פישר: טעות להשתמש בריבית להורדת מחירי הדיור - היצוא יותר חשוב

שידור חי מוועידת ישראל לעסקים 2013 ■ נגיד בנק ישראל לשעבר: "אני מתגעגע לישראל; בימים אלה אני מחפש עבודה" ■ לריכוז כל הידיעות מהוועידה - לחצו כאן

"כל יום אני מתגעגע לפה", אמר הבוקר (ב') נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' סטנלי פישר, בוועידת ישראל לעסקים 2013. "בימים אלה אני מחפש עבודה. העצה שקיבלתי הייתה לא לקבל תפקיד עד שחיכיתי לפחות 6 חודשים, שזה עוד 3 שבועות, אז אני כנראה מתקרב להחלטה. אני וקרנית פלוג מדברים הרבה, אבל אני לא מדבר על הדיבורים בינינו".

פישר התייחס להחלטת שר האוצר לפיד לבטל את העלאת מס ההכנסה ואמר: "העניין עם העלאת המס, ירידת המס וכו' - זה נושא שאני גם הייתי צריך לטפל בו ומה שחשוב זה שהמשק הישראלי יודע איך לטפל בזעזועים. כדי לעשות זאת צריך מסגרת חזקה מאוד ולכן כדאי לשמור על גירעון קטן. בלי להתייחס למה שנאמר היום, כדאי לשמור על גירעון קטן וירידות ביחס החוב-תוצר. זה עיקרון טוב למשק הישראלי".

פישר אמר כי מצב הכלכלה העולמית והישראלית טוב יותר היום והוסיף: "המשק האמריקאי מתחיל לצמוח בקצב מהיר יותר, פחות מודאגים ממצב המשק העולמי כמו לפני 6 חודשים, המצב קצת יותר טוב. אני חושב שב-2014 יהיה טוב יותר במשק העולמי".

באשר למדיניות התזזיתית של הממשלה בנושא המיסוי, אמר פישר: "זה מדאיג אותי ככלכלן. עדיף שיעורי מס יציבים מכאלה שעולים ויורדים כל הזמן. עדיף תקציב שבממוצע עם גירעון קטן ממסים יציבים, שגורמים לגירעון גדול".

בהתייחסו למחירי הדירות הגבוהים אמר פישר כי לא מדובר בבעיה הגדולה ביותר במשק, וכי יש להעדיף את הטיפול ביצוא: "מחירי הדיור הם לא הבעיה הגדולה ביותר במשק. היצוא זה בערך 40% מהתמ"ג, וערך מוסף של זה הוא 25% מהתמ"ג. זה גורם חשוב ועיקרי למשק. שוק הדיור מהווה 8%-9% מהתמ"ג. אי-אפשר לנהל את המשק והריבית ושער החליפין רק כדי לטפל בשוק הדיור. היצע הקרקע בשליטת הממשלה ולא בנק ישראל, ולכן זו טעות להשתמש בריבית כדי להוריד את מחירי הדיור".

פישר טען כי "אין בעיה של אבטלה" בישראל, בשונה ממדינות אחרות בעולם המערבי, ואם בנק ישראל היה מעלה את הריבית כדי לטפל במחירי הדיור - האבטלה הייתה עולה. לדבריו, "לו בנק ישראל היה משתמש בריבית לרסן את שוק הדיור הייתה בעיית תעסוקה, כי שיעורי הריבית היו גורמים לייסוף השקל. להוסיף עוד 15% לערך השקל היה גורם הרבה נזק למשק ולכן בנק ישראל לא עשה את זה. בארה"ב היו מאוד שמחים אם היה להם מה שיש לציבור הישראלי".

הנגיד לשעבר אמר שמחירי הדירות עולים, כי יש מי שקונה דירות. "יש יותר דירות חדשות שאנשים קונים. יש אנשים שזה עולה להם הרבה, אבל לא כולם - לא מוכרים רק לאנשים עשירים. חלק גדול הולך לציבור. אני מבין את הבעיה, אבל זה גם נכון שזה גורם לעלייה בכמות הדירות במשק, אז מישהו קונה אותן וזה לא רק עשירים".

כאשר נשאל פישר האם לדעתו הממשלה לא מעוניינת בהורדת המחירים כי היא מרוויחה מהמצב, ענה: "זו לא קונספירציה שהממשלה רוצה יציבות במערכת הבנקאית. ברגע שיש בעיות במערכת הבנקאית יש בעיות בכל המשק. אני מקווה שהממשלה חושבת על יציבות הבנקים. יכול להיות שעדיף לכולם שמחירי הדירות יתחילו לרדת, אבל זה צריך להיות בקצב מאוד איטי. לא טוב ירידה חדה, צריך ירידה מסוימת כמו בשנים 1996-2008, אבל לא יותר דרסטי. שיעור הירידה צריך להיות נמוך". פישר סירב להתייחס למספרים ספציפיים.

פישר התייחס גם לתוכנית לפיד לבניית 150 אלף דירות להשכרה ואמר: "חשוב הגידול בהיצע הקרקע. אם החלק החדש בתוכנית זה שחרור קרקע לבנייה אז זה יצליח, אם השכירות זה מה שחשוב, אז זה לא יצליח".