פרס: "מוכן להיפגש עם רוחאני; לפרוש? הכי טוב לעבוד"

(עדכון) - פרס: "הצעות ג'ון קרי לערבות ביטחון ישראל טובות; ניתן להגיע להסכם שלום" ■ על איראן: "הנשיא אובמה אמר שיש 50% שההסכם יצליח. עלינו להתרכז בששת החודשים הקרובים ולוודא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני"

נשיא המדינה, שמעון פרס, נאם הבוקר (א') במליאת הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים 2013 וקיים שיחה פתוחה עם ריצ'רד קווסט, מנחה ברשת CNN. תחילה התייחס פרס למותו של נלסון מנדלה ואמר: "זה האדם היחיד שאני מכיר כמו שאנחנו צריכים להיות. הוא היה דוגמה ומופת. מנדלה הלך בדרכו בצד המואר של החיים שלנו".

פרס וקווסט שוחחו על המו"מ בין ישראל לפלסטינים. פרס אמר: "אנחנו עדיין במו"מ. יש עדיין חילוקי דעות ושתי בעיות עיקריות, למשל עזה, שממנה נסוגנו ואני לא מבין עד היום מדוע ירו עלינו טילים; אנחנו צריכים להיות בטוחים בנוגע לעזה. עלינו להבטיח את המדינה היהודית".

פרס נשאל על הצעות ג'ון קרי לביטחונה של ישראל בבקעת הירדן ואמר: "ההצעות טובות, אבל אני לא בטוח שהן יתקבלו על ידי הצדדים". כאשר נשאל האם ניתן להגיע להסכם בלו"ז שהוצב אמר: "זה אפשרי, אבל לא יודע אם זה יקרה".

פרס התייחס גם לעימות מול ארה"ב בנושא ההסכם עם איראן ואמר: "הבעיה היחידה היא מה יקרה בששת החודשים שמוגדרים כתקופת ניסיון. הנשיא אובמה אמר שיש 50% שזה יצליח. עלינו להתרכז בששת החודשים הקרובים ולוודא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני".

פרס אמר שלדעתו היחסים עם ארה"ב לא נפגעו: "הישראלים חוששים וארה"ב מאמינה שזו הבחירה הטובה ביותר. אני בהחלט מאמין שהיחסים נשארו בעינם. אני מסכים שהדבר הטוב ביותר זה להשאיר את הוויכוחים בינינו ואני מעריך את הנשיא אובמה כידיד אמת של ישראל".

כאשר נשאל האם ישראל נותרה לבדה מול איראן, ענה פרס: "אינני בטוח, בחלק ממלחמות ישראל היינו לבד עם אמברגו נשק ואז באמת היינו לבד. היום כולם הבינו שמשטר האייתולות עם נשק גרעיני זה איום על העולם כולו. גם רוסיה וסין לא רוצות שלאיראן תהיה פצצה גרעינית".

- הנשיא האיראני רוחאני סחף את העולם בסערה.

פרס: "צריך להיות מה יקרה אחרי שהסערה תחלוף. אם זה תלוי רק בו, אני לוקח את זה בחשש רב, אבל אם אני בוחן את הקולות השונים שיוצאים מאיראן, אני בספק".

- היית נפגש עם רוחאני?

"מדוע לא? איראן לא אויבת של ישראל, זה לא עניין של אדם אלא של מדיניות כמו בנושא ערפאת. המטרה היא להפוך אויבים לידידים".

- בשנה הבאה אתה עוזב את בית הנשיא. האם תפרוש?

"מה זה לפרוש? מעולם לא ניסיתי לפרוש. הדבר הטוב בעולם זה לעבוד, אני נהנה תמיד מהעשייה".

- מה תעשה אחרי הנשיאות?

"לא יודע באופן ספציפי, אבל במונחים כלליים ישראל היא אי רגוע בים גועש. עד היום המדינות בעולם השלישי התקיימו מסיוע חוץ, אבל הפתרון הוא היי-טק וישראל היא דוגמה נהדרת של מדינה מדברית שנוצרה יש מאין. יש דרכים באמצעותן ישראל יכולה לתרום למדינות העולם".

- הכנסת שוקלת נישואין חד מיניים. האם אתה בעד?

"אני בעד שכל אדם יתאהב במי שהוא רוצה, שיהיה לו אוויר צח ומה לאכול. אלוהים ברא אותנו בצלמו ובדמותו ואין לנו זכות לערוך מחדש את מה שהוא עשה".