הערכות: בנקים בארה"ב ישלמו לממשל עד כ-100 מיליארד דולר

בסוכנות הדירוג S&P מעריכים כי הבנקים הגדולים יאלצו לשלם לממשל עשרות מיליארדי דולרים במטרה ליישב תביעות הקשורות לאג"ח מגובות משכנתאות שהם שיווקו לפני המשבר

ההשלכות של משבר הסאב-פריים בארה"ב ממשיכות להכות גלים במערכת הפיננסית בארה"ב. לפי הערכות של סוכנות הדירוג S&P, הבנקים הגדולים במדינה יאלצו לשלם עשרות מיליארדי דולרים כדי ליישב תביעות משפטיות הנוגעות לאג"ח מגובות משכנתאות שהם שיווקו לפני המשבר.

כזכור, בשנים שלפני פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008, בנקים בארה"ב "ארזו" ומכרו למשקיעים אג"ח מגובות משכנתאות (MBS), שהורכבו ממשכנתאות והלוואות של משקי הבית האמריקאיים, בעלי פרופיל סיכון שונה. ברגע שמשקי הבית החלו להיכנס למצב של חדלות פירעון ולא יכלו לפרוע את ההלוואות שלהם, שוק ה-MBS קרס ולא ניתן היה להעריך את ערכן האמיתי של אותן אג"ח מגובות משכנתאות, עניין שהצית את המשבר בשלהי 2007.

לפני מספר שבועות, ג'י.פי מורגן הסכים לשלם לממשל 13 מיליארד דולר במטרה ליישב תביעה לפיה הוא שיווק אג"ח מגובות משכנתאות עם סיכון גבוה ובאיכות ירודה. מדובר בהסדר הגדול ביותר שנערך עד כה בארה"ב. בינתיים, בנק אוף אמריקה, הציע ליישב את התביעה נגדו באמצעות תשלום של 8.5 מיליארד דולר, אך ההסדר עדיין לא יצא לפועל. מלבד בנק אוף אמריקה, גם וולס פארגו, מורגן סטנלי וסיטיגרופ יאלצו לשלם סכומים עצומים כדי ליישב תביעות בנושא.

"אנו מעריכים כי הבנקים הגדולים יאלצו לשלם כ-55-105 מיליארד דולר במטרה ליישב תביעות הקשורות לאג"ח מגובות משכנתאות", אמר סטויארט פלסר, אנליסט אשראי ב-S&P בהודעה לתקשורת.