מכון ציגלמן: צפויה עלייה במחירי הנדל"ן ודשדוש בצמיחה

מסקר של פירמת הייעוץ העסקי מכון ציגלמן, שנערך בקרב כמאתיים מנהלים בכירים במשק, עולה כי צפוי דשדוש בצמיחה בתוצר ובגיוס העובדים במשק וצפויה עלייה במחירי הנדל"ן

צפוי דשדוש בצמיחה בתוצר ובגיוס העובדים במשק וצפויה עלייה במחירי הנדל"ן. כך עולה מסקר של פירמת הייעוץ העסקי מכון ציגלמן, שנערך בקרב כמאתיים מנהלים בכירים במשק.

מהסקר עולה כי כ-36% מהמנהלים חוזים כי התמ"ג ידעך, כ-51% שישאר ברמתו הנוכחית, וכ-13% שיצמח. שיעור המנהלים שחזו כי התמ"ג לא ישתנה בחצי השנה הקרובה ירד מ-64% ברבעון הקודם ל-51% ברבעון הנוכחי. "עדיין לא השתנתה המגמה שהחלה באוגוסט 2011, ולפיה יותר מנהלים חוזים קיטון בתמ"ג מאשר גידול בו. ניתן לראות בגרף התחזיות על-פני זמן כי אנו קרובים לסופו של מחזור שלילי בתחזית לשינוי בתוצר", כך אומר רו"ח אהוד ציגלמן, ממכון ציגלמן.

בסקר נשאלו המנהלים אודות תחזיתם לשינוי הצפוי בתמ"ג של המשק עד לסוף הרבעון הראשון של שנת 2014, כוונתם לשנות את מספר העובדים בארגונם ותחזיתם לשינוי במחירי הנדל"ן.

נתוני הכוונה לשנות את היקף ההעסקה במשק בחצי השנה הקרובה ממשיכים להיות שליליים הרבעון, בהמשך למגמה שאפיינה את תחזיות הרבעונים האחרונים. בעוד כ-62% מהמנהלים שרואיינו לא חוזים שינוי במספר העובדים בארגונם, כ-21% חוזים את קיטונו וכ-16% את גידולו.

עוד עולה כי יותר ויותר מהמנהלים חוזים עליה במחירי הנדל"ן בחצי השנה הקרובה. שיעור המנהלים החוזים עליית מחירי נדל"ן עלה לכ-52%, בעוד רק כ-5% חוזים ירידת מחירים בתקופה זו.

"אנו ממשיכים לראות הערכה לעליית מחירים", אמר ציגלמן, שהוסיף כי "סיבות שונות תרמו לעליית מחירי הנדל"ן בשנים האחרונות. כאשר רק ישראלים מעטים הינם דרי רחוב, הרי ועיקר הבעיה היא ברמת המחירים של הדירות הקיימות, ולאו דווקא במחסור בהיצע דירות חדשות. גם הגדלה משמעותית של היצע הדירות, בעידן של כסף זול ותחליפי השקעה לא אטרקטיביים הנתונים למיסוי, עשויה להיענות בקניית הדירות החדשות ביוקר לא על-ידי זוגות צעירים אלא על-ידי משקיעים אמידים".