"גם בטוטו ובמשרד הספורט יודעים שהכדורסל מקופח"

כך החזרנו את מפעל הפיס, כך הבאנו את ערוץ 1, כך סגרנו את הברז לאיגוד הכדורסל; יו"ר מינהלת הכדורסל, שמואל פרנקל, מסכם שנה בתפקיד

המחשב על השולחן של שמואל פרנקל במשרדי בית ההשקעות אפסילון במרומי קניון רמת אביב פולט בכל כמה דקות צפצוף שמעדכן לגבי מצב הבורסה. עוד כמה דקות הוא יפנה את המשרד, וייצא לעבר החלק האומנותי של הערב: משחק כדורסל בליגת העל, חלק שתופס לו בשנה האחרונה יותר ויותר זמן ואנרגיה. הריטואל הזה של לסגור את היום במשחק כדורסל יחזור על עצמו לפחות פעמיים בשבוע.

הוא כבר כמעט שנה בתפקיד יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל, אחרי שהחליף את אבנר קופל שהחזיק בג'וב מאז 2002, וממשיך מגמה ברורה של אנשי עסקים שנכנסים לאט-לאט לעמדות בכירות בספורט הישראלי על-חשבונם של אנשי הספורט המסורתיים שהתרגלנו לראות.

* אתה מנהל בית השקעות, יגאל כרמי שנבחר ליו"ר הוועד האולימפי לא מכבר מגיע מתדיראן, דני חלוץ הגיע לאיגוד הכדורסל אחרי קריירה צבאית. יותר קל לכם להביא כסף לספורט ולפתוח דלתות?

"כן, יותר קל לנו לפתוח דלתות. אני בהחלט מנצל את הדברים שעברתי בעולם העסקי בשביל לפתוח דלתות ולהשיג הישגים עבור הכדורסל, ובינתיים זה עובד. גם הכניסה של דני חלוץ, שלא בא מהמנגנונים של מרכזי הספורט היא חיובית. אני חושב שיהיה לו יותר קל לעשות שינוי באיגוד".

* אל תהיה בטוח בזה.

"אתה יודע מה, אני מציע לכולם באיגוד הכדורסל לאחוז בו חזק, כי האלטרנטיבה תהיה שיימנו שם בסוף מישהו חיצוני כמנהל מלווה. הוא הצ'אנס של האיגוד, ומהבחינה הזאת אני חושב שצריכים לתת לו לעבוד. אם בא יו"ר חדש, הזכות המלאה שלו היא למנות מנכ"ל, יועץ, דובר ומזכירה. בכל מקום. אני מתרשם שיש לו תוכנית ואני בטוח שבסוף הוא יקבל את הסמכויות שהוא צריך וגם יקבל את המנכ"ל שהוא רצה. אם חלוץ חושב שהוא צריך לעבוד עם צוות משלו ולהביא תוצאות, אז אי אפשר לקשור לו את הידיים".

* אחד הדברים המשמעותיים בקדנציה שלך הוא ההחלטה להתנתק מאיגוד הכדורסל ולהפסיק לשלם להם את דמי הזיכיון. זה קורה בתקופה שלאיגוד מאוד קשה לוותר על 2 מיליון ש' בשנה שקיבלו ממכם.

"כשבאתי למינהלת לא הבנתי למה אנחנו צריכים לשלם לאיגוד 2 מיליון שקל בשנה. אין לזה שום הצדקה. מה זה, דמי זיכיון? דמי חסות? אמרו לי שזה הסכם היסטורי. אמרתי אוקיי היסטורי, אז בואו נבחן את הדברים מחדש. הטוטו הגדיל את דמי התפעול לאיגוד הכדורסל, אז אמרתי 'רגע, אנחנו הליגה הכי חשובה והכי יקרה, אז אתם צריכים לתת לנו כסף תמורת זה שאנחנו מתפעלים את הליגה ולא לקחת מאתנו'. הטוטו אמר לי שהוא לא מסכים יותר שכסף שאנחנו מקבלים מהם נעביר לאיגוד, ואמרנו להם את זה. ועכשיו הגענו להסכמה עם חלוץ שנפסיק להעביר את הכסף הזה".

דן חלוץ, אירוע ההתרמה של עמותת אתגרים / צילום: רוני שיצר
 דן חלוץ, אירוע ההתרמה של עמותת אתגרים / צילום: רוני שיצר

■ ■ ■

בחודש שעבר פרסם פרנקל את הנתונים הכספיים של המינהלת לעונה הקרובה, מהם יצאו שתי שורות תחתונות: ההכנסות צפויות העונה לגדול מ-17.9 מיליון ל-24 מיליון, וההקצבות לקבוצות יגדלו ב-30% כך שכל קבוצה תקבל כ-1.4 מיליון שקל - סכום שיא בתולדות המינהלת.

