ניתוח "גלובס": מה יהיה בשלב הבא של המפץ הגדול בסלולר?

האם שיתוף הפעולה בין פרטנר להוט מובייל יוביל לקשר דומה בין סלקום ופלאפון, איך תגיב רשות ההגבלים העסקיים ומה יקרה לגולן טלקום?

משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים עשויים להתמודד בשבועות הקרובים עם שאלה מסקרנת - האם דין עסקה לאיחוד רשתות בין פרטנר והוט מובייל דינה כעסקה בין פלאפון וסלקום? בעוד שהעסקה הראשונה נחתמה והיא תוגש לאישור הרשויות בזמן הקרוב, הרי שהעסקה בין סלקום ופלאפון עדיין לא נולדה והיא פונקציה של העסקה הראשונה.

העסקה בין הוט מובייל ופרטנר, להקמת רשת משותפת, היא בבחינת מפץ גדול בשוק התקשורת. התממשותה גרמה לזעזוע עמוק בפלאפון, סלקום וגולן טלקום שכן היה ברור שזו רק שאלה של זמן עד כמה ירחיקו שתי הוותיקות בהצעות מפתות לגולן טלקום שתחתום איתם על עסקה דומה. אבל עולם העסקים מזמן הזדמנויות חדשות, כאשר נראה שאחד השחקנים שמט הזדמנות עסקית נדירה לטובת מתחריו, וכך נולד הרעיון לשיתוף פעולה בין פלאפון וסלקום.

ראשית, אין ספק ששתיהן מעדיפות שיתוף פעולה ביניהן במקום להתחרות על ליבו של מיכאל גולן. אחד הגורמים המעורים במגעים אף אמר ל"גלובס" שגולן לא מביא לעסקה שום דבר מבחינת נכסים, לא לפלאפון ולא ולסלקום. בהיותו שחקן קטן, הדבר היחיד שהוא יכול להביא זה כסף, וגם כאן לא ברור עד כמה כיסיו עמוקים. הדבר הכי טוב שיכול לקרות לשוק הוא לצרף את גולן כשחקן שלישי למיזם משותף.

הוזלה במחירים

גורם המעורה היטב בעולם ההגבלים העסקיים אמר שעסקאות למיזוג רשתות טובות למשק ואפילו הציע לשקול ברצינות הקמת רשת סלולרית משותפת לכל החברות. לדבריו, מהלך כזה יתרום לכולם - לחברות, לצרכנים ולמשק. באינסטינקט ראשוני זה נשמע מטורף, שכן רשת משותפת לכל השחקנים בשוק משמעה היעדר תחרות בין תשתיות, אבל במחשבה שנייה, הוא אומר, מתי היה בידול ברשתות, ומתי הצרכן השתמש בבידול ברשתות כסיבה להחליף רשת? האמת היא שהפעם האחרונה הייתה כאשר פלאפון ויתרה על רשת ה-CDMA שלה והצטרפה לעולם ה-UMTS - עד אז כן היה בידול, אבל כזה שפעל לטובת מתחרותיה פרטנר וסלקום.

לשיטתו של המומחה, רשת סלולרית אחת תביא להוזלה במחירים ולשירות טוב יותר, כי היא תביא להפחתת העלויות אצל המפעילים, ולניצול טוב יותר של ספקטרום התדרים. ומה לגבי התחרות? נניח, אומר המומחה שאפשר יהיה לערוך מכרז על מי מתחייב לספק את הרשת הטובה ביותר בישראל אחת לשבע שנים? מדוע זה פחות טוב מאשר שלוש רשתות סלולריות? אם ניתן לדאוג לכך שהמתחרה יבטיח את שיא הטכנולוגיה, הכיסוי, המהירות הגבוהה ביותר, ולהתיר את הרשת פתוחה לכולם, האם זה לא עדיף? הקונספט שרבים שבויים בו הוא לא יעיל, בזבזני, וגורם למחירים גבוהים, שמושתים על הצרכנים.

שלוש רשתות סלולריות בפריסה ארצית מלאה יש היום בישראל. להוט מובייל יש חצי רשת ולגולן טלקום יש בעיקר מתקני גישה (כ-700 במספר), שכמובן לא "מחזיקים" רשת. מיזוג הרשתות בין הוט מובייל לבין פרטנר מתרחש מחוסר ברירה ולא מאהבת מרדכי. עבור הוט מובייל אין ברירה אחרת מלבד שיתוף רשתות, שכן מצבה מאוד לא מעודד בלשון המעטה. התחרות שוחקת את ההכנסות ואם התוכנית העסקית של החברה להחזיר את השקעתה ב-1.2 מיליון מנויים, הרי שהסיכוי לכך נראה כרגע קלוש.

הוט מובייל צפויה להגיע השנה לכ-550 אלף לקוחות, כאשר קצב הגיוסים הולך ויורד בכל השוק. בהתאם לכך, הסיכוי שלה לעמוד בהשקעות הדרושות להשלמת הקמת הרשת הוא נמוך מאוד, במיוחד אם מתחשבים בכך שכמות האתרים הנדרשת לדור הרביעי בסלולר רק תלך ותגדל. זה אומר שאם החברה בחצי הדרך לרשת דור שלישי, הרי שיש לה עוד כברת דרך נוספת בהשקעות ובאתרים כדי להקים רשת דור רביעי. זו משימה שנכון לעכשיו נראית כבדה מאוד עבורה.

גולן טלקום נמצאת לכאורה במצב הכי טוב, כיוון שברור שהשוק לא יתלכד ללא שיימצא פתרון עבורה. אבל גם כאן יש המעריכים שלחברה אין את המקורות המימוניים כדי להשתתף במיזם של רשת משותפת.

הבעיה של הוט

שר התקשורת גלעד ארדן הצהיר הצהרות מאוד ברורות לגבי רשות ההגבלים העסקיים והבהיר שהוא מאמין שניתן יהיה להגיע למודל הרצוי של איחוד רשתות, מבלי לפגוע בתחרות. אז מה יהיה? היום יש שלוש רשתות סלולריות בפריסה מלאה. עסקה בין פרטנר להוט מובייל לא גורעת ממספר הרשתות, אבל עסקה בין סלקום לפלאפון גורעת ממספר הרשתות. בנוסף, כאמור, בלי העסקה, הוט מובייל תהיה בבעיה קשה וקיים ספק לגבי עתידה.

אם סלקום או פלאפון לא יחתמו עם גולן או שרק אחת מהן תחתום עם גולן, מעל אף אחת מהן לא מרחפת סכנת שרידות. שחקן עם נתח שוק של 8% (בלי מירס) לא יכול להחזיק רשת בפריסה ארצית. עוד דבר שצריך לזכור הוא שדווקא המיזוג ביניהן הופך את הוט מובייל לשחקן הרבה יותר אגרסיבי כיוון שמעמסה גדולה עומדת לרדת ממנו, לא רק בהשקעות, אלא גם בעלויות השוטפות בכוח אדם ובתפעול השוטף.

נקודה נוספת למחשבה, שבוודאי תעסיק את אנשי רשות ההגבלים היא נתחי השוק של הקבוצות. פרטנר והוט מובייל יוצרות נתח שוק של 36-37%, סלקום ופלאפון יוצרות נתח שוק של מעל ל-60%. סלקום וגולן יוצרות נתח שוק דומה לפרטנר והוט מובייל ופלאפון-גולן - 32-33%. מבחינת הרשות נדמה שהתשובה ברורה. הרבה יותר נכון להעדיף שיתוף פעולה בין גולן ופלאפון או גולן וסלקום מאשר בין שתי החברות הוותיקות.

רשתות ומפעילים ברחבי העולם
 רשתות ומפעילים ברחבי העולם