"אנחנו מבזבזים יותר מדי מזון, 40% מהצלחת נזרק"

מנכ"ל כיל, סטפן בורגס, בפאנל "מזון ומים - הזהב החדש" בוועידת ישראל: "לגבי מחירי המזון, אני מאד מודאג מהשלכות של גידול במספר העניים" ■ פרופ' יורם קפולניק: "בישראל אין חקלאי אחד שירצה שהילדים שלו יישארו בתחום החקלאות"

פאנל "מזון ומים - הזהב החדש" התנהל היום (ב') בוועידת ישראל לעסקים 2013, בהשתתפות פרופ' האנס טימר, כלכלן ראשי, אירופה ומרכז אסיה, בבנק העולמי; פרופ' טיילר כוהן, מהכלכלנים האמריקאים המשפיעים בעולם ופרופסור לכלכלה באוניברסיטת ג'ורג מייסון; סטפן בורגס, נשיא ומנכ"ל כיל; פרופ' יורם קפולניק, ראש המינהל למחקר חקלאי, מכון וולקני; ועופר זקס, מנכ"ל מכון היצוא. מוניקה וודלי, עורכת מחקרים קבוצת ה-Economist, הנחתה את הפאנל.

לריכוז כל ידיעות הוועידה - לחץ כאן

פרופ' קפולניק ציין כי "בדור הבא ניאלץ להתמודד עם צורך לייצר יותר מזון בפחות אמצעים. בישראל אין חקלאי אחד שירצה שהילדים שלו יישארו בתחום החקלאות, בגלל היעדר רווחיות. הממשלה חייבת להיכנס ולטפל בנושא המזון והחקלאות בצורה יותר אקטיבית".

זקס אמר: "אנחנו מתמודדים עם גידול אגרסיבי באוכלוסייה, גידול איטי בהכנסה, צמצום במקורות הייצור, עלייה של מחירי האנרגיה ואי-יציבות במזג-האוויר העולמי. לגבי החברות הישראליות והאתגר שבפניהן הן עומדות - אלו חברות קטנות בדרך-כלל, שקשה להן להיכנס לשווקים אחרים בעולם".

בורגס אמר: "אנחנו מבזבזים יותר מדי מזון, 40% מהצלחת נזרק. אוכל שלא אכלנו אותו מיידית הולך ומאבד מהחיוניות שלו ומתבזבז. לגבי מחירי המזון, אני מאד מודאג מהשלכות של גידול במספר העניים. אני רוצה להניח תובנה על השולחן. זה לא שאין אוכל כרגע בעולם, אבל אם בעתיד המחירים יעלו, זה לא בגלל ביקוש אלא בגלל מחיר האנרגיה והדלק. אלה נושאים שיטופלו רק ברמה הגלובלית. יש משבר במזון בעולם המתפתח, אבל אנחנו קוראים לו משבר בריאות".

זקס הוסיף: "כולם רוצים לצרוך יותר ובצורה שונה. בסין נאבקים לשתות חלב באזורים מסוימים. זה משהו שפעם לא היה. לאפריקה יש פוטנציאל להגביר את היכולת לספק יותר מזון. הבעיה שם היא לא מים או אזורים חקלאיים, שם הבעיה היא למשל שינוע של התוצרת. צריך לשלב בין הטכנולוגיה לשרשרת הלוגיסטית".

פרופ' טימר אמר: "אחת הטעויות שעשתה הודו היא שניסתה להחזיק יותר ויותר אנשים שיעבדו ויישארו בחקלאות. צריך לאפשר לאנשים לעזוב לעיר".

פרופ' כוהן התייחס לתופעת האוביזם (השמנת היתר) וטען כי הפתרון הוא חינוך. "אנשים שלא יכולים לקנות אוכל מזין, קונים בירה. אני מעריך שהבעיה תלך ותתמעט בארצות-הברית".