* נכנסת בתקופה מאוד קשה למינהלת. מפעל הפיס שהיה הספונסר הגדול עם 14 מיליון שקל בשנה החליט לצאת מההסכם, איזה מינהלת מצאת?

"לזכותו של היו"ר הקודם (אבנר קופל) אני יכול להגיד שהוא השאיר מינהלת שמתפקדת בסדר עם צוות עובדים טוב. כל הכסף הולך היום לקבוצות וככה זה צריך להיות. חוץ מזה, סגרנו גרעון של 1.2 מיליון שקל שנוצר מהקנייה של הלדים. הנהלה וכלליות אצלנו ירדו ל-10%. גם באפסילון כשהייתי צריך להתייעל אז ירדתי מ-70 עובדים ל-50, כי היום כשיש יותר תחרות אתה צריך להתייחס לכל לירה. צריך להתייעל. זה התקופות האלו. כשבאתי, הבנתי שהאתגר הכי גדול זה להביא כסף ולחדש את הקשר עם מפעל הפיס. זה לא היה קל".

* הפיס באמת חזר השנה ב-2.8 מיליון ש', העובדה שקופל לא במינהלת היא זו שפתחה מחדש את הדלת לקשר החדש עם הפיס?

"בוא נגיד שבמפעל הפיס זה פתח את הדלת בחזרה, כי בין אבנר לבין הפיס היה קרע. עם הפיס היה נתק בגלל שהם רצו מידע כספי מהמינהלת, והמינהלת לא העבירה. אני הלכתי ליו"ר הפיס, האלוף עוזי דיין, ואמרתי לו - תשמע, אני יו"ר חדש, ומודיע לך שאני פה בהתנדבות מלאה ולא יהיה צ'ק אחד שיירשם על שמי. אמרתי לו שכל נייר, כל קבלה, הכי קטנה שתרצו, קדימה או אחורה תקבלו. זה פתח את הדרך לחדש את הקשר איתם, אמנם לא עם כסף גדול, אבל אני מקווה שבשנה הבאה נוכל לקבל הסכם גדול יותר.

"יכול להיות שיש ביקורת, אבל אני אומר לך שאבנר עשה הרבה דברים טובים במינהלת. הכרזתי כבר לפני שבוע מול העיתונאים שאנחנו נהיה שקופים, שלא יצטרכו להדליף יותר. עשיתי סדר מהבחינה שחידשתי את ועדת ביקורת, לקחתי מבקר פנים חדש, לקחתי מישהו שיבנה לנו נהלים. על כל הוצאה מעל 10,000 שקל אנחנו מבקשים 2-3 הצעות. ביקשתי מעדלי (מרכוס, מנכ"ל המינהלת) לעבור את כל הספקים שאנחנו עובדים איתם ולהוריד אותם במחיר. חסכתי כסף בזה שאת הגמר בשנה שעברה עשינו בחיפה בתקציב יחסית צנוע, ואם בשנים קודמות זה עלה הרבה כסף אז הפעם זה עלה חצי מיליון שקל ועוד נשארנו עם 100 אלף שקל עודף. וגם אני בעצמי לא מעיק על התקציב".

* מה זאת אומרת אתה לא מעיק על התקציב?

"אני באמת עובד בהתנדבות מלאה".

* גם היו"ר הקודם עבד בהתנדבות מלאה.

"לא יודע מה היה קודם, אני עובד בהתנדבות מלאה".

יו
 יו

■ ■ ■

* גייסתם את ערוץ 1 למשחק המרכזי עבור 6 מיליון ש' בשנה, שברתם את המונופול של ערוץ הספורט. זה התחיל כמו"מ סתמי להלחיץ את ערוץ הספורט או שבאמת רציתם את ערוץ 1?

"זה נכון שערוץ הספורט בגלל מצוקה כספית שלו רצה לשלם פחות, אבל זה לא היה המניע. היו להם השנה הרבה משימות והוצאות, והיה להם נוח עם זה שזה לא אצלם. הם קיבלו את זה ולא היו לנו איתם שום הארד פילינגס. המניע היה באמת להעלות את הכדורסל ולשדרג אותו בנושא השידורים. אני סברתי שערוץ 1 שהוא ציבורי צריך לשדר לא רק כדורגל אלא גם כדורסל. סברתי שטוב שהכדורסל יהיה בערוץ שיוכל לשדר בכל הארץ, להגיע גם לעיירות פיתוח. ביחד עם זליג רבינוביץ', עוזר המנכ"ל ברשות השידור, בנינו את הקונספט של 'ערב הספורט של ישראל', שביום שני אוהדי ספורט יודעים שהם יכולים לשבת בבית ערב שלם עם חברים ולשתות בירה ולראות כדורגל וכדורסל, זה קונספט שרשות השידור הבינה את החשיבות שלו".

* עם כל הכבוד לקונספט, פה זה לא אמריקה שבנאדם יישב ויראה ספורט מקומי משש וחצי בערב ועד 23:00. גם הרייטינג של הכדורסל בינתיים, קצת פחות מ-3%, לא היסטרי.

"אנחנו יודעים ורואים שלאט לאט אנשים מצטרפים לשידור ובסביבות 20:00 יש לנו כבר רייטינג יפה. בכל מקרה, זה קונספט נכון וגם הרייטינג גבוה יותר ממה שהיה לנו כששודרנו רק בערוץ הספורט. חוץ מזה שאנחנו רואים את זה כפרויקט ארוך, וזה יתפוס לאט-לאט. עשינו עם ערוץ 1 הסכם לשלוש שנים, שיש להם אופציה לצאת ממנו בכל שנה עם התרעה מראש. כרגע הם מאוד מרוצים".

* בשבוע שעבר נסגר הסכם שיווק של 80 מיליון ש' בשנה עם הכדורגל, לכם יש הסכם של 12 מיליון ש'. איך מתקנים את חוסר איזון הזה?

"זה עניין של שכנוע. אני חושב שהיחס צריך להיות שני שליש לכדורגל, שליש לכדורסל - כלומר 60 מיליון צריך ללכת לכדורגל ו-30 מיליון לכדורסל. אני מדבר בעניין הזה עם כולם - עם איציק לארי מנכ"ל הטוטו, עם צחי פישביין, עם שרת הספורט ועם אורי שפר (יו"ר מנהל הספורט). אני חושב שאנחנו מקופחים בצורה בלתי רגילה, וגם בטוטו ובמשרד הספורט יודעים שאנחנו מקופחים, הם אומרים לי שאנחנו מקופחים, אז יש דרך משפטית שאני לא אלך בה, בטח לא בשלב הזה, ואני מאמין בדרך השכנוע. אני חושב שהשרה פתוחה לזה, שהטוטו פתוח לזה, והאמונה שלי היא שלקראת השנה הבאה הסכם השיווק שלנו עם הטוטו יהיה אחר. זו המטרה העיקרית שלי לשנה הבאה".

* אם הטוטו יגיד לכם, כמו שעשה בכדורגל, שהוא מעמיד התניות ורוצה לקבוע איך יתנהל הענף כתנאי להסכם שיווקי?

"אני יודע מה היו הדרישות שלהם לגבי המינהלת של הכדורגל, ואנחנו עומדים בכל הדרישות שלהם לגבי שקיפות וכו', כך שאני לא חושב שתהיה לנו בעיה עם הדרישות. להיפך, אני חושב שהמינהלת שלנו מהווה דוגמה למינהלת של הכדורגל, ורק לפני שבועיים פנו אליי החבר'ה מהכדורגל וביקשו את התקנון של המינהלת שלנו והעבירו אותו לעורכי הדין שלהם. אני יודע שאנשי הטוטו מאוד אוהבים את העבודה איתנו. אין לי שום הבטחה מהם. אבל כשאני מסתכל בעיניים של האנשים שם, אני יודע שהם מבינים שהסכם השיווק בשנה הבאה צריך להיות אחר. עצם זה שהם יודעים שיש פה עיוות וקיפוח מסוים - אין לי ספק שזה יגיע לידי ביטוי בהסכם הבא איתם".

דרבי בליגת העל בכדורסל בין מכבי להפועל ת
 דרבי בליגת העל בכדורסל בין מכבי להפועל ת

■ ■ ■

* היה לך השנה את השביתה של השחקנים, איך אתה מסתכל על זה היום במבט אחורה?

"כל הסיפור התחיל כשניר אלון אמר לי שהוא רוצה שלושה ישראלים על המגרש. שלושה זה אומר שצריך בכל קבוצה שישה, שלושה על המגרש ושלושה על הספסל. אמרתי לו ש-72 שחקנים ישראלים ברמה של ליגת העל אין פה. פיני גרשון אומר שאין אפילו עשרה. איך נגמר בסוף - בדיוק כמו הדרישה הראשונה שלנו, כך שכל השביתה היתה מיותרת. אני לא חושב שהם היו צריכים לשבות, אבל ידעתי שצריך לקחת זמן כדי שיירדו מהעץ, היה לי ברור שצריך לשחוק אותם".

* כשאתה רואה את מכבי ת"א מתחילה משחק יורוליג שלושה שבועות ברציפות בלי אף ישראלי על המגרש, מה זה עושה לך?

"קודם כל, השנה יש עלייה בדקות של ישראלים בליגה. לגבי מכבי, הם משחקים בגביע אירופה ורוצים להגיע לפיינל-פור, ובסופו של יום הם צריכים לשחק עם השחקנים הכי טובים. אם יכפו על המאמן לשחק עם ישראלים ובשביל זה הוא לא ינצח, הוא יגיד מה אתם רוצים ממני. מאמן צריך אפשרות לשחק עם השחקנים הכי טובים. להגיד שלא הייתי רוצה יותר ישראלים מצטיינים במכבי - הייתי רוצה. אבל יש שנים כאלה ושנים כאלה".