אפל התעקשה שעובדי פריים סנס יקבלו תוספת של מיליוני ד'

חלק מהמשקיעים בחברה צפויים להפסיד כסף משום שהשקיעו בה לפי שווי של 400 מיליון דולר ■ בחברה מועסקים 150 עובדים

לאחר שחברת אפל הודתה במשך הלילה כי רכשה את פריים סנס הישראלית בסכום שמוערך ב-350 מיליון דולר נאותה גם פריים סנס להודות - אחרי תקופה ארוכה של הכחשות - כי העסקה אכן יוצאת לפועל. כרגע ההסכם בין הצדדים נחתם, אך מכיוון שהעסקה עדיין לא "סגורה" רשמית, כלומר הכסף עדיין לא עבר ידיים, נזהרים מקורבים לחברה מלדבר באופן רשמי.

בכל מקרה, העסקה הייתה מורכבת יחסית. בפריים סנס היו מספר גדול של בעלי מניות מה שיצר פוטנציאל גבוה לחילוקי דעות. בדבר אחד האחזקות של בעלי המניות השפיעה בוודאות. המוטיבציה של אפל לביצוע הרכישה לא הייתה חד משמעית. כלומר הרכישה נועדה יותר כדי לבסס פעילות בתחום טכנולוגיית זיהוי התנועות (מחוות) ופחות כדי להכניס יכולת כזו למוצר מסוים (הטלוויזיה או ה-iPad). לכן הסכמתם של העובדים להמשיך בחברה הייתה קריטית.

אלא ששביעות הרצון של העובדים מהעסקה עמדה בסימן שאלה. למרות שסביר שלרובם היו עדיין אופציות, באפל טענו כי העובדים אינם מקבלים מספיק. כתוצאה מכך, נאלצו לפחות חלק מהמשקיעים, שלהם מניות מועדפות, לוותר על חלק מהתגמול כדי שהעובדים, כ-150 כיום, יקבלו יותר. ככל הנראה יתווספו לעובדים כמה מיליוני דולרים כדי להבטיח את שביעות הרצון שלהם. מעבר לכך, הפרסום על הכוונה לביצוע העסקה הביא לכך ששני מייסדים נוספים שנשארו ברקע, מעבר לחמישה הידועים, דרשו חלק מהסכום ואיימו במהלכים משפטיים.

למרות שבמשך השנים התעקשו אנשי פריים סנס כי החברה אינה מועמדת למכירה, מאחורי הקלעים היו לא מעט טרנזקציות פיננסיות שהניחו כי החברה תימכר בסכום גבוה, ויצרו לא מעט בעלי מניות. המספר הגבוה של בעלי המניות היה בעיקרו חיובי, מכיוון שהעיד לא מעט על הפופולריות של החברה ועל האמון של השוק בחברה, אך בסופו של דבר גם יצר בעיה.

לפני כשנתיים נסחרו מניות החברה בבורסות המשניות (כגון SecondMarket) לפי שווי מוערך של כ-400 מיליון דולר. לא מעט מניות החברה החליפו ידיים במסגרת המסחר, אך השווי הגבוה יצר בוודאי גם בעלי מניות שאים מאושרים מהמכירה במחיר נמוך יחסית.

פריים סנס, שהוקמה ב-2005, פיתחה טכנולוגיה לזיהוי המיקום המדויק במרחב של תנועות גוף ותרגומן לסביבה הדיגיטלית. הפריצה של החברה הייתה בשנת 2010, כאשר השתלבה בתוסף זיהוי התנועה בקונסולת ה-Xbox של מיקרוסופט, מה שהכניס לקופתה מאות מיליוני דולרים מאז. אלא שההסכם עם מיקרוסופט, יצר ציפיות גבוהות, שהחברה התקשתה לעמוד בהן לאחר שהתברר כי מיקרוסופט עברה הלאה, ופיתחה טכנולוגיה דומה לזו של פריים סנס בעצמה בהתבסס על רכישות.

התחרות הגוברת, אי שילוב הטכנולוגיה של החברה בדור הבא של ה-Xbox (שיצא לשוק בסוף השבוע האחרון) וחוסר הבגרות של טכנולוגיות ההמשך שיצרה פריים סנס, אילצו את החברה בסופו של דבר להרים ידיים ולהשתלב בתוכניות של חברה גדולה, במקרה זה אפל, למרות שהתקוות היו כי החברה תצליח להגיע ליותר.