אקסלנס: מחירי המניות והדירות יעלו; היפוך מגמה ב-2015

בית ההשקעות אקסלנס מספק תחזיות לשנה הבאה ■ בשורה התחתונה: קנו מניות ודירות כי הריבית הנמוכה תמשיך לנפח את מחירי הנכסים ■ מ-2015 הריביות כנראה יתחילו לעלות בכל העולם - ואיש לא יודע לנבא מה יקרה

שנת 2013 תיכף מסתיימת, ובתי ההשקעות מתחילים לספק תחזיות ל-2014. בית ההשקעות אקסלנס ירה היום (ג') את יריית הפתיחה, ואם לסכם במשפט אחד הרי שהאנליסטים מעריכים כי 2014 תהיה דומה ל-2013: המשך עליות במניות ובמחירי הדירות. מתי תגיע התפנית? כנראה ב-2015, לדעתם, בשל תחילת העלאות הריבית בארץ ובחו"ל.

"שנת 2014 צפויה להיות שנה חיובית נוספת בשוקי המניות בארץ ובעולם", סבורים באקסלנס וצופים עלייה של 8% במדד המעו"ף. יניב חברון עומד בראש מחלקת המחקר בבית ההשקעות. האנליסטים מעריכים כי מחירי הדירות יעלו ב-7%-8% נוספים, "אולם ב-2015-2016 ישנה סכנה משמעותית להיפוך מגמה במחירי הדיור בארץ ובעולם. הגורם להיפוך המגמה במחירי הדירות ב-2015 צפוי להיות תחילת מגמת העלאות ריבית בארץ ובעולם בשנים הבאות".

באקסלנס טוענים כי הריבית הנמוכה תמשיך לספק דלק לעליית מחירי הדירות בשנה הקרובה ומצד שני הגידול בהיצע "ייקח עוד שנים". הריבית, לטענתם, תעלה רק ב-0.5% ל-1.5% בשנה הבאה, אך בשנת 2015 תחל מגמה של העלאות ריבית בארץ ובחו"ל שתקרר את שוקי הדיור בישראל ובעולם.

"במחצית השנייה של השנה הדולר יתחזק ויאפשר לבנק ישראל להתחיל ולהעלות ריבית", מוסרים האנליסטים. "לכך תהיה כמובן השפעה גם על עלויות המשכנתא. צפויה עלייה מתונה של 0.5% בריבית המשכנתא בהלוואות חדשות במסלולי ההלוואה השונים במהלך 2014. הביקושים למשכנתאות ימשיכו להיות גבוהים, אולם הם יהיו נמוכים מעט מהשיא שצפוי להירשם ב-2013 (50 מיליארד שקל), עקב תקנות המיסוי שייכנסו לתוקף בתחילת השנה".

האנליסטים מעריכים גם שבנק ישראל יטיל מגבלות נוספות על שוק המשכנתאות כדי לנסות שוב לרסן את הביקושים: "המפקח על הבנקים יגביל את יחס ההחזר כך שגובה ההחזר החודשי לא יעלה על 30% מההכנסה החודשית, ובנוסף יחמיר את דרישות הלימות ההון הנדרשות מהבנקים בעת מתן משכנתאות בשיעורי מימון של למעלה מ-50%".

כידוע לא רק בישראל שוררת ריבית נמוכה המנפחת מחירי נכסים, אלא במדינות רבות בעולם. באקסלנס אפילו משווים בין המצב היום לזה ששרר ערב התנפצות בועת הסאב-פריים בארה"ב: "בארה"ב, המחיר הממוצע לדירה נמוך רק ב-7.3% לעומת הרמות של 2006, בזמן בועת הנדל"ן שהתפתחה לפני משבר הסאב-פריים וקריסת המחירים. ישנם סימנים לבועה גם באסיה; גם שם הנגידים שואלים את עצמם מה יקרה כשהריביות על המשכנתאות יחזרו לרמות טרום המשבר והתשלום החודשי יעלה ב-25%. מאפיינים דומים נצפו גם באוסטרליה, ניו-זילנד, בלגיה, הונג קונג, דובאי ואנגליה. הגורם לכל הבועות הוא אחד - כמות הכסף ומחירו. רק שהפעם זה לא קורה רק בארה"ב אלא גם בסין, אסיה ובמקומות רבים באירופה. החשש האמיתי של הבועות, בעיקר בסין, אנגליה וארה"ב, טמון בהשלכות שלהן על הצמיחה העולמית".

בעוד מדד המעו"ף שוהה ברמת שיא, האנליסטים סבורים כי "שוק המניות עדיין לא נמצא בשלב של בועה, אולם המשך העליות בשנה הבאה עשוי בהחלט להכניס את השווקים לטריטוריה מסוכנת של עלייה בהסתברות לתיקון חד". בשנה הבאה, טוענים האנליסטים, צפויים המשקיעים הישראלים להסיט יותר כספים לחו"ל כיוון ש"ההיצע פה קטן עלינו". הם מסבירים כי "בעוד תיק הנכסים של הציבור עלה ב-38% מאז נובמבר 2007 ,שווי המניות וההמירים בשוק המקומי רשם ירידה. מצב זה מחייב את הציבור המקומי לחפש אלטרנטיבות השקעה במניות בחו"ל".