב. אורסקאן יוצאת להנפקה לא גדולה יחסית: היא מעוניינת לגייס כ-20-25 מיליון שקל לפי שווי של 40עד 50 מיליון שקל "לפני הכסף". החתם המתמחר הוא כלל פיננסים חיתום.

החברה החלה השנה במכירות, והכנסותיה בינתיים נמוכות. במחצית הראשונה של 2013 הן הגיעו ל-268 אלף דולר בלבד (לעומת 8,000 דולר בלבד בתקופה המקבילה אשתקד), והחברה הפסידה כ-244 אלף דולר, לעומת הפסד של 373 אלף בתקופה המקבילה. דוחות החברה נושאים הערת "עסק חי", וטרם ההנפקה יש בקופתה 261 אלף שקל.

בעלת השליטה באורסקאן היא וויט לויאל, חברה בשליטה מלאה של יצחק תשובה, המחזיקה ב-57.58% בחברה. וויט לויאל השקיעה באורסקאן בשנת 2010 סך של מיליון דולר, לפי שווי של 1.8 מיליון דולר, ובשנת 2012 השקיעה כ-330 אלף דולר, לפי שווי חברה של 4.8 מיליון דולר. כעת הודיעה כי תשתתף בהנפקה בהיקף של 2 מיליון שקל. שני יזמי החברה - יריב עוז ועינת קדרון, מחזיקים כל אחד כ-15.45% בה, ושני משקיעים פרטיים, יריב לרנר ועופר יונך, מחזיקים 5.76% כל אחד.

מוצר מסחרי לתחום האסתטי

אורסקאן הוקמה ב-2010 על ידי עוז וקדרון. הטכנולוגיה עליה בנויה החברה היא שיטה לשילוב של תמונות משתי מצלמות למודל תלת ממדי באמצעות אלגוריתם ייחודי שפיתחה, כדי לקבל תמונה טובה יותר של האובייקט שאותו רוצים לאבחן. המוצר המסחרי של החברה הוא מערכת לתחום האסתטי, לאבחון ותכנון טיפול קוסמטי על פי מודל תלת ודו-ממדי של פני המטופל.

מוצר זה מיוצר ומשווק על ידי חברת אלמה לייזרס, והסכם זה מהווה בשנים האחרונות 90%-95% ממכירות החברה. אלמה לייזרס נמכרה לפני מספר חודשים לתאגיד הסיני פוסון פארמה. בישראל משווקת החברה את המוצר לבד, אך הכנסותיה ממנו כעת אינן מהותיות.

מוצר נוסף אותו מפתחת החברה מאפשר צילום וסריקה של כל גוף הנבדק, במטרה לאתר נגעים ושומות החשודים כמועדים למחלות עור כולל סרטן. באמצעות התמונה התלת ממדית ניתן לבצע אבחנה טובה יותר, וכן לתעד את המצב ולהשוותו לצילום שיתבצע בבדיקה הבאה. מוצר של החברה המאפשר את הצילום והמידול התלת ממדי בלבד, כבר אושר לשיווק בארה"ב ללא צורך באישור הרשויות הרגולטוריות שם. כעת מפתחת החברה דור חדש של מוצר זה, שיעזור לרופא בניתוח התמונה, וזה כבר ידרוש את אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית). החברה מפתחת גם מוצרים נוספים.

כוונתה של אורסקאן לבצע הנפקה בת"א פורסמה ב"גלובס" ביוני, אולם באותה תקופה השוק נראה די סגור לחברות ביומד, לאחר שנוירוניקס לא הצליחה בהנפקתה וקדימהסטם, שהשלימה את ההנפקה בקושי, רשמה תשואה שלילית בימים הראשונים לאחריה. נראה כי אורסקאן החליטה להמתין לתקופה חיובית יותר. מאחר שבתקופה הנוכחית ישנו סנטימנט חיובי כלפי חברות ביומד והנפקות ביומד בחו"ל, אורסקאן מעזה כעת לבדוק האם גם השוק הראשוני בת"א נפתח לסקטור הזה.