רשות ההגבלים הרוסית פתחה בהליכים נגד טבע

טבע זומנה להתייצב בפני ועדה של רשות ההגבלים בשל הפסקת אספקת תרופת הקופקסון ■ ‏‏‎‎‏החברה משווקת ברוסיה 130 סוגי תרופות

עליית מדרגה במתיחות בין הרשויות ברוסיה לחברת התרופות טבע : ל"גלובס" נודע כי הרשות הפדרלית להגבלים עסקיים ברוסיה (‏‏FAS‏) פתחה לפני כמה ימים בהליכים נגד טבע בחשד להפרת דינים הקשורים להגבלים עסקיים ולתחרות. הרשות הרוסית אף מינתה ועדה לבחינת הנושא וזימנה את חברת טבע להתייצב בפני הוועדה במוסקבה. מטבע לא נמסרה בתגובה.

ההחלטה לפתוח בהליכים התקבלה לאחר התראה שהרשות הרוסית הוציאה לטבע, על רקע הפסקה חד צדדית של אספקת הקופקסון ברוסיה. לפני מספר שבועות דווח ב"גלובס", כי על רקע טענה זו, הרשות הרוסית התריעה בפני טבע על הפרה לכאורה של דיני הגבלים עסקיים, שעלולה לחשוף את טבע לחקירה ולהליכים משפטיים. הייתה זו הפעם השנייה שטבע מוזהרת בנושא, לאחר שבאוגוסט נשלחה אליה התראה דומה שלאחריה טבע חזרה לספק את התרופה. כעת כותבים ברשות הרוסית על "התחמקות בלתי מוצדקת" מאספקת הקופקסון, ומזמנים כאמור, את טבע להופיע בפני הוועדה.

הקופקסון היא תרופה מקורית של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, ומכירותיה בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2013 הגיעו ל-3.2 מיליארד דולר. לפי הערכות, מכירות הקופקסון בשוק הרוסי מגיעות לכחצי מיליארד שקל בשנה.‏ בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס", כי ברשות הבריאות הרוסיות מלינים על כך שבחודשים האחרונים טבע מספקת רק באופן חלקי תרופות שונות במדינה, בהן לדוגמה תרופת ה-‏‏‏Carboplatin‏ המיועדת לחולי סרטן. המפיצה שעמה עובדת טבע ברוסיה היא החברה המקומית ביוטק.

בד בבד, טבע עצמה דיווחה בשבוע שעבר כי זיהתה ברוסיה (כמו גם במספר מדינות במזרח אירופה ואמריקה הלטינית) סוגיות מסוימות העלולות להוות הפרה של החוק האמריקאי שנוגע למתן שוחד במדינות זרות (‏‏‏FCPA‏) או הפרה של החוק המקומי. במילים אחרות, טבע חושדת שעובדיה היו מעורבים במתן שוחד.

השוק הרוסי נחשב בטבע שוק חשוב, שיש לה בו נוכחות חזקה והיא מתכננת להתרחב בו. טבע משווקת ברוסיה כ-130 סוגים של תרופות גנריות, תרופות ‏‏OTC‏ (ללא מרשם) ומוצרים מקוריים שבראשם הקופקסון. ‏‎‎