הפסד של 143 מיליון דולר והערת "עסק חי" לחברת שמן

ג'קי בן-זקן, שרכש בחודש שעבר מניות ב-3.2 מיליון שקל, מופסד 50% על השקעתו ■ המנכ"ל יוסי לוי יירד לחצי משרה, ושכרו יופחת ל-67 אלף שקל בחודש‏

‏"שמן לא סיימה את דרכה, אין לי ספק שנחזור לאותה נקודת קידוח כדי לבחון את פוטנציאל הגז הקיים", אמר רק לפני חודש ג'קי בן זקן, מבעלי השליטה בחברת שמן נפט וגז , לאחר שהתפרסמו התוצאות המאכזבות של קידוח "ים 3" אותו ביצעה החברה. בן זקן, שכישלון הקידוח ונפילה של 88% במניית שמן בעקבותיו הסב לו הפסד אישי כבד של עשרות מיליוני שקלים, אף גיבה את דבריו במעשים, ורכש מניות שמן בהיקף של כ-3.2 מיליון שקל.

‏‏‏אמש (ג') פורסמו דוחות הרבעון השלישי של שמן, אשר חושפים את התמונה העגומה על מצבה, ונראה כי אם בעלי המניות לא יחליטו להזרים לה הון נוסף, החברה נמצאת על סף סיום דרכה העסקית. על רקע גירעון בהון החוזר צורפה לדוחות הערת "עסק חי", הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי עזב את תפקיד היו"ר וכל נושאי המשרה שלה עברו לעבוד בצורה חלקית. בן זקן כבר מופסד למעלה מ-50% על הרכישה שביצע רק לפני חודש.

‏שמן עדכנה בדוחות כי התקציב הסופי של קידוח ים 3, שנערך במשך 11 חודשים, הסתכם ב-182.2 מיליון דולר (לא כולל מבחני הפקה), כש-15.7 מיליון דולר מתוכם שולמו ע"י חברת הביטוח. חלקה של שמן בעלות הקידוח הסתכם בלא פחות מ-140 מיליון דולר, אשר גויסו מבעלי העניין, שכוללים מלבד בן זקן את אברהם נניקשווילי, האחים ישי ויוסי מור ואחרים, וכן מציבור המשקיעים.

‏‏‏בדוח מעדכנת שמן כי "הגירעון בהון החוזר עומד על סך של כ-3.4 מיליון דולר. בכוונת החברה לגשר על הגרעון האמור בהונה החוזר באמצעות מו"מ עם ספקים על גובה התשלום אליהם, ואין וודאות באשר לתוצאות המו"מ. כמו כן נכון למועד אישור דוח זה, החברה נותרה ללא פעילות עסקית משמעותית. גורמים אלה מעוררים ספקות משמעותיים בדבר יכולת החברה להמשיך ולהתקיים כ'עסק חי'".

"נטעה במשקיעים תקוות שווא"

‏ההכרזה על קידוח "ים 3" כקידוח יבש ונטישתו, הובילו להפחתת מלוא שוויו בספרי החברה, וכך רשמה שמן הפסד עתק של 143 מיליון דולר ברבעון השלישי, הפסד אשר העביר אותה לגירעון של 13.2 מיליון דולר בהון העצמי. הדוח הכספי של החברה מעודכן לסוף חודש ספטמבר, ולא ניתן לדעת ממנו כמה כסף נותר בקופת החברה לאחר סיום הקידוח, אולם לאחר תשלום החובות לספקים, צפוי להיוותר בקופת החברה סכום לא משמעותי של כסף.

‏לאור המצב בו נמצאת החברה, יעברו ראשיה לעבוד בה במשרה חלקית בלבד: את אשכנזי החליף בתפקיד היו"ר מיכאל בר חיים, בהיקף של שליש משרה; המנכ"ל יוסי לוי, יעבור בחודש הבא לעבוד בהיקף משרה של 50% בלבד ושכרו יופחת מ-100 ל-67 אלף שקל בחודש, סמנכ"ל הכספים ברי סבג צפוי לרדת ל-25%, ואילו סמנכ"ל התפעול רונן אלוש יקדיש את מירב עיסוקו לחברה, וירד ל-75% משרה. בנוסף, הפסיקה החברה גם לעבוד עם משרד יחסי הציבור אתו עבדה בזמן ביצוע הקידוח.

‏‏בחודש הבא תכנס שמן אסיפת בעלי מניות על מנת לבצע איחוד הון במנייתה, בפעם השנייה השנה, וזאת לאחר שירדה למחיר של 5.1 אג', המשקף לה שווי של 27 מיליון שקל בלבד. ואם כל זה לא הספיק, נזכיר כי כנגד כל נושאי המשרה בחברה הוגשה בחודש שעבר תביעה ייצוגית לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בטענה כי "החברה הטעתה את ציבור המשקיעים בכך שנטעה בהם תקוות שווא כי נמצא בקידוח נפט ברמת איכות גבוהה". הפיצוי הכספי אותו דורש התובע עומד על 65 מיליון שקל, ובשלב זה לא כללה החברה בדוחותיה הפרשה לתשלום בגין תביעה זו.