מי הם 4 המועמדים הסופיים לתפקיד פרקליט המדינה?

ועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה קבעה כי המועמדים הסופיים לתפקיד יהיו השופטים צבי סגל ואבי זמיר ועוה"ד שי ניצן ושוקי למברגר ■ פרופ' יורם רבין, פרופ' גבריאל הלוי, עו"ד יהושע רזניק ועו"ד עפר ברטל נותרו מחוץ למרוץ

ארבעת המועמדים הסופיים לתפקיד פרקליט המדינה הבא הם: שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי סגל; שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אבי זמיר; המשנה ליועמ"ש לתפקידים מיוחדים, שי ניצן; והמשנה לשעבר לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, שוקי למברגר - כך החליטה היום (ד') ועדת האיתור, בראשות היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, בתום דיון שארך כשעתיים וחצי.

הוועדה דנה בשמונת המועמדים שהציגו את מועמדותם, ואולם החליטה שלא לקדם לשלב הבא את פרופ' יורם רבין, פרופ' גבריאל הלוי, עו"ד יהושע רזניק ועו"ד עפר ברטל.

בשבוע הבא תקיים ועדת האיתור ראיונות עם ארבעת המועמדים שעלו לשלב חצי-הגמר, ולאחר מכן תקיים דיונים נוספים, במטרה להחליט על המועמד הסופי או המועמדים הסופיים שיומלצו על-ידה לשרת המשפטים ציפי לבני. בשלב זה יידרש בוועדה רוב של ארבעה מתוך חמשת חבריה, כדי להמליץ על מועמד.

מלבד וינשטיין, המשמש כיו"ר ועדת האיתור, חברים בוועדה גם מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף; נציב שירות המדינה, עו"ד משה דיין; נציג האוניברסיטאות, פרופ' אריאל בנדור; ונציגת הציבור, עו"ד רחל תורן.

מינוי מתוך המערכת

החלטת הוועדה משקפת מגמה מובהקת למנות לתפקיד אדם מתוך מערכת המשפט, במובנה הרחב, ולא מינוי חיצוני מהשוק הפרטי או מהאקדמיה. כך עולה מההחלטה להעלות לשלב הבא את שני המועמדים הפנימיים ממשרד המשפטים, ניצן ולמברגר, וכן את שני השופטים המחוזיים שהציגו את מועמדותם, זמיר וסגל, ומאידך להשאיר בחוץ את שני נציגי האקדמיה, רבין והלוי, ואת שני הסנגורים מהשוק הפרטי, רזניק וברטל. ההחלטה תואמת את גישתו של היועץ וינשטיין, שהודיע כבר בתחילת הדרך כי יעדיף למנות מועמד פנימי מתוך המערכת.

שניים מתוך ארבעת המועמדים הם מועמדים שהגישו את הטפסים בימים האחרונים, במסגרת חלון הזמנים הנוסף שהעניקה הוועדה להצגת מועמדות. מדובר בשופט זמיר ובעו"ד למברגר, שהגישו את מועמדותם ברגע האחרון, ביחד עם פרופ' רבין.

על-פי ההערכות, גורמים בוועדת האיתור אותתו לשלושת המועמדים להגיש את הטפסים. עם זאת, ההערכה היא כי רוטקופף פסל את עצמו מהדיון בשלב שבו נדונה מועמדותו של פרופ' רבין, בשל הקשרים המקצועיים הקרובים ביניהם בעבר בבית-הספר למשפטים במכללה למינהל.

אין פייבוריט

על-פי הדיון שהתקיים בין חברי הוועדה בשלב הנוכחי, לא ניתן להצביע לפי שעה על מועמד הנחשב פייבוריט לתפקיד, שאותו יפנה פרקליט המדינה הנוכחי משה לדור בעוד כחודש.

מועמדותו של השופט אבי זמיר (52) מבית המשפט המחוזי בתל-אביב הולכת ומתחזקת בקרב חברי הוועדה. זמיר דן כיום בתיקים אזרחיים במותב יחיד, וחבר בהרכב פשעים חמורים במחוזי, שבו הוא מכהן משנת 2007. הוא מרצה בקורסים למשפט חוקתי ולמשפט מינהלי בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל-אביב. בעברו סדרת מאמרים אקדמיים בתחום הפלילי, לרבות בנושא הגנה מן הצדק.

גם השופט צבי סגל (65) נחשב מועמד משמעותי. בשנותיו על כס השיפוט טיפל סגל בשורת תיקים פליליים מרכזיים, ובהם רוצח השופט עדי אזר; תיק אלי פימשטיין שרצח את בתו התינוקת הודיה קדם; דניאל מעוז שהורשע ברצח הוריו; פרשת ההתעללות בחוסים במוסד "איתנים" ועוד. בעברו היה סגל איש פרקליטות מחוז דרום, שבה אף ניהל את המחלקה לפשעים חמורים.

פרקליט המדינה
 פרקליט המדינה