בעלי עניין מכרו השנה מניות ב-4.7 מיליארד שקל

במהלך 11 השנים האחרונות מימשו בעלי עניין מניות תמורת סכום עתק וכמעט בלתי נתפס של 38 מיליארד שקל ■ המממש הכי גדול של השנה: שלמה אליהו, שנפטר מחלק ניכר ממניותיו בבנק לאומי על רקע רכישת השליטה במגדל

במקרה שעדיין לא הפנמתם כי הבורסה המקומית, כחלק מהגאות הכלל עולמית בשוקי ההון, נסקה לפסגות דלילות חמצן - אולי סך מימושי בעלי עניין מתחילת השנה יסייע לכם להכיר בעובדה זו. "גלובס", נזכיר, עוקב אחר תנועות בעלי עניין, הן בשוק ההון המקומי והן במקבילו האמריקאי, כבר למעלה מעשור, ומעקב זה מאפשר לנו לבחון האם יש התאמה עקבית בין רמות המחירים של כל שוק לבין מספר פקודות המכירה שניתנו על ידי בעלי עניין - דהיינו בעלי שליטה, מנהלים שכירים ודירקטורים.

ואכן, יש התאמה. שנת 2013 הייתה שנת שיא לשוק ההון המקומי. מדד ת"א 25 נסחר (נכון ליום חמישי האחרון) לפי רמה של 1,333 נקודות (עלייה של 12% מתחילת השנה), ואילו מדד ת"א 100 נסחר לפי רמה של 1,209 נקודות (עלייה של 15% מתחילת השנה).

באופן ממש לא מפתיע, רמות שיא אלו גררו רמות שיא של מימושי בעלי עניין, ומבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת השנה מכרו בעלי עניין בבורסה המקומית מניות בשווי כולל של 4.7 מיליארד שקל (לפני מס, ולפני מימון תוספת מימוש של אופציות למניות). זוהי רמת שיא של 4 שנים, וקדמה לה רמת השיא של 2009 (אז התאוששו השווקים ממשבר האשראי) - 7.2 מיליארד שקל. במהלך 11 השנים האחרונות (2003-2013) מימשו בעלי עניין מניות תמורת סכום עתק וכמעט בלתי נתפס של 38 מיליארד שקל (11 מיליארד דולר).

המממש הכי גדול של השנה החולפת הוא שלמה אליהו, שנפטר מחלק ניכר ממניותיו בבנק לאומי על רקע רכישת השליטה על ידו בענקית הביטוח מגדל. אליהו מכר מניות לאומי תמורת 1.1 מיליארד שקל, ועדיין נותר עם החזקה של 2.8% ששוויה הנוכחי הוא 583 מיליון שקל - החזקה שייתכן ותעשה דרכה לשוק במהלך השנה הקרובה. סך המימוש של אליהו מהווה 22% מהסך של מימושי בעלי עניין לעיל.

מתחילת השנה מניית בנק לאומי הוסיפה לערכה 12%, והבנק נסחר לפי שווי של 21 מיליארד שקל, וזאת לעומת תשואה של 25% ושווי של 26 מיליארד שקל במקרה של בנק הפועלים.

הבנקים "אשמים" בכל

כדי שתקבלו מושג איזו חברה או איזו סקטור היה אחראי השנה לחלק לא מבוטל ממימושי בעלי עניין, בדקנו במקביל את המימושים לפי חברה, ומבדיקה זו עלתה תמונה די מעניינת אך לא ממש מפתיעה. סקטור הבנקאות הוא זה שאחראי לחלק ניכר מסך המימושים, וליתר דיוק לכמחצית מסך המימוש - 2.3 מיליארד שקל. בעלי עניין בבנק לאומי (רק אליהו למעשה) מכרו מניות תמורת 1.1 מיליארד שקל; בעלי עניין בבנק דיסקונט (רק קבוצת ברונפמן-שראן) מכרו מניות תמורת 493 מיליון שקל; בעלי עניין בבנק הבינלאומי הראשון (רק פי.בי של צדיק בינו) מכרו מניות תמורת 269 מיליון שקל; בעלי עניין בבנק הפועלים (בעיקר שרי אריסון) מכרו מניות תמורת 254 מיליון שקל; בעלי עניין במזרחי טפחות (בעיקר אייל עופר) מכרו מניות תמורת 215 מיליון שקל, ואילו בעלי עניין בבנק אגוד (רק ישעיהו לנדאו) מכרו מניות תמורת 28.3 מיליון שקל.

בקיצור ולעניין, הביטוי "צוחקים כל הדרך אל הבנק" לא היה רלוונטי יותר כמו שהוא עכשיו.

מי מכר וכמה 1
 מי מכר וכמה 1

כל המממשים בתל אביב
 כל המממשים בתל אביב

סך המימושים
 סך המימושים