חדשות הרכב: הנתונים שמשטרת התנועה מעדיפה להסתיר

כשהנתונים טובים, נתוני שנה בודדת הם דווקא "בעלי משמעות". כשהם לא טובים, צריך להסתכל על הסטטיסטיקה ארוכת-הטווח. כמה ארוכה? כזה שתתאים לתזה של המשטרה

היום במהדורת הסילבסטר של חדשות הרכב בגלובס TV נדבר על העולות החדשות על כבישי ישראל ועל ההונדה ג'ז המוצעת במחיר מסקרן במיוחד; נחנוך פינה חדשה שבה נביא לכם מגוון ידיעות על קצה הטמבון. בסיבוב העולמי נבקר בסין ונפגוש את קורוס שממשיכה להתפתח, נספר לכם על שיתוף פעולה בין ב.מ.וו לטויוטה שתופס תאוצה, ארצות הברית רושמת שיא ביצוא מכוניות ב 2013, לאנצ'יה האיטלקית מחדשת את דגם הדלתא, ושיגעון הסופרבול מוציא את הקראיטיב והציפורניים ממחלקות הפרסום של אאודי.

תאונות הדרכים כבר מזמן הפכו למכת מדינה, בשנת 2013 שנחשבה לשנת מצלמות המהירות נהרגו בכבישי ישראל 306 בני אדם, 6% יותר מהשנה שעברה. השבוע הגיעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לוועדת הכלכלה בכדי להציג את סיכום שנת העבודה 2013 וכמובן, באותה הזדמנות, לבקש כמובן את הגדלת התקציב.

אלא שהשורה התחתונה של תאונות הדרכים השנה לא נראית כל-כך טוב. נכון לתחילת השבוע עמד מספר ההרוגים בכבישים בשנת 2013 על 306 בני אדם, עלייה לעומת 2012, וזאת לאחר ירידה חדה של 24% בהיקף ההרוגים, שנרשמה ב-2012. במספר ההרוגים הצעירים נרשם זינוק חד אפילו יותר.

ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מיהרו להרגיע וטענו במצגת בוועדת הכלכלה, כי "ההשוואה של השנתיים אחרונות לבדן מטעה וגורמת לטעויות בניתוח והבנת משמעות הנתונים התקופתיים", כלשונם. הרשות אף הוסיפה ואמרה כי "במדינה קטנה כמו ישראל חובה לבחון מגמה על-פי ממוצע דו-שנתי או תלת-שנתי, ואין משמעות לנותני שנה בודדת".

אנחנו מסכימים בהחלט, אבל מסתבר שבשנה שבה הנתונים מצוינים זה דווקא לא מפריע לרשות ולמשטרה להתהדר בהישגים של שנה בודדת. כשפורסמו נתוני 2012 למשל, כתבה הרשות כי "שנת 2012 הייתה שנה בה בלט שינוי מצטבר בבטיחות בדרכים באמצעות ירידה דרמטית של 25% במספר ההרוגים ביחס לשנת 2011". המשטרה אף הרחיקה לכת עוד יותר ואמרה כי "האכיפה האיכותית והממוקדת לצד הסברה ושיתוף עולה עם גורמים נוספים הובילה להישגים מרשימים".

אז הנה לכם שיעור בפוליטיקה שימושית: כשהנתונים טובים, נתוני שנה בודדת הם דווקא "בעלי משמעות". כשהם לא טובים, צריך להסתכל על הסטטיסטיקה ארוכת הטווח, כמה ארוכה? כזה שתתאים לתזה שתאונות הדרכים במגמת ירידה והאכיפה מוכיחה את עצמה.
ומעל כל זה נותרו כמה שאלות נוקבות כמו "היכן הייתה התרומה השולית של מערכת המצלמות 'א-3', שלטענת המשטרה הוצבה בכבישים אדומים ובצמתים מסוכנים, שמועדים לתאונות דרכים". המערכת הזו רשמה בשנה החולפת כ-150 אלף דו"חות אבל מספר ההרוגים גדל. האם ייתכן שאין קשר ישיר בין שני הנתונים הללו? אז שתהיה לנו שנה אזרחית זהירה ובטוחה יותר.

צפו בתוכנית המלאה...