4 רשתות שיווק הוציאו את הגבינה הצהובה "נעם" של טרה מהמעדניות, במקביל להוצאת כל מוצרי החלב המפוקחים של החברה ממדפי הקירור - חלב בשקית, חלב בקרטון, שמנת חמוצה וחמאה - כך נודע ל"גלובס". הרשתות הן חצי חינם, קו-אופ ישראל, מחסני להב ופרש מרקט.
טרה אישרה ל"גלובס" כי אכן כל 4 הרשתות הפסיקו לרכוש ממנה את המוצרים.
רכישת אותם מוצרים מחברת טרה הופסקה בפרקי זמן שונים בשבועיים האחרונים. בסוף השבוע שעבר הייתה זו רשת חצי חינם שהפסיקה את רכישת המוצרים מטרה.
הפסקת רכישת המוצרים באה בעקבות הודעתה של טרה לרשתות השיווק בתחילת החודש כי היא מצמצמת את ההנחות על מוצרי החלב שבפיקוח וכן על הגבינה הצהובה "נעם" במעדנייה, שנמכרת ביוזמת טרה במחיר המפוקח, על מנת להתחרות במוצרים המקבילים של תנובה.
הרקע להחלטת טרה לצמצם את ההנחות היא הודעה ששלחה ועדת המחירים של האוצר ומשרד החקלאות על צמצום ההכרה בהנחות לרשתות.
מתברר כי מדינת ישראל, בבואה לקבוע את המחירים המפוקחים לצרכן, לקחה בחשבון הנחה בשיעור של 4.4% שנותנות יצרניות מוצרי החלב לרשתות השיווק. המשמעות היא שבפועל הרווחיות של רשתות השיווק על המוצרים המפוקחים הייתה גבוהה יותר ממה שנקבע בנוסחה.
באחרונה החליטה ועדת המחירים לחתוך בחצי את ההכרה בהנחה לרשתות ולהכיר בהנחה בשיעור של 2.2% בלבד. בנוסף, הודיעו יו"ר ועדת המחירים במשרד האוצר, אלון אטקין, והמפקח על המחירים במשרד החקלאות, אורי צוק-בר, ליצרניות מוצרי החלב כי נשקלת האפשרות לבטל לחלוטין את ההכרה בהנחה המסחרית לרשתות, בעיקר מכיוון שהיא לא מגולגלת ברוב המקרים לצרכן.
"הקמעונאים מונעים תחרות"
בסביבת טרה אומרים כי גם אחרי צמצום ההנחות, טרה עדיין מעניקה לקמעונאים הנחות גבוהות הרבה יותר מההנחה המוכרת, וכי כל המהלך האחרון נועד לצמצם את ההנחה משיעור של 12% לשיעור של 8%. עוד נטען כי הרווחיות של היצרנים על מוצרי החלב שבפיקוח עומדת על אחוזים בודדים בלבד.
"המפקח על המחירים חישב ב-2004 שהרווח הגולמי של רשת שיווק על מוצרים בפיקוח צריך להיות 13%-14%, שזה מכסה את ההוצאות של הרשתות. בפועל הרשתות יושבות על מרווח של 20%-22%", נאמר.
לדברי מנכ"ל טרה, ארן אלסנר, "ההנחות אינן מועברות לצרכן. גם המפקח על המחירים אינו מכיר בדרישות אלה כאשר נקבעים המחירים המפוקחים. צר לנו שחלק מהקמעונאים בחרו שלא לאפשר לצרכן רכישת מוצרים מפוקחים מבית טרה, ובכך הם מונעים תחרות בענף החלב ומותירים את הצרכן מול ספק בודד ללא בחירה".
ברשת מחסני להב אומרים כי שיעור ההנחות של טרה לרשת נמוך הרבה יותר, וכי "אנחנו מדברים כל הזמן עם טרה כדי להסדיר את הדברים. הצרכן נהנה, כי אני יכול למכור במחיר יותר נמוך".
רשת פרש מרקט טוענת בתגובה כי היא עובדת עם טרה.
מרשת קו-אופ ישראל נמסר: "אנחנו לא מנהלים בתקשורת את יחסינו עם הספקים".
לא ניתן היה להשיג את תגובת רשת חצי חינם.
מוצרי חלב בפיקוח
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.