שר השיכון: "המדינה צריכה לספוג הפסד - ולהוריד מחירים"

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל: "עד היום נשאלה השאלה איך המדינה מרוויחה מהבנייה. עכשיו צריך לשאול איך האזרחים ירוויחו, בעיקר אלה שמשרתים בצבא כי יש לתת להם העדפה מתקנת"

"יש התערבות ממשלתית בהרבה מאוד נושאים שמטים את מחירי הדירות כלפי מעלה. הגיע הזמן לומר די, ושהרגולציה תתחיל לעבוד לטובת הציבור והמחירים ירדו. עד היום נשאלה השאלה איך המדינה מרוויחה מהבנייה. עכשיו צריך לשאול איך האזרחים ירוויחו, בעיקר אלה שמשרתים בצבא כי יש לתת להם העדפה מתקנת. המדינה צריכה לספוג הפסד הכנסות מקרקעות ולהוריד את המחירים" - כך אמר הערב (ה') שר הבינוי והשיכון אורי אריאל בכנס השנתי של ארגון קבלני תל-אביב-יפו בת-ים המתקיים במלון דן באילת.

"הממשלה לא צריכה להרוויח. מספיק עם העניין הזה שהממשלה מוציאה שקל או שניים מכל דבר. אם הממשלה לא תבין זאת, שוק הנדל"ן יגיע לבעיות קשות", המשיך השר אריאל, "אין מנוס מלהכניס את היד לכיס כדי להוריד את המחירים".

השר אריאל התייחס גם לפתרונות המוצעים במסגרת קבינט הדיור והודה כי אף לא אחד מהם מתייחס לטווח הקצר: "כל הפתרונות הם לטווח הארוך ולטווח הבינוני. אבל צריך גם פיתרון לשנים הקרובות. אנחנו חייבים לתת תשובות כבר היום. הצעתי לשר האוצר את שיטת 'מחיר המטרה'. תוכנית שכלכלנים בכירים תומכים בה. כהוראת שעה זמנית. אני מקווה שאנשי המקצוע באגף התקציבים ישבו על התוכנית כבר בשבוע הבא ונמצא דרך לאשר אותה או כמותה".

"צריך להבין שהייתה החלטה מודעת, זו לא הייתה טעות, החלטה מודעת לא לתכנן בגוש דן. זו הסיבה להעליית המחירים. כולם יודעים שלוקח זמן לתכנן ואחרי שהבינו את הטעות מתחילים עכשיו לתכנן. הצעירים משלמים על זה עכשיו מחיר. מחיר שלא היה הכרחי אבל זה מה שקורה עכשיו. ב-2014 יהיה טוב יותר מ-2013. זה יבוא לידי ביטוי בשיווקים כי עד עכשיו עסקנו בתכנון. יש את ראש העין, וקרית גת, וקרית ביאליק ועוד. לא צריך לעשות הכל שחור, נכון שיש בעיות אבל יש גם פתרונות. בעקבות השיווקים שיצאו ב-2014 אנחנו מצפים שהמחירים יתחילו לרדת".

עוד אמר השר כי לאחרונה התחילו להתקבל אינדקציות שמעידות על היתכנות לעלייה גדולה מחו"ל לישראל. "מדובר במספרים שיהיו גדולים יותר משמעותית מעבר ל-15 אלף העולים שמגיעים עכשיו מידי שנה לישראל. אנחנו לוקחים את זה בחשבון והתחלנו לגבש תוכניות ופתרונות, גם במסגרת התכנון וגם במסגרת מבנים שאינם מבני קבע. צריכים להיות מוכנים לזה".

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, אמר במהלך הכנס: "תנו לנו לעבוד בשקט מבלי להפתיע אותנו כל בוקר עם תוכנית חדשה או תקנה חדשה. הפוליטיקאים אומרים לנו להקשיב להם, וחלקנו גם מאמינים להם. אבל אנחנו לא מתכננים להתאבד. היקפי הערבויות היום בענף הביצוע וענף התשתית מטורפים. אנחנו זרוע הביצוע של המדינה וצריך לדאוג שנוכל להמשיך לעבוד. אנחנו רוצים יציבות במחירי הדירות, גם לנו העלייה הגדולה במחירים לא טובה.

הסיבה שמחירי הדירות האמירו הן שתי החלטות שהתקבלו בעבר. ההחלטה להקפיא התכנון במרכז הארץ כדי לפזר את האוכלוסייה והחלטה נוספת הייתה במסגרת תמ"א 35 לתכנן היצע על פי אומדנים שאינם נכונים. חייבים לעדכן את תמ"א 35. אם לא ייעשה כאן שינוי משמעותי, אנחנו נראה מחאה גדולה הרבה יותר ממה שראינו בקיץ 2011".