מבחן דרכים: הרנו קפטור החדש - שגריר של תרבות

הרנו קפטור החדש הוא מייצג נאמן של צרפת: נוצץ, נוטף שיק אופנתי וחסכוני מאוד ■ קרב קשה מאוד ממתין לו בפלח שוק שמצטופף במהירות

מכוניות הן לעתים קרובות שגרירות גלובליות שמייצגות את התרבות של מדינת המקור שאליה משתייך יצרן הרכב. זו הסיבה שבגללה יצרן רכב צרפתי, למשל, לעולם לא יקרא למכונית חדשה מתוצרתו בשם אנגלי. מנקודת המבט של הצרפתים קיימת רק שפה אחת שבה מדברים בני תרבות - וזו הצרפתית כמובן. אנגלית היא שפה שנחוצה רק לצורך קיום תקשורת בסיסית עם הפראים שמאכלסים את הקולוניות הצרפתיות בעבר (ובעתיד).

לפיכך, אם הוזמנתם להתארח אצל צרפתים אמיתיים, אל תספרו להם בגאווה כי רכשתם זה עתה את הרנו קאפצ'ר החדשה, כפי שהיא מכונה בארץ על ידי אנשי המכירות של רנו. השם הנכון הוא קפטור (מבוטא קאפ-טיור), וכל ניסיון לקרוא לה בשם אנגלי עלול להסתיים בתקרית דיפלומטית.

ענייני תרבות ושפה לחוד. הרנו קפטור הוא רכב פנאי קומפקטי, שנועד לסגור פער קריטי בהיצע הדגמים האירופי של רנו. אמנם לקונצרן רנו-ניסן כבר יש דגם מצליח מאוד בפלח הזה - הג'וק הידוע - אבל ברוב מדינות אירופה קיימת הפרדה מוחלטת בין סוכנויות ניסאן לבין סוכנויות רנו. המשווקים העצמאיים של רנו דרשו דגם מקביל משלהם ורנו נענתה לבקשה. היא ביצעה את האלכימיה ההנדסית הידועה של תעשיית הרכב ויצרה, בזמן שיא, דגם חדש, שהוא בחלקו ניסן ג'וק ובחלקו רנו קליאו.

בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, הקפטור שונה מאוד מהג'וק. הוא נוטף שיק צרפתי מכל פינה, החל בחרטום עם "שפם" צרפתי ענק, עבור דרך קימורי צד, שלא היו מביישים רקדנית במולאן רוז', וכלה בחישוקי גלגלים גדולים ומרהיבים, צביעה נוצצת ואפשרות להזמנת הרכב בשני גוני צבע שונים, לגג ולגוף. זה רכב שהיה יכול להתמקם בצורה טבעית ומכובדת בכל חלון ראווה מהודר בשדרות האליזה, וגם על כבישי ישראל הוא זכה ליותר תשומת לב מכל רכב אחר של רנו שבו נהגנו בשנים האחרונות.

מפתן הכניסה לתא הנוסעים ממוקם בגובה אידיאלי, שכמעט אינו דורש למתוח את חוליות הגב ומתאים לבני כל גיל. התא הוא מהמרווחים בקבוצה הודות לבסיס גלגלים נדיב, תקרה גבוהה למדי ומשטחי זכוכית גדולים. שני מבוגרים ונער לא יתקשו להתמקם מאחור ולמתוח את רגליהם בנוחות. עיצוב הפנים צעיר ועדכני, או כפי שהגדירו זאת הנוסעים הצעירים שלנו: "מאגניב".

קו עיצוב הפנים נראה כאילו נלקח מעולם הצעצועים: שעונים לא עגולים שנמצאים בתוך מסגרת דמוית משקפי שמש, מסך מגע גדול (שעבר גיור כהלכה), תא כפפות שנשלף כמו מגירה, מתגים והגה בשרניים ושלל חלל אחסון בעיצוב מקורי. למרבה הצער, גם התחושה שמעבירים חלקי הפלסטיק הנוקשים בתא לקוחה מעולם הצעצועים - או מעולם רהיטי "עשה זאת בעצמך" - והאצבעות לא נתקלות אפילו במשטח רך אחד לרפואה. אפשר להתנחם בכך שכל העסק מורכב היטב ולא משמיע רשרושים וקולות מיותרים בעת הנסיעה.

מתחת למכסה המנוע העגלגל נמצא מנוע 1.2 ליטרים טורבו בהספק 120 כ"ס ותיבת הילוכים כפולת מצמדים. את השילוב הנמרץ הזה פגשנו כבר ברנו קליאו החדשה ובאופן מפתיע הוא לא מאבד מהמרץ שלו גם בקפטור הגדול יותר. התגובה ללחיצה על הדוושה היא מיידית, הורדות הילוכים מתבצעות במהירות וברהיטות, תאוצות הביניים מאפשרות עקיפות בטוחות והתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת מעט יותר מ-10 שניות.

לדחף הנמרץ הזה אחראים שלושה מרכיבים: מומנט מכובד של המנוע, שזמין כבר מ-2000 סל"ד; תיבה כפולת מצמדים, שכמעט אינה גוזלת כוח מהמנוע; ומשקל קל באופן מפתיע. הקפטור, למרות ממדיו הנדיבים, שוקל רק כ-1,150 ק"ג, מה שמעניק לו יחס הספק/משקל של מכונית סופר-מיני קומפקטית. דף הנתונים של הקפטור מצביע על צריכת דלק ממוצעת של 18.5 ק"מ לליטר ובנהיגה ריאלית רגועה אפשר להתקרב לאזור ה-15 ק"מ לליטר. רגל כבדה יותר על הדוושה, בשילוב עם כמה כבישים תלולים, תפחית לפחות 30% מהנתון הזה.

תחושת הנהיגה מזכירה סופר-מיני אירופאית עדכנית. מרכז הכובד נמוך יחסית למרות הגג הגבוה ומגביל את נטיית הגוף המיותר בפניות, הגלגלים הגדולים מייצרים אחיזת כביש בשפע, היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה, הבלמים נשכניים וההיגוי אינפורמטיבי למדי. בשילוב עם יחידת ההנעה הנמרצת, מקבלים מכונית שלא תטיל שיממון גם על נהגים חובבי נהיגה.

נוחות הנסיעה סבירה על כבישים סבירים, אבל מפגעי תשתית ישראליים עירוניים טיפוסיים כמו רמפות הרעדה, בורות, מכסי ביוב בולטים וכדומה, מאתגרים את הבולמים האחוריים ואת המתלה האחורי הצנוע, וחובטים בתא הנוסעים.

ומה לגבי נסיעת שטח? תגדירו "שטח". אם הכוונה היא לבוץ, סלעים, ערוצים ובורות, אז חבל על הטרחה. זה ייגמר בגרר. אם הכוונה היא למעבר על מדרכות גבוהות וצינורות השקיה ונסיעה על דרכי עפר וחצץ בדרך למקום חניה עירוני, שנמצא הרחק מעינם הפקוחה של הפקחים, הרי שהקפטור הוא כלי שטח רציני ומיומן.

רנו קפטור 1.2 ליטרים אוטומטי מאובזר כהלכה עולה בארץ הקודש כ-130 אלף שקל, והדגם המפואר באמת מפליג ל-137 אלף. חובבי החיסכון בכסף ובדלק יכולים להציב את עצמם בדגם ה-1 ליטר הידני (90 כ"ס) כבר תמורת 110 אלף שקל, וליהנות מאותה פוזה. המחירים די תואמים את המקובל בפלח, אם כי הסוזוקי קרוסאובר האוטומטי, להיט המכירות הנוכחי בישראל, זול יותר בכמה אלפי שקלים.

בשורה התחתונה הקפטור הוא כלי אופנתי, זריז ושימושי מאוד, שיעניק לבעליו נוכחות כביש מבלי לוותר על יכולות כביש. אם היה מגיע לפני חצי שנה, הוא היה יוצר באזז רציני בשוק. כיום הוא מתמודד בפלח צפוף שכולל כבר ארבע מתמודדות ועוד לפחות שלוש שנמצאות מעבר לפינה. שיהיה בהצלחה.

רנו קפטור
 רנו קפטור

המתחרות שבדרך

אופל מוקה

אל שברולט טראקס החדש, יצטרף בעוד זמן לא רב אחיו התאום, אופל מוקה. המוקה יגיע אלינו עם מנוע ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין בהספק 140 כ"ס והרבה מומנט ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. רמת האבזור תהיה מקיפה והמחיר יהיה מקביל לזה של השברולט.

פורד אקו-ספורט

נציג פורד בפלח המתפתח של המיני SUV הוא אקו-ספורט, המבוסס על הפיאסטה. זהו כלי קצר, רחב וגבוה עם תא נוסעים איכותי ומתוחכם נוסח הפוקוס. הוא יגיע אלינו עם מנוע 1.5 ליטרים בנזין ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים במחצית הראשונה של 2014.

יונדאי קומפקט SUV

יונדאי נמצאת כיום בשלבים מתקדמים של פיתוח קומפקט SUV משלה, על בסיס פלטפורמה של יונדאי I20. זה יהיה כלי בעיצוב מתקדם עם תא נוסעים מרווח לחמישה נוסעים ומנועים חסכוניים. ייתכן שיושק כבר בשנה הבאה